Lärande utvärdering : genom följeforskning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 284 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar och små kommentarer i blyerts förekommer
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144056173
- Titel
- Lärande utvärdering : genom följeforskning
- Författare
- Svensson, Lennart
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 412 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken presenterar ett delvis nytt perspektiv på lärande utvärdering i interaktiva former. Frågan är hur man ska uppnå långsiktiga effekter, det vill säga en hållbar utveckling med hjälp av projekt. Detta är en viktig fråga inte minst i genomförandet av EU:s strukturfonder. I boken förankras begreppen kring lärande utvärdering i teori men huvuddelen av kapitlen utgår från exempel på lärande utvärdering och resonerar kring dessa. Viktiga delar i utvärderingsprocessen är exempelvis forskarens eller utvärderarens konstruktiva dialog med deltagarna, att granskningen är kritisk och att förhållningssättet växlar mellan närhet och distans. Gemensam kunskapsbildning är viktig i en lärande utvärdering och analysseminarier presenteras som ett sätt att nå dit. Målgrupp för boken är högskolestuderande bland annat inom sociologi, pedagogik, företagsekonomi och personalvetarprogram. Boken bör även kunna användas i högskolekurser och uppdragsutbildning för chefer, utvecklare, konsulter, projektledare och utvärderare.