-
Vi – De bästa texterna – Volym 1
Inbunden bok. Vi Media. 1 uppl. 2018. 400 sidor.
Gott skick. Visst yttre slitage av hantering/lagring. Ett av många exempel i de det digra urvalet är "Reklamen är livsfarlig" av Sven Lindqvist, från Vi 9/1957. "I den här antologin samlas för första gången några av de bästa texterna ur Tidningen Vi:s stolta historia läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163962080
- Titel
- Vi, De bästa texterna - Volym 1
- Författare
- Dur Fläckman, Tomas - Vi (tidskrift)
- Förlag
- Vi Media
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 195 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 397 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I mer än ett sekel har Tidningen Vi publicerat Sveriges vassaste pennor. I Vi skrev Astrid Lindgren, Evert Taube, Nils Ferlin, Karin Boye och Vilhelm Moberg. Flera av samtidens mest prisbelönta skribenter som Jonas Hassen Khemiri, Karin Thunberg och Magda Gad bidrar till att tidningen fortsätter att vara en ledstjärna för hög kvalitet. Här samlas de bästa texterna ur Vi för första gången
Vi Media 1 9789163962080 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspol...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2008. 224 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732705
- Titel
- Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 328 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppet likvärdighet har under tre decennier varit ett nav i kampen mellan olika synsätt på utbildning och i reformer på utbildningsområdet. Bidragen i denna bok analyserar likvärdighetsbegreppets olika betydelser och dokumenterar tre faser i den utbildningspolitiska striden om begreppet. Under 1960- och 1970-tal samt tidigt 1980-tal hade begreppet en relativt omfattande betydelse och var kopplat till jämlikhet, enhetlighet, fostran till en gemensam referensram och kompensation. Under slutet av 1980- och under 1990-talet utvecklas en kamp om begreppet och successivt knyts likvärdighet till valfrihet och föräldrarätt. Individualisering ses nu inte i första hand som kompenserande behandling utan som att lägga till rätta för individers möjligheter att utnyttja sina komparativa fördelar. Under slutet av 1990-talet och under 2000-talet, kopplas likvärdighet alltmer till måluppnående och betygsättning. Likvärdighetsbegreppet förlorar nu successivt sin tidigare roll till förmån för kvalitetsbegreppet.
I dagens diskussion bryts fortfarande dessa uttolkningar mot varandra, och de kommer som flera av bokens bidrag visar till uttryck på det kommunala planet, där det kan föras helt olika politik i likvärdighetens namn. Den enligt författarna i dag dominerande kvalitetsdiskursen om likvärdighet analyseras i flera bidrag och sätts också in i ett internationellt sammanhang.
Tomas Englund är professor i pedagogik vid Örebro universitet och har under många år lett en forskargrupp om utbildning och demokrati. Denna bok är ett resultat av ett forskningsprojekt.
Ann Quennerstedt är FD och lektor i pedagogik. Hon forskar och undervisar vid Pedagogiska institutionen, Örebro universitet.
Bokförlaget Daidalos 9789171732705 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Mycket gott skick. Boken är namnad med få understrykningar i.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144029551
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9144029551 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Nära nyskick. Användes under utbildning för 5-7år sedan och legat i bokhyllan sedan dess. ej rökare, inga anteckningar i boken, hel och ren
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Gott skick. Limhäftad med tryckta omslag. Omkring 30 sidor med understryk, några korta anteckningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Utbildning som kommunikation : deliberativa s...
Häftad bok. Göteborg : Daidalos. 2007. 421 sidor.
Mycket gott skick. Bruksslitage på pärmen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732491
- Titel
- Utbildning som kommunikation : deliberativa samtal som möjlighet
- Författare
- Englund, Tomas - Utbildning som deliberativ kommunikation - förutsättningar, möjligheter och konsekvenser (projekt)
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 421 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utbildning alltid innebär någon form av kommunikation är uppenbart, men lika uppenbart är att kommunikation kan vara mer eller mindre monologisk eller dialogisk och därmed mer eller mindre engagerande för de involverade. Graden av engagemang är också beroende av i vilken utsträckning kommunikationen skapar förutsättningar för reflektion och deliberation och gör kommunikationen meningsskapande. Att se skolans uppgift som att utveckla och etablera förmågan till ömsesidig kommunikation, innebär att utmana en dominerande syn på skolans uppgifter, nämligen att det framför allt handlar om kunskapsöverföring och förmedling av kunskap från lärare och läromedel till studerande, om inövandet av färdigheter på primärt individuell bas, olika former av kunskapsreproduktion, självständig problemlösning och annat självständigt elevarbete etc. Betoningen av utbildning som kommunikation ifrågasätter givetvis inte skolans kunskapsbildande uppgift i sig eller dess roll för utvecklingen av centrala färdigheter. Det innebär snarare att man ser kunskapsbildning och färdighetsutveckling i ett kommunikativt sammanhang och som relaterad till utvecklingen av en moralisk omdömesförmåga. Den här boken presenterar analyser av utbildning som kommunikation. Bokens första del, Kommunikationsfilosofiska utgångspunkter, diskuterar relevanta aspekter av främst Deweys och Habermas författarskap. Bokens andra del, Deliberationens institutionella villkor, analyserar klassrummet som en offentlighet där framtida medborgare kan danas genom deliberativa samtal, dvs. samtal där skilda synsätt, uppfattningar och värden bryts mot varandra så att deltagarna tvingas reflektera över sin ståndpunkt, att överväga och att söka argument. Bokens tredje del, Didaktiska implikationer och reflektioner, belyser hur deliberativa samtal kan utövas i olika skolämnen. De ämnen som diskuteras är svenskämnet, språkundervisning samt samhällskunskap. Boken är en slutrapport från forskningsprojektet »Utbildning som deliberativ kommunikation». Bokens redaktör, Tomas Englund, är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Göteborg : Daidalos 9789171732491 -
Utbildning som kommunikation : deliberativa s...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2007. 421 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732491
- Titel
- Utbildning som kommunikation : deliberativa samtal som möjlighet
- Författare
- Englund, Tomas - Utbildning som deliberativ kommunikation - förutsättningar, möjligheter och konsekvenser (projekt)
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 421 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utbildning alltid innebär någon form av kommunikation är uppenbart, men lika uppenbart är att kommunikation kan vara mer eller mindre monologisk eller dialogisk och därmed mer eller mindre engagerande för de involverade. Graden av engagemang är också beroende av i vilken utsträckning kommunikationen skapar förutsättningar för reflektion och deliberation och gör kommunikationen meningsskapande. Att se skolans uppgift som att utveckla och etablera förmågan till ömsesidig kommunikation, innebär att utmana en dominerande syn på skolans uppgifter, nämligen att det framför allt handlar om kunskapsöverföring och förmedling av kunskap från lärare och läromedel till studerande, om inövandet av färdigheter på primärt individuell bas, olika former av kunskapsreproduktion, självständig problemlösning och annat självständigt elevarbete etc. Betoningen av utbildning som kommunikation ifrågasätter givetvis inte skolans kunskapsbildande uppgift i sig eller dess roll för utvecklingen av centrala färdigheter. Det innebär snarare att man ser kunskapsbildning och färdighetsutveckling i ett kommunikativt sammanhang och som relaterad till utvecklingen av en moralisk omdömesförmåga. Den här boken presenterar analyser av utbildning som kommunikation. Bokens första del, Kommunikationsfilosofiska utgångspunkter, diskuterar relevanta aspekter av främst Deweys och Habermas författarskap. Bokens andra del, Deliberationens institutionella villkor, analyserar klassrummet som en offentlighet där framtida medborgare kan danas genom deliberativa samtal, dvs. samtal där skilda synsätt, uppfattningar och värden bryts mot varandra så att deltagarna tvingas reflektera över sin ståndpunkt, att överväga och att söka argument. Bokens tredje del, Didaktiska implikationer och reflektioner, belyser hur deliberativa samtal kan utövas i olika skolämnen. De ämnen som diskuteras är svenskämnet, språkundervisning samt samhällskunskap. Boken är en slutrapport från forskningsprojektet »Utbildning som deliberativ kommunikation». Bokens redaktör, Tomas Englund, är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Bokförlaget Daidalos 9789171732491 -
Vad räknas som kunskap? – Läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Mycket gott skick. Ett fåtal diskreta blyertsunderstrykningar förekommer i början av boken – annars ser den närmast ut som ny.
"Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Jonas Lindvall : architecture and form 1991-2...
Inbunden bok. Arvinius+Orfeus Publishing. 2015. 235 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Ca 220 foton, 190 i färg varav 75 helsides, och 94 ritningar och planer; plus 150 små foton i index. Svensk och engelsk parallelltext. Tvärformat 22x31 cm … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187543081
- Titel
- Jonas Lindvall : architecture and form 1991-2015
- Författare
- Lauri, Tomas
- Förlag
- Arvinius+Orfeus Publishing
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 235 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 305 x 215 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 1610 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Though ostensibly the works of Jonas Lindvall may fit into the Nordic tradition, his rejection of any particular style or trend sets him apart from his contemporaries. Unlike the wider Swedish design scene which largely revolves around Stockholm, Lindvall chooses to continue his work from Malmö, his hometown, and spans the disciplines of architecture and furniture design. Among his most iconic designs to date are his Oak and Papa chairs for Skandiford simple, beautiful concepts with a nod to the Scandinavian modern style. In addition to design and residential projects, Lindvall also takes on commercial architecture and interior design from offices to retail schemes with memorable results. His interior design for the Japanese restaurant Izakaya Koi won the Golden Chair Award in 2005. This monograph invites readers to explore his impressive back catalogue and sneak a peek at projects in the pipeline.
Arvinius+Orfeus Publishing 9789187543081 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 315 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspol...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2008. 224 sidor.
Nyskick. PRESENTSKICK.
Begreppet likvärdighet har under tre decennier varit ett nav i kampen mellan olika synsätt på utbildning och i reformer på utbildningsområdet. Bidragen i denna bok analyserar likvärdighetsbegreppets olika betydelser och dokumenterar tre fas läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732705
- Titel
- Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 328 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppet likvärdighet har under tre decennier varit ett nav i kampen mellan olika synsätt på utbildning och i reformer på utbildningsområdet. Bidragen i denna bok analyserar likvärdighetsbegreppets olika betydelser och dokumenterar tre faser i den utbildningspolitiska striden om begreppet. Under 1960- och 1970-tal samt tidigt 1980-tal hade begreppet en relativt omfattande betydelse och var kopplat till jämlikhet, enhetlighet, fostran till en gemensam referensram och kompensation. Under slutet av 1980- och under 1990-talet utvecklas en kamp om begreppet och successivt knyts likvärdighet till valfrihet och föräldrarätt. Individualisering ses nu inte i första hand som kompenserande behandling utan som att lägga till rätta för individers möjligheter att utnyttja sina komparativa fördelar. Under slutet av 1990-talet och under 2000-talet, kopplas likvärdighet alltmer till måluppnående och betygsättning. Likvärdighetsbegreppet förlorar nu successivt sin tidigare roll till förmån för kvalitetsbegreppet.
I dagens diskussion bryts fortfarande dessa uttolkningar mot varandra, och de kommer som flera av bokens bidrag visar till uttryck på det kommunala planet, där det kan föras helt olika politik i likvärdighetens namn. Den enligt författarna i dag dominerande kvalitetsdiskursen om likvärdighet analyseras i flera bidrag och sätts också in i ett internationellt sammanhang.
Tomas Englund är professor i pedagogik vid Örebro universitet och har under många år lett en forskargrupp om utbildning och demokrati. Denna bok är ett resultat av ett forskningsprojekt.
Ann Quennerstedt är FD och lektor i pedagogik. Hon forskar och undervisar vid Pedagogiska institutionen, Örebro universitet.
Bokförlaget Daidalos 9789171732705 -
Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspol...
Häftad bok. Daidalos. Första uppl. 2008. 224 sidor.
Nära nyskick. Bokförlaget Daidalos. Första upplaga, 2008. Häftad. 224 s. Mått: 135 x 210 mm. Vikt: 328 gram. Nära nyskick. Se gärna fler böcker hos Filifjonkan. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171732705
- Titel
- Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 328 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppet likvärdighet har under tre decennier varit ett nav i kampen mellan olika synsätt på utbildning och i reformer på utbildningsområdet. Bidragen i denna bok analyserar likvärdighetsbegreppets olika betydelser och dokumenterar tre faser i den utbildningspolitiska striden om begreppet. Under 1960- och 1970-tal samt tidigt 1980-tal hade begreppet en relativt omfattande betydelse och var kopplat till jämlikhet, enhetlighet, fostran till en gemensam referensram och kompensation. Under slutet av 1980- och under 1990-talet utvecklas en kamp om begreppet och successivt knyts likvärdighet till valfrihet och föräldrarätt. Individualisering ses nu inte i första hand som kompenserande behandling utan som att lägga till rätta för individers möjligheter att utnyttja sina komparativa fördelar. Under slutet av 1990-talet och under 2000-talet, kopplas likvärdighet alltmer till måluppnående och betygsättning. Likvärdighetsbegreppet förlorar nu successivt sin tidigare roll till förmån för kvalitetsbegreppet.
I dagens diskussion bryts fortfarande dessa uttolkningar mot varandra, och de kommer som flera av bokens bidrag visar till uttryck på det kommunala planet, där det kan föras helt olika politik i likvärdighetens namn. Den enligt författarna i dag dominerande kvalitetsdiskursen om likvärdighet analyseras i flera bidrag och sätts också in i ett internationellt sammanhang.
Tomas Englund är professor i pedagogik vid Örebro universitet och har under många år lett en forskargrupp om utbildning och demokrati. Denna bok är ett resultat av ett forskningsprojekt.
Ann Quennerstedt är FD och lektor i pedagogik. Hon forskar och undervisar vid Pedagogiska institutionen, Örebro universitet.
Daidalos Första 9171732705 -
Vi – De bästa texterna – Volym 1
Inbunden bok. Vi Media. 1 uppl. 2018. 400 sidor.
Mycket gott skick. Lättare bruksspår- Ett av många exempel i de det digra urvalet är "Reklamen är livsfarlig" av Sven Lindqvist, från Vi 9/1957. "I den här antologin samlas för första gången några av de bästa texterna ur Tidningen Vi:s stolta historia". … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163962080
- Titel
- Vi, De bästa texterna - Volym 1
- Författare
- Dur Fläckman, Tomas - Vi (tidskrift)
- Förlag
- Vi Media
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 195 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 397 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I mer än ett sekel har Tidningen Vi publicerat Sveriges vassaste pennor. I Vi skrev Astrid Lindgren, Evert Taube, Nils Ferlin, Karin Boye och Vilhelm Moberg. Flera av samtidens mest prisbelönta skribenter som Jonas Hassen Khemiri, Karin Thunberg och Magda Gad bidrar till att tidningen fortsätter att vara en ledstjärna för hög kvalitet. Här samlas de bästa texterna ur Vi för första gången
Vi Media 1 9789163962080 -
Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2016. 315 sidor.
Mycket gott skick. Någon blyertsmarkering på något ställe i boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099856
- Titel
- Vad räknas som kunskap? : läroplansteoretiska utsikter och inblickar i lärarutbildning och skola
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 315 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad som räknas som kunskap i utbildning och skola är en av de grundläggande frågorna inom läroplansteorin och en av de centrala samhällsfrågorna i vår tid. Denna bok ger en överblick och fördjupning av läroplansteori och didaktik i Norden och en orientering i var den nordiska läroplansteorin står i dag. Författarna belyser vilka frågor som är centrala och använder historiska och samtida analyser för att ge förståelse för och förklara skolans uppdrag.
Vidare beskriver de varför kunskapsfrågan är aktuell och på vilka sätt läroplansteorin har bidragit och bidrar till att svara på frågan: Vad räknas som kunskap?
I boken diskuteras också frågorna:
Vilken kunskap är nödvändig för de uppväxande generationerna?
Hur kan kunskap organiseras och undervisas om?
Vad blir i nästa led nödvändiga lärarkompetenser och förmågor att utveckla?
Boken är en lärobok i utbildningsvetenskap/pedagogik inom lärarutbildning och fristående kurser och kan användas som kursbok i t.ex. läroplansteori och allmändidaktik. Den vänder sig till studerande på såväl grundnivå som avancerad nivå samt till yrkesverksamma inom utbildning och skola.
Om författarna:
Vad räknas som kunskap? består av bidrag från forskare inom det nordiska läroplansteoretiska fältet och representerar sex nordiska lärosäten. Huvudredaktörer är Tomas Englund, professor vid Örebro universitet, Eva Forsberg, docent, lektor och pedagogisk utvecklare vid Uppsala universitet och Daniel Sundberg, lektor vid Linnéuniversitetet.
Liber 1 9789147099856 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Mycket gott skick. ..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029559
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144029559 -
Föreställningar om den goda läraren
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2012. 306 sidor.
Nyskick. Finns den goda läraren? Aktuell pedagogisk forskning understryker behovet av didaktisk kompetens hos lärare. Sådan kompetens beror i hög grad på kvaliteten på lärarens interaktion med eleverna, på hur hen förmår använda sina pedagogiska kunskaper till att läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733832
- Titel
- Föreställningar om den goda läraren
- Författare
- Tomas Englund - Lars Erikson - Owe Lindberg - Agneta Linné - Jan Morawski - Kerstin Skog-Östlin - Ninni Wahlström - Matilda Wiklund
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 306 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 367 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Finns den goda läraren? Aktuell pedagogisk forskning understryker behovet av didaktisk kompetens hos lärare. Sådan kompetens beror i hög grad på kvaliteten på lärarens interaktion med eleverna, på hur hen förmår använda sina pedagogiska kunskaper till att skapa en god, fokuserad lärmiljö i vilken eleverna känner sig sedda och har förtroende för varanda.
Men hur har våra föreställningar om den goda läraren formats? Vilka krafter har skapat riktlinjer för och ?bestämt? hur en god lärare ska vara? Varför är bilden av skolan, läraren och lärarutbildningen så ofta negativ? Får lärarna i realiteten förtroendet att utforma undervisningen på ett sätt de tycker är pedagogiskt rimligt?
I Föreställningar om den gode läraren får man ett både dagsaktuellt och historiskt perspektiv på frågor av det här slaget. Bidragen belyser bland annat utbildningspolitik, läroplaner, lärarutbildning och diskussionen om den pedagogiska forskningens vetenskaplighet. Det sätt på vilket medierna satt dagordningen för de senaste decenniernas kritik av den socialdemokratiska utbildningspolitiken i allmänhet och lärarutbildningen i synnerhet ägnas en särskilt ingående analys.
"Föreställningar om den gode läraren" är ett resultat av det av Riksbanken finansierade forskningsprojektet ?Den goda läraren?.
Bokens redaktör, Tomas Englund, är professor i pedagogik vid Örebro universitet. Han har under många år lett forskning på temat utbildning och demokrati.
Bokförlaget Daidalos 9789171733832 -
Didaktik (R5A6)
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 172 sidor.
Mycket gott skick. Något kantstött och namnetikett på insidan, annars utan anmärkning.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010328
- Titel
- Didaktik
- Författare
- Tomas Englund - Börje Ekstig - Erik Wallin - Karl-Georg Ahlström - Karin Allgulin Sjölin - Karin Hjälmeskog - Ulrika Tornberg - Anders Westlin - Leif Östman - Tor Hudner - Kerstin Ekstig
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Didaktik betyder undervisningslära. Didaktiken belyser undervisningens och lärandets historia och aktuella förutsättningar genom att analysera innehållet i dessa aktiviteter. Med innehåll avses främst det kunskapsinnehåll som skola och universitet förmedlar, men också de föreställningar om människan och hennes relation till sig själv, till andra och till sin omvärld som följer av ett bestämt kunskapsinnehåll. Didaktiken som forskningsfält omfattar alltså inte bara skolan som institution. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144010328 -
Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspol...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2008. 224 sidor.
Nyskick. Helt oläst bok!
Swich
Frakten står köparen förInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732705
- Titel
- Vadå likvärdighet? : studier i utbildningspolitisk språkanvändning
- Författare
- Englund, Tomas
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm
- Vikt
- 328 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Begreppet likvärdighet har under tre decennier varit ett nav i kampen mellan olika synsätt på utbildning och i reformer på utbildningsområdet. Bidragen i denna bok analyserar likvärdighetsbegreppets olika betydelser och dokumenterar tre faser i den utbildningspolitiska striden om begreppet. Under 1960- och 1970-tal samt tidigt 1980-tal hade begreppet en relativt omfattande betydelse och var kopplat till jämlikhet, enhetlighet, fostran till en gemensam referensram och kompensation. Under slutet av 1980- och under 1990-talet utvecklas en kamp om begreppet och successivt knyts likvärdighet till valfrihet och föräldrarätt. Individualisering ses nu inte i första hand som kompenserande behandling utan som att lägga till rätta för individers möjligheter att utnyttja sina komparativa fördelar. Under slutet av 1990-talet och under 2000-talet, kopplas likvärdighet alltmer till måluppnående och betygsättning. Likvärdighetsbegreppet förlorar nu successivt sin tidigare roll till förmån för kvalitetsbegreppet.
I dagens diskussion bryts fortfarande dessa uttolkningar mot varandra, och de kommer som flera av bokens bidrag visar till uttryck på det kommunala planet, där det kan föras helt olika politik i likvärdighetens namn. Den enligt författarna i dag dominerande kvalitetsdiskursen om likvärdighet analyseras i flera bidrag och sätts också in i ett internationellt sammanhang.
Tomas Englund är professor i pedagogik vid Örebro universitet och har under många år lett en forskargrupp om utbildning och demokrati. Denna bok är ett resultat av ett forskningsprojekt.
Ann Quennerstedt är FD och lektor i pedagogik. Hon forskar och undervisar vid Pedagogiska institutionen, Örebro universitet.
Bokförlaget Daidalos 9789171732705 -
Utbildning som kommunikation : deliberativa s...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2007. 421 sidor.
