Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv – En presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens

Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv – En presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:6 uppl. 2008. 250 sidor.

Gott skick. Ytligt slitet exemplar. Invändigt förekommer en del understrykningar/markeringar i blyerts. Stabilt läsex. "Antologin ger en introduktion till ett antal sociologiska tänkare som spelar en viktig roll i den pedagogiska debatten: [...]. Utgångspunkten för presentationen är de olika uppfattningar av förhållandet mellan pedagogik, bildning, socialisation, habitus och identitet som dessa författarskap representerar. De samhällsteorier som beskrivs kan tillsammans ge en djupare förståelse av den sociala värld som pedagoger lever i och som inte bara påverkar dem i deras yrke utan också är avgörande för pedagogisk praxis."

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144041186
Titel
Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv : en presentation av: Karl Marx & Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Focault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe, Anthony Giddens
Författare
Gytz Olesen, Søren - Møller Pedersen, Peter - Johansson, Ingmar
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2004
Omfång
250 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
Vikt
371 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Inom pedagogiken finns det idag ett växande intresse för sociologiska teoribildningar. De klassiska pedagogiska teorierna trängs tillbaka samtidigt som man i allt högre grad arbetar med pedagogikens sociala kontext. Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv är ett bidrag till denna utveckling.Antologin ger en introduktion till ett antal sociologiska tänkare som spelar en viktig roll i den pedagogiska debatten: Karl Marx och Friedrich Engels, Émile Durkheim, Michel Foucault, Niklas Luhmann, Pierre Bourdieu, Jürgen Habermas, Thomas Ziehe samt Anthony Giddens. Utgångspunkten för presentationen är de olika uppfattningar av förhållandet mellan pedagogik, bildning, socialisation, habitus och identitet som dessa författarskap representerar.

De samhällsteorier som beskrivs kan tillsammans ge en djupare förståelse av den sociala värld som pedagoger lever i och som inte bara påverkar dem i deras yrke utan också är avgörande för pedagogisk praxis. Titeln Pedagogik i ett sociologiskt perspektiv understryker att pedagogik inte bara är en fråga om goda avsikter. Utbildning och lärande är underkastad sociala förhållanden som också måste värderas sociologiskt.Boken vänder sig främst till studerande vid lärarutbildningen och annan pedagogisk utbildning samt till studerande inom social- och vårdutbildning. Den erbjuder även värdefull läsning för yrkesverksamma inom dessa områden och för alla andra som är intresserade av pedagogiska problemställningar. Översättning: Ingemar Johansson