Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Konst från fjärran länder I & II : Egypten – Afrika – Amerika – Söderhavet – Indonesien – Främre Asien – Indien – Tibet – Kina – Japan – Tjuktjerhalvön

Konst från fjärran länder I & II : Egypten – Afrika – Amerika – Söderhavet – Indonesien – Främre Asien – Indien – Tibet – Kina – Japan – Tjuktjerhalvön

Inbunden bok. Sture-förlaget AB. 1961. 648 sidor.

Nära nyskick. Konstverk – även sådana som inte skapats direkt för oss, utan för andra tidsåldrars och länders människor – är framför allt till för att bereda oss glädje. Alltså inte enbart för att vi skall studera, klassificera och katalogisera dem, eller lära oss något av dem. Detta uppenbara faktum har tyvärr råkat i glömska. Det har t.o.m. gått så långt, att privatsamlare hellre klassificerar och systematiserar, än de offrar sin kärlek på samlingarna. Ordet "Liebhaber" har mer eller mindre förlorat sin klang och mist sin ursprungliga innebörd. Vårt inledande konstaterande, att konstverk framför allt är till för att bereda oss glädje, kan tas som en programförklaring. Den har tjänat som ledstjärna för samtliga medarbetare, som tagit till sin uppgift att bereda den breda läsekretsen glädje och låta den njuta av olika folks och tidsepokers konst. Några snävare tematiska gränser har egentligen inte dragits. Vi har i allmänhet inriktat oss på verk av icke-europeiskt ursprung, på enstaka föremål och slutna grupper, gammalt och nytt, på officiellt och folkligt, både på det som ur historisk synpunkt är betydande och det som är obetydligt. Vi har kort sagt tagit vad vi stött på i de offentliga och privata tjeckoslovakiska samlingarna. Resultatet av vårt arbete påminner därför en aning om ett symposium, den klassiska festmåltiden, till vilken gästerna kom med sin förning. De tog med sig vad som fanns hemma, sådant som de tyckte om och som de ville dela med sig av till andra. Det säger sig självt, att ett gästabud som är sammansatt efter den principen, måste bli varierande och osystematiskt. Den som använder sådana metoder, lyckas inte åstadkomma någon sinnrikt konstruerad byggnad, ej heller något encyklopediskt eller uttömmande verk. De gåvor, som kärleksfullt utvalts för det gemensamma bordet, är inte alltid representativa vare sig för det ena eller det andra området inom den bildande konsten. Likväl skall vi säkert kunna glädje oss åt skönheten, gränslösheten och mångfalden i det mänskliga skapandet och fröjdas åt den frihet och disciplin, som utgör grundvalarna för konstens stora byggnad. Kanske skall vi också lära oss något om de erkänt stora konstnärliga insatserna, måhända också något om den anspråkslösa och mindre uppmärksammade skönheten. Denna boks författare har inte endast bemödat sig att klargöra de utvalda konstverkens inneboende väsen och karakteristiska egenskaper, utan också försökt tala om varför vi kan glädje oss åt och älska dem. Många gånger kan det vara svårt att få kontakt med dessa konstverk, därför att de genom sitt innehåll och sin form ligger så fjärran från det vi är vana vid. Om denna bok åtminstone i någon mån bidrar till detta, kan vi med stolthet säga att det fyllt sin uppgift.

(Rikt illustrerad. Exklusivt bokverk i begränsad upplaga: "Av detta bokverk är framställt en bibliofilupplaga omfattande 300 exemplar och har detta Nummer ... 12 ... Margit Hultqvist".

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish