Gång på gång : pedagogik vid autism
Häftad bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1994. 112 sidor.
Nära nyskick.
PRESENTSKICK
Tålamod och kunskap är nödvändigt i pedagogik vid autism, som med rätta kallas de tiotusengångernas pedagogik. Den mest kärleksfulla insatsen är kanske att utveckla barnets möjligheter till självständighet så långt det bara går.
Författarna beskriver mycket konkret hur man når dit och hur man kan bemöta barn och vuxna med autism och hantera deras handikapp i ett livsperspektiv. Struktur i tid och rum är det viktigaste instrumentet för utveckling.
I boken finns många praktiska förslag till hur man kan inrätta miljön med till exempel schema, namnskyltar och fasta vanor. Här ges också förklaringar på beteenden som kan förefalla gåtfulla.
Vanna Beckman är journalist och författare, med psykiatri som ett av sina speciella intresseområden. Margareta Kärnevik är speciallärare och har arbetat med människor med autism på olika nivåer sedan 1978. Hon är pedagogisk handledare vid Barnneuropsykiatriska kliniken i Göteborg för föräldrar och personal och arbetar både med barn, ungdomar och vuxna. Helen Schumann är förskollärare och socionom och har varit kurator inom barn- och ungdomspsykiatrin sedan 1975 med speciell inriktning på barn med autism. Hon är också pedagogisk handledare vid Barnneurolopsykiatriska kliniken i Göteborg.
Boken vänder sig till föräldrar och anhöriga och till andra som arbetar med eller har kontakt med människor med autism.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127038356
- Titel
- Beckman, V mfl/Gång på gång-pedagogik vid autism
- Författare
- Beckman, V mfl
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 170 g
- Språk
- Svenska