Kändisfabriken - Identitet, makeover och kroppens tid
Inbunden bok. Carlsson Bokförlag. 1 uppl. 2012. 133 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Format 21 x 13,5 cm Vikt 265 g.
Inbundet svart förlagsband med ryggtext i silver och skyddsomslag. Mellan pärmarna på Kändisfabriken är det ofta frågan om den stressade nutidsmänniskans jakt - på den perfekta kroppen, på den rätta livsstilen, på framgång, på kändisskapet, på önskan att bli nägon speciell. Men jakten på allt detta utmynnar egentligen i att individen förvandlas till en kopia. Författaren skriver elegant och medryckande, rör sig genom discipliner och aktuella frågeställningar som får läsaren att tänka till. // Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN för beställning av flera av mina böcker samtidigt.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789173314879
- Titel
- Kändisfabriken : identitet, makover och kroppens tid
- Författare
- Johansson, Thomas
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 133 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 136 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ytterst handlar boken om psykologins ställning och plats i det samtida samhället, liksom hur vi ska förstå individen i samhället och samhället i individen. Vår epok framställs ofta som en tid av mångfald, pluralism, möjligheter coh valfrihet. Individen hyllas och man efterfrågar kreativa, autentiska och unika individer. Den fria, flexibla, rörliga och väljande individen träder fram som ett kulturellt och samhälleligt ideal. Men samtidigt som vi kan välja mellan hundra tandkrämssorter, 50 tv-kanaler och mängder av produkter uppstår en känsla av ytlighet och bedräglighet: att vi ändå lever i en tid som präglas av likriktning, imitation och bristande kritisk distans.
Thomas Johansson är professor i pedagogik i Göteborg, är psykolog, psykoterapeut och socialpsykolog och författare till en rad viktiga böcker.