Kunskap och demokrati - Om elevers rätt till en egen kunskapsprocess
De mest grundläggande rättigheterna i en demokrati är tanke- och yttrandefriheten, dvs. rätten att själv få tolka och beskriva världen. Författaren menar att skolan måste utgå från elevernas tolkning av omvärlden för att ge dem möjlighet till en egen kunskapsprocess. Men istället försöker skolan ofta popularisera vetenskapliga system, begrepp och resultat på ett sätt som är främmande för både elever och forskare. Vilken symbolvärld ska premieras; vetenskapernas, skolans eller elevernas? Utvecklar skolan elevernas förmåga att förstå sin omvärld? Befrämjar den demokratin eller hämmas tanke- och yttrandefriheten? I boken diskuteras dessa och andra viktiga frågor om kunskap, demokrati och skolans sätt att forma elevernas föreställningar.
Boken är avsedd för universitets- och högskoleutbildning i pedagogik men riktar sig också till yrkesverksamma lärare, skolledare och andra som intresserar sig för skolans framtida uppgifter.
Hft. Studentlitteratur, 1996, 144 sid.
Mycket gott skick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144604416
- Titel
- Kunskap och demokrati : Om elevers rätt till en egen kunskapsprocess
- Författare
- Gunnar Sundgren
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska