Grupprocesser – Om inlärning och samarbete i grupper
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 2:2 uppl. 2002. 327 sidor.
Gott skick.
Tydligt genomläst exemplar. Främre pärmen är fult veckad i nedre hörnet. Understrykningar/markeringar med rödpenna förekommer ganska rikligt, även vissa småanteckningar i blyerts. Fortsatt gott lässkick. Trådbunden inlaga; stark i bindningen.
"Vad är det som gör att grupprocesser är så betydelsefulla faktorer i våra liv? Det närliggande svaret är att vi föds in i en grupp, växer upp i grupper och arbetar största delen av våra yrkesverksamma liv i grupper. Vår utveckling präglas av ett ständigt ökande beroende av de människor som omger oss. Vår identitet skapas i samspel med andra, och vår mentala hälsa är i högsta grad beroende av att detta samspel fungerar konstruktivt."
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127077034
- Titel
- Grupprocesser : Om inlärning och samarbete i grupper
- Författare
- Stensaasen, Svein
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 230 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 580 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det som gör att grupprocesser är så betydelsefulla faktorer i våra liv? Det närliggande svaret är att vi föds in i en grupp, växer upp i grupper och arbetar största delen av våra yrkesverksamma liv i grupper. Vår utveckling präglas av ett ständigt ökande beroende av de människor som omger oss. Vår identitet skapas i samspel med andra, och vår mentala hälsa är i högsta grad beroende av att detta samspel fungerar konstruktivt.
Denna bok handlar om hur vi kan påverka dessa processer genom vår självbild, våra förväntningar och normer och genom vårt sätt att leda och kommunicera. Boken bygger på aktuell forskning och visar hur denna kunskap kan användas i det praktiska arbetet med grupper.
Grupprocesser är skriven för lärare, arbetsledare, psykologisk-pedagogiska konsulter och alla andra som arbetar med grupper. Den lämpar sig även för kurser i pedagogik, psykologi och ledarskap.
Översättning Mona C Karlsson
Svein Stensaasen är professor emeritus i pedagogik vid universitetet i Oslo.
Olav Sletta är professor i pedagogik vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU) i Trondheim.