Mycket gott skick. Bok i mycket gott skick. Några försiktiga blyertsmarkeringar i första delen av boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732491
- Titel
- Utbildning som kommunikation : deliberativa samtal som möjlighet
- Författare
- Englund, Tomas - Utbildning som deliberativ kommunikation - förutsättningar, möjligheter och konsekvenser (projekt)
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 421 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att utbildning alltid innebär någon form av kommunikation är uppenbart, men lika uppenbart är att kommunikation kan vara mer eller mindre monologisk eller dialogisk och därmed mer eller mindre engagerande för de involverade. Graden av engagemang är också beroende av i vilken utsträckning kommunikationen skapar förutsättningar för reflektion och deliberation och gör kommunikationen meningsskapande. Att se skolans uppgift som att utveckla och etablera förmågan till ömsesidig kommunikation, innebär att utmana en dominerande syn på skolans uppgifter, nämligen att det framför allt handlar om kunskapsöverföring och förmedling av kunskap från lärare och läromedel till studerande, om inövandet av färdigheter på primärt individuell bas, olika former av kunskapsreproduktion, självständig problemlösning och annat självständigt elevarbete etc. Betoningen av utbildning som kommunikation ifrågasätter givetvis inte skolans kunskapsbildande uppgift i sig eller dess roll för utvecklingen av centrala färdigheter. Det innebär snarare att man ser kunskapsbildning och färdighetsutveckling i ett kommunikativt sammanhang och som relaterad till utvecklingen av en moralisk omdömesförmåga. Den här boken presenterar analyser av utbildning som kommunikation. Bokens första del, Kommunikationsfilosofiska utgångspunkter, diskuterar relevanta aspekter av främst Deweys och Habermas författarskap. Bokens andra del, Deliberationens institutionella villkor, analyserar klassrummet som en offentlighet där framtida medborgare kan danas genom deliberativa samtal, dvs. samtal där skilda synsätt, uppfattningar och värden bryts mot varandra så att deltagarna tvingas reflektera över sin ståndpunkt, att överväga och att söka argument. Bokens tredje del, Didaktiska implikationer och reflektioner, belyser hur deliberativa samtal kan utövas i olika skolämnen. De ämnen som diskuteras är svenskämnet, språkundervisning samt samhällskunskap. Boken är en slutrapport från forskningsprojektet »Utbildning som deliberativ kommunikation». Bokens redaktör, Tomas Englund, är professor i pedagogik vid Örebro universitet.
Bokförlaget Daidalos 9789171732491 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Mycket gott skick. Något nöttakanter, men hela. De första tre bladen något skrynkliga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144029551
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9144029551 -
Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemensk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 328 sidor.
Gott skick. Någon understrykning med blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029559
- Titel
- Demokrati och lärande - Om valfrihet, gemenskap och övervägande i skola och samhälle
- Författare
- Ludvig Beckman - Agneta Bronäs - Tomas Englund - Bernt Gustavsson - Hans-Erik Hermansson - Rolf Helldin - Ingrid Hårsman - Hans-Albin Larsson - Bo Lindensjö - Lennart Wiechel - Margaretha Herrman - Therese Welén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 471 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Demokratin och utbildningen av demokratiska samhällsmedlemmar ställs i dag inför stora utmaningar. Vi behöver därför gemensamt definiera demokratin på nytt.Samhället och skolan utgör en mångkulturell miljö. Genom samhällsutvecklingen har ekonomi, kultur och politik passerat nationsgränserna, och folkomflyttning och invandring har blivit påtagliga företeelser. Människors arbete har ändrat karaktär från jordbruks- och varuproduktion till kunskaps- och tjänsteproduktion. En individualiseringstrend och ökad valfrihet ställer dessutom såväl vuxna som barn och ungdomar inför nya utmaningar och prövningar. Men även skola och utbildning har förändrats. Skolan är i dag målstyrd och kommunerna har fått ett ökat ansvar. Skolledare och lärare har därmed fått ökade möjligheter att utforma olika verksamheter inom skolan. Till det inre är dock skolan fortfarande alltför präglad av traditionell kunskapsförmedling. Det finns dåligt med utrymme för skolungdomarna att i praktiken få träning i att delta i samtal, och att genom förnyade demokratiska former få medinflytande i formerna för sitt lärande och skolans vardagliga villkor.Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker diskuterar pedagoger, sociologer och statsvetare i denna bok ett antal aktuella och relevanta teman. Flera aktuella undersökningar presenteras som speglar demokrati i dagens skola och även ungdomars erfarenheter, kunskaper och attityder till demokrati.Boken är avsedd att fungera både som kurslitteratur och som debattbok om demokrati och demokratisk utbildning. Den vänder sig till utbildningar inom pedagogik, sociologi, statsvetenskap och närbesläktade samhällsvetenskapliga kunskapsområden. Boken riktar sig också till yrkesverksamma inom skola och andra utbildningsinstitutioner, liksom till var och en som intresserar sig för aktuella teorier, diskussioner och forskningsresultat om demokrati och lärande, skola och ungdomar.
Studentlitteratur AB 1 9789144029559
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn