Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Skolförbättring i praktiken

Skolförbättring i praktiken

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 204 sidor.

Gott skick. Limmat mjukband. Omslaget lite skavt i kanterna.

FRI FRAKT inrikes
Fraktfritt

Förlagsfakta

ISBN
9789144028170
Titel
Skolförbättring i praktiken
Författare
Blossing, Ulf
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2003
Omfång
204 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm
Vikt
300 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Det finns inga enkla modeller för skolors förbättringsarbete. Huvudresultatet från den undersökning som presenteras i den här boken pekar dock på en grundläggande brist i arbetet – den att det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet inte i tillräcklig grad uppmärksammas. Ett viktigt allmänt råd skulle således kunna formuleras: Att inta ett friutrymme handlar om att följa upp organisationsmodeller och administrativa rutiner genom att i samtal göra begripliga och konkreta kopplingar mellan dessa och det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet. Boken vänder sig till lärare, skolledare, skolutvecklare och andra som är intresserade av kunskap kring skolors inre liv och hur lärares och skolledares samarbete gestaltas när förbättringar i verksamheten ska göras. Särskilt behandlas skolkulturen under rubriker som ”Att förstå skolkultur” och ”Att förändra skolkultur”. Vidare behandlas ”Ett förbättringsarbetes förlopp” och här får man följa en skolas arbete med att utveckla självstyrande arbetslag och en handledande lärarroll. Avslutningsvis diskuteras hur skolor på egen hand kan få bättre fart på förbättringsarbetet och råd lämnas kring hur olika instrument som använts i undersökningen kan tas i bruk på den egna skolan.