-
Nääs nya modellserie för pedagogisk snickeris...
Häftad bok. 1921. 75 sidor.
Mycket gott skick. Omslaget är fläckigt och det finns en liten skada på baksidan. Inlagan är dock i mycket fint skick med fantastiska illustrationer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Slöjda för livet : om pedagogisk slöjd
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2008. 212 sidor.
Mycket gott skick. Boken är i nära nyskick bortsett liten tendens till veck på bakre pärm.
Illustrerad i svartvitt.
P&P 240425Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659864
- Titel
- Slöjda för livet : om pedagogisk slöjd
- Författare
- Susanne Björkdahl Ordell - Kristin Boström - Inger Degerfält - Anna Ekström - Per Hartman - Peter Hasselskog - Marléne Johansson - Anna-Stina Lindén Ivarsson - Hans Persson - Mia Porko-Hudd - Roger Säljö - Hans Thorbjörnsson
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Att lära genom att skapa hör framtiden till, och slöjden har här ett unikt bidrag att lämna till människors utveckling" skriver professor Roger Säljö i denna bok.
Här beskrivs hur en pedagogiskt upplagd slöjdundervisning kan ta sig uttryck i ett modernt samhälle. Men också bakgrunden till att slöjd blev ett skolämne.
Fjorton författare med god inblick i dagens skola och lärarutbildning beskriver utifrån sina egna erfarenheter och vetenskapliga rön olika pedagogiska slöjdverksamheter. Och de förklarar varför slöjd är viktigt för livet - nu och i framtiden!
Denna antologi vänder sig till slöjdlärare, skolledare, lärarstudenter och andra intresserade.
Innehåll:
Inledning / Kajsa Borg & Lars Lindström
Den materiella kulturen och vårt kunskapande / Roger Säljö
Slöjdämnet efter millennieskiftet / Peter Hasselskog & Marléne Johansson
Del 1: Slöjd som pedagogisk aktivitet
"... slöjden såsom medel att uppfostra människor" / Lars Lindström
Svensk skolslöjd - en internationell framgång / Hans Thorbjörnsson
Slöjd för flickor och slöjd för gossar / Kajsa Borg
Formsinnets fostran - Carl Malmstens bildningssyn / Per Hartman
Metallslöjd - en historia för sig / Hans Persson
Del 2: En verksamhet i tiden
Slöjdcirkus - ett tält för lärande / Susanne Björkdahl Ordell & Kristin Boström
Second hand, customizing och konsten att slakta en tröja / Anna-Stina Lindén Ivarsson
Informationsteknik - ett redskap i slöjden / Inger Degerfält & Mia Porko-Hudd
Del 3: Lärprocesser i slöjd
Intuitionens roll i estetiska lärprocesser / Lars Lindström
Kommunikation i skolans slöjdpraktik / Marléne Johansson
Novis eller expert? Om bedömning inom slöjd och hantverk / Lars Lindström
Provlapp eller sjal? Om relationer till slöjdföremål / Anna Ekström
Sådan lärare, sådant lärande / Peter Hasselskog
Kreativitet eller problemlösning - vad bedömer vi i slöjden? / Kajsa Borg
Författarpresentation och fotografförteckning
Ytterligare författare: Kajsa Borg, Lars Lindström
Lärarförbundets förlag 1 9789197659864 -
Pedagogisk retorik : den muntliga relationen...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2011. 142 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130067
- Titel
- Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
- Författare
- Tina Kindeberg
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 216 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 325 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogisk retorik är ett kunskapsområde där didaktik och retorik förenas. Dagens professionella lärare måste självklart vara ämneskunniga, men det räcker inte. De behöver också ha insikt i hur man väcker intresse för det aktuella ämnet och ökar förståelsen hos de studerande. Med hjälp av rösten, uttryckssättet och yrkesidentiteten framträder läraren som mer eller mindre trovärdig och ämnet som mer eller mindre intressant. Lärarens förmåga att kommunicera kunskap, skapa en trygg lärmiljö och ett öppet samtalsklimat är direkt avgörande för de studerandes lärande.
Pedagogisk retorik riktar sig till såväl yrkesverksamma lärare som till studerande på akademisk nivå, vilka i sin kommande profession ska leda lärande. Denna bok fick ett hedersomnämnande i Natur & Kulturs manustävling för kurslitteratur till den nya lärarutbildningen. Så här skriver juryn, bestående av Sigbrit Franke, Ingvar Lundberg och Ulf P. Lundgren i sitt utlåtande:
I Pedagogisk retorik ger sig författaren i kast med ett ytterst relevant område som hittills försummats inom lärarutbildningen. Insiktsfullt och kreativt bryter hon ny mark genom att utforska den muntliga relationen, och visa varför den är en förutsättning för att lärare ska kunna utöva och utveckla sin profession på ett tilfredsställande sätt."
Tina Kindberg är docent och universitetslektor i pedagogik och retorik vid Lunds universitet.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127130067 -
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för...
Inbunden bok. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. 2005.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185128563
- Titel
- Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
- Författare
- Johansson, Eva - Sverige. Myndigheten för skolutveckling
- Förlag
- Stockholm : Myndigheten för skolutveckling
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- Svenska
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling 9789185128563 -
Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 134 sidor.
Nyskick. Ett oläst exemplar utan minsta spår av bläddring.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114627
- Titel
- Lyssnandets och seendets villkor : pedagogisk dokumentation - DVD, bok
- Författare
- Wehner-Godée, Christina
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 134 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 206 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad innebär det att lyssna med alla sina sinnen? Hur kan vi lära oss att ifrågasätta våra traditionella värderingar, och hur påverkar detta vår perception av omgivningen?
Det här är ett interaktivt läromedel: en bok och en DVD med korta videosekvenser från tre förskoleavdelningar med barn 1-5 år. Syftet med videosekvenserna är att du ska lyssna, se och skärpa alla sinnen, och öva på hur pedagogisk dokumentation kan gå till.
Författaren diskuterar villkoren för vårt lyssnande och seende. Det vi först ser i en videosekvens säger ofta mer om oss själva och vårt eget tänkande. Christina Wehner-Godée demonstrerar med flera exempel hur vi kan byta ”glasögon” och växla fokus mellan olika företeelser i ett identiskt sammanhang; vad framträder med tanke på genus, olika ämnesområden och pedagogisk miljö?
Författaren använder pedagogisk dokumentation som ett verktyg för att möta och ifrågasätta invanda tankar. Hon exemplifierar med olika videosekvenser hur man kan göra en spaltdokumentation, reflektera, tolka och göra teorianknytningar. Hur kan pedagogerna tillsammans med barnen utveckla lärandet och förbättra kvalitén i verksamheten? En pedagogisk dokumentation kan bli navet i hjulet som sätter snurr på pedagogiska och didaktiska tankar i den egna barngruppen.
Boken och DVD:n vänder sig till lärarutbildare, studenter och verksamma lärare i förskola och förskoleklass.
Om författarna
Christina Wehner-Godée är läromedelsförfattare och har undervisat i didaktik och media vid Lärarhögskolan i Stockholm, nuvarande Stockholms universitet. Hon tilldelades 2004 års Malaguzzi-pris för gränsöverskridande arbete och nya tankar kring professionsutbildning.
Liber 2 9789147114627 -
En tonårings värde och värdighet : en pedagog...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2013. 265 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Hylla 6 - Plan 4
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173315746
- Titel
- En tonårings värde och värdighet : en pedagogisk essä om det mellanmänskliga och människans mitt
- Författare
- Malm, Eva
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 265 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Malm, Eva
Ytterligare illustratörer: Malm, Eva
Ytterligare designers: Molin, Simon
Carlsson 1 9789173315746 -
Världsmedborgaren : politisk och pedagogisk f...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Daidalos, 2005. Hft. Mycket gott skick. 268 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732330
- Titel
- Världsmedborgaren : politisk och pedagogisk filosofi för det 21 århundradet
- Författare
- Kemp, Peter
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Idén om världsmedborgaren framspringer ur drömmen om en mänsklig gemenskap i en och samma värld. Peter Kemp skildrar idéns utveckling från antiken till upplysningen, från stoikerna till Kant, och hur den förs vidare av samtida politiska tänkare. Men han nöjer sig inte med att skriva idéns historia utan försöker konkretisera den i förhållande till dagens globala problem: den transnationella ekonomin, sammanstötningarna mellan nationer och kulturer, hoten mot en hållbar utveckling.
För Kant var världsmedborgaren ett pedagogiskt ideal. I föreläsningar om pedagogik, som hans elever utgav 1803, heter det: »Föräldrarna sörjer för hemmet, furstarna för staten. Ingen av dem har som överordnat mål det som är bäst för världen eller den fulländning som mänskligheten är bestämd till och har anlag för. Utkastet till en plan för uppfostran måste därför bli kosmopolitiskt.» Med andra ord kan idealet för bildning och utbildning inte bara gälla hemmet och staten, utan måste vara det som är bäst för världen och mänskligheten, och därför kan det endast bestå i att barnet och eleven blir till världsmedborgare.
Kemp tar upp den här tråden från Kant. Mot bakgrund av världsmedborgar-idéns historia och de utmaningar som tvingar vår tids människor att tänka kosmopolitiskt, vänder han sig till den pedagogiska frågan om vad det betyder att fostra till världsmedborgarskap. Med utgångspunkt i hermeneutiken och särskilt Paul Ric?urs tänkande skisserar Kemp grunddragen i en pedagogisk filosofi som har bildandet av världsmedborgare som ideal.
9789171732330 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144068862
- Titel
- Pedagogisk handledning
- Författare
- Löw, Ole
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 348 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogisk handledning är en introduktion till ett omfattande ämnesområde. Boken presenterar och diskuterar sex olika perspektiv på handledning vilka sammanfattas i tre metaforer: lärande genom handling, lärande genom reflektion och lärande genom dialog och berättelse.Inom de tre metaforerna redogör författaren för sex olika handledningsformer: modellärande, praxislärande, mentorskap, reflektion över handling, reflekterande och berättande positioner samt lösningsfokuserad handledning. Dessa handledningsformer sätts in i ett vidare sammanhang där författaren beskriver deras historiska bakgrund, grundläggande idéer, begrepp, teorier och exemplifierar med case samt anger de grundläggande handledarkompetenser som krävs. Pedagogisk handledning vänder sig till lärarutbildningen men också till blivande och verksamma sjuksköterskor, barnmorskor, socionomer och fysioterapeuter. Britta Högberg har faktagranskat boken och skrivit förord.
Studentlitteratur 1 9789144068862 -
Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för...
Häftad bok. Stockholm : Myndigheten för skolutveckling. 2005.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185128563
- Titel
- Möten för lärande : pedagogisk verksamhet för de yngsta barnen i förskolan
- Författare
- Johansson, Eva - Sverige. Myndigheten för skolutveckling
- Förlag
- Stockholm : Myndigheten för skolutveckling
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- Svenska
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling 9789185128563 -
Pedagogisk skissbok
Häftad bok. Alfabeta. 1 uppl. 1992. 76 sidor.
Mycket gott skick. Ren inlaga. Ej namnad. Visst hanteringsspår på skyddsomslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187894060
- Titel
- Pedagogisk skissbok
- Författare
- Paul Klee
- Förlag
- Alfabeta
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 76 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 176 x 245 mm Ryggbredd 5 mm
- Vikt
- 237 g
- Språk
- Svenska
Alfabeta 1 9789187894060 -
Nääs Modellserie för pedagogisk träslöjd, par...
Hyggligt skick. "1924,Häftad.,Förlag: Mezäta, Wald. Zachrissons boktryckeri, Göteborg.?Sid. 64,Nött och sargat omslag. Fläckar och smuts.?Ägaresignatur på försättsbladet. Anteckningar på bakre försättsbladet.,Hyfsat skick.,Ritningar och arbetsbeskrivningar av mängder av läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Interkulturell pedagogisk kompetens : integra...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2013. 200 sidor.
Nära nyskick. 23*16 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144094953
- Titel
- Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
- Författare
- Hans Lorentz
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 287 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola? En väg mot ökad integration är att lära sig mer om varför dagens samhälle är mångkulturellt, globalt och postmodernt.
Hans Lorentz beskriver i denna bok hur vi kan motarbeta förekomsten av främlingsfientlighet, diskriminering och mobbning. Det handlar om att både som lärare och elev gå igenom en pedagogisk process från dekonstruktion till interkulturell medvetenhet. Den innebär bland annat att analysera och problematisera våra uppfattningar om jag och världen. Genom att låta det bekanta och det obekanta mötas kan vi nå en förståelse av det annorlunda. Målet är en interkulturell pedagogisk kompetens.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare och skolledare. Den ger ett nytt perspektiv till alla dem som är intresserade av interkulturella frågor och vill förändra skolan till att bli en central plats för positiva mångkulturella möten.
Studentlitteratur 1 9789144094953 -
Att bedöma pedagogisk skicklighet - går det?...
Häftad bok. Uppsala Universitet - Enheten för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande - Pedagogisk utveckling - Rapport 2 . 2003. 133 sidor.
ISBN 165208x
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Ägarmärkning på inlagans första blad. I övrigt fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKUppsala Universitet - Enheten för utveckling av pedagogik och interaktivt lärande - Pedagogisk utveckling - Rapport 2 165208x -
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : In...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2012. 152 sidor.
Gott skick. Pärmen är något repad och nött, och framsidan är lite vikt uppåt till höger. Boken i övrigt har mycket överstrykningar med gul färgpenna, och några understrykningar med blyerts. Textmassan är dock helt intakt, och boken i övrigt nästan i nyskick. Leverans läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140673459
- Titel
- Pedagogisk dokumentation som aktiv agent : Introduktion till intra-aktiv pedagogik
- Författare
- Lenz Taguchi, Hillevi
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken visar ett nytt sätt att använda pedagogisk dokumentation i arbetet med barns lärprocesser och utvecklingen av praktiken. Författaren utprovar nya teorier som får konsekvenser för hur vi förstår lärande och subjektsskapande i förskolan och skolan. Ting och material är inte passiva instrument eller verktyg som vi använder, utan aktiva medaktörer som samarbetar och samhandlar med oss. Det vi betecknar som lärande är ett resultat av ett sådant samhandlande där en rad aktiva agenter är involverade.
Boken handlar om sökandet efter ett språk som lärare, förskollärare, pedagoger och utbildningsforskare behöver för att kunna beskriva och tala om något bortom det språk som är baserat på den binära uppdelningen där teori ses som separerat och avskilt från praktik. I centrum står arbetsverktyget pedagogisk dokumentation, som kan förstås som en aktiv agent i lärandearbetet med barn och elever.
Pedagogisk dokumentation som aktiv agent fungerar också som en vetenskapsteoretisk resa genom pedagogiska praktiker som förändrar våra synsätt på, inte bara barnen och lärandet, utan även på oss själva och hur vi arbetar.
Boken är viktig för kurser i lärarutbildningen där relationerna mellan teori och praktik diskuteras, men också för pedagoger, förskollärare och lärare i förskolor och skolor som vill utmana invanda tanke- och handlingsmönster.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140673459 -
Pedagogisk Tidskrift. Årg.23 (1887), häfte 5.
Tidning, tidskrift.
Hyggligt skick. Halmstad 1887. (48) s. + tryckt omslag. Omslaget nött och med en del revor etc. Helt oskuren. Bidrag av bl.a. Nils Lövgren ("Om skolans inflytande"), samt notiser och recensioner av G. Eneström, m.fl. [RD Småskr.] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144018904
- Titel
- Pedagogisk filosofi
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, Marx och Dewey, men också modernare bidrag från Vygotskij, Piaget och Cherryholmes. Boken innehåller också ett avsnitt om fyra möjliga sätt att se på läroplaner.
I denna andra upplaga har avsnittet om pedagogik och teoretisk samt praktisk filosofi utvidgats. De senare årens starka intresse för Aristoteles innebär att avsnittet om denne omarbetats, liksom avsnittet om den ständigt aktuelle Dewey. Boken är avsedd för grundläggande utbildning i pedagogik vid universitet och högskolor.
Studentlitteratur AB 2 9789144018904 -
Pedagogisk retorik : den muntliga relationen...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2011. 142 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127130067
- Titel
- Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
- Författare
- Tina Kindeberg
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 216 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 325 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pedagogisk retorik är ett kunskapsområde där didaktik och retorik förenas. Dagens professionella lärare måste självklart vara ämneskunniga, men det räcker inte. De behöver också ha insikt i hur man väcker intresse för det aktuella ämnet och ökar förståelsen hos de studerande. Med hjälp av rösten, uttryckssättet och yrkesidentiteten framträder läraren som mer eller mindre trovärdig och ämnet som mer eller mindre intressant. Lärarens förmåga att kommunicera kunskap, skapa en trygg lärmiljö och ett öppet samtalsklimat är direkt avgörande för de studerandes lärande.
Pedagogisk retorik riktar sig till såväl yrkesverksamma lärare som till studerande på akademisk nivå, vilka i sin kommande profession ska leda lärande. Denna bok fick ett hedersomnämnande i Natur & Kulturs manustävling för kurslitteratur till den nya lärarutbildningen. Så här skriver juryn, bestående av Sigbrit Franke, Ingvar Lundberg och Ulf P. Lundgren i sitt utlåtande:
I Pedagogisk retorik ger sig författaren i kast med ett ytterst relevant område som hittills försummats inom lärarutbildningen. Insiktsfullt och kreativt bryter hon ny mark genom att utforska den muntliga relationen, och visa varför den är en förutsättning för att lärare ska kunna utöva och utveckla sin profession på ett tilfredsställande sätt."
Tina Kindberg är docent och universitetslektor i pedagogik och retorik vid Lunds universitet.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127130067 -
Pedagogisk uppslagsbok /Från A-Ö utan pekpinn...
Inbunden bok. Informationsförlaget. 1 uppl. 1996. 764 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177363354
- Titel
- Pedagogisk uppslagsbok /Från A-Ö utan pekpinnar
- Författare
- Lundgren, Ulf P. - Lärarförbundet
- Förlag
- Informationsförlaget
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 764 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 183 x 244 mm Ryggbredd 39 mm
- Vikt
- 1581 g
- Språk
- Svenska
Informationsförlaget 1 9789177363354 -
Pedagogisk filosofi
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2007. 279 sidor.
Gott skick. Det finns överstrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144018904
- Titel
- Pedagogisk filosofi
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, Marx och Dewey, men också modernare bidrag från Vygotskij, Piaget och Cherryholmes. Boken innehåller också ett avsnitt om fyra möjliga sätt att se på läroplaner.
I denna andra upplaga har avsnittet om pedagogik och teoretisk samt praktisk filosofi utvidgats. De senare årens starka intresse för Aristoteles innebär att avsnittet om denne omarbetats, liksom avsnittet om den ständigt aktuelle Dewey. Boken är avsedd för grundläggande utbildning i pedagogik vid universitet och högskolor.
Studentlitteratur AB 2 9789144018904 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets Förlag. 2:a uppdaterade uppl. 2013. 270 sidor.
Mycket gott skick. Pärm sliten lite på kanter. Några antecknigar och understryckningar med blyerts. Annars bladen med ny skick. 21 cm x 14,8 cm. 428 gram. (låda20240229-2?0). … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566756
- Titel
- Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Pettersson, Astrid - Stockholms universitet
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 432 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
Läs mer
I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i flera kapitel de senaste läroplanerna mot bakgrund av det nytänkande som präglar aktuell forskning och olika utvecklingsarbeten om bedömning och betygssättning.
En grupp forskare, lärarutbildare och lärare presenterar här sin syn på olika former av bedömning i grundskola och gymnasium. I antologin finns konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta med t.ex. kunskapskrav, nivåer, portfolios, matriser och andra hjälpmedel.
Om författarna
Förutom redaktörerna Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson medverkar följande författare: Lisa Björklund Boistrup, Ingrid Carlgren, Anders Jönsson, Katarina Kjellström, Ann S. Pihlgren, Lena Sjöqvist och Helena Tsagalidis.
Stockholms Universitets Förlag 2:a uppdaterade 9789176566756 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSvenska bokförlaget
-
De kyrkliga kulturarven: aktuell forskning oc...
Häftad bok.
Nära nyskick. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2014. 350 s. Häftad med fotoillustrerat omslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789155488680
- Titel
- De kyrkliga kulturarven: aktuell forskning och pedagogisk utveckling
- Författare
- Karlsmo, Emilie - Lindblad, Jakob - Widmark, Henrik
- Förlag
- Acta Universitatis Upsaliensis
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 350 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 161 x 227 mm Ryggbredd 29 mm
- Vikt
- 846 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Är kyrkorna aktuella i den konstvetenskapliga forskningen i dag? Det var en fråga för ett symposium vid Uppsala universitet om kyrkliga kulturarv. Ett trettiotal forskare och praktiker över hela landet med huvudsakligen konstvetenskaplig inriktning hade bjudits in för att diskutera under ett par dagar i oktober 2011 med professor emerita Lena Johannesson och professor Lena Liepe som huvudtalare.
Kyrkobyggnaderna och deras bildskrud utgjorde ett huvudområde när konstvetenskap etablerades som ämne, men deras roll i ämnet förefaller ha blivit mindre. Är detta en naturlig utveckling eller något att beklaga? Vad betyder det för vården av kyrkorna i ämnet? Vilken plats har de kyrkliga kulturarven i undervisningen?
Föredragshållarna vid symposiet presenterade sin forskning eller andra aktuella ämnen om kyrkor och kyrklig konst, sedda ur olika perspektiv. Föredragen omarbetades sedan till de artiklar som läggs fram i denna antologi.
9789155488680 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Pedagogisk flugbindning
Inbunden bok. Bokförlaget Settern. 1 uppl. 2013. 128 sidor.
Nyskick. PRESENTSKICK – I ABSOLUT NYSKICK
Att binda sina egna fiskeflugor är både roligt och utmanande. Men för att lyckas krävs att man behärskar dem grundläggande flugbindarteknikerna. Här får du genom pedagogiska instruktioner, varvade med tydliga steg för ste läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789175866260
- Titel
- Pedagogisk flugbindning
- Författare
- Klingberg, Johan
- Förlag
- Bokförlaget Settern
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 296 x 218 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 860 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att binda sina egna fiskeflugor är både roligt och utmanande. Men för att lyckas krävs att man behärskar dem grundläggande flugbindarteknikerna. Här får du genom pedagogiska instruktioner, varvade med tydliga steg för stegbilder, lära dig att binda 12 stycken populära flugmönster. Upplägget bakom boken är unikt och grundar sig mer på att du lär dig att binda flugor än att göra specifika flugmönster. För varje ny fluga du binder kommer du delvis att använda samma teknik som funnits med vid föregående flugor och ett eller två nya moment. På så vis utmanas och utvecklas du ständigt med nya bindtekniker och material, samtidigt som du repeterar ett tidigare. Genom att klara de tekniker som krävs för att göra bokens 12 olika flugmönster så kommer du att kunna göra de allra flesta flugmönster du behöver. När du väl har lärt dig teknikerna som finns i boken kan du lugnt anta utmaningen att också göra de extra 24 flugmönstren som finns beskrivna med färgbild och innehåll i bokens sista kapitel. Förutom rent flugbindningstekniska kunskaper, får du också ta del av spännande fiskeepisoder och om hur du bäst fiskar med den fluga som du just har bundit.
Bokförlaget Settern 1 9789175866260 -
Perspektiv på pedagogiken : introduktion i pe...
Häftad bok. Stockholm : Wahlström & Widstrand. 1976. 144 sidor.
Hyggligt skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda kanter. Daterad på inlagans första blad. Anteckningar och understrykningar i merparten av boken. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146126015
- Titel
- Perspektiv på pedagogiken : introduktion i pedagogisk filosofi från Platon till Habermas
- Författare
- Vestergaard, Ebbe - Löfstedt, Jan-Ingvar - Ödman, Per-Johan
- Förlag
- Stockholm : Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 1976
- Språk
- Svenska
Stockholm : Wahlström & Widstrand 9146126015 -
Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöm...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565940
- Titel
- Pedagogisk bedömning : Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars - Lindberg, Viveca - Lärarhögskolan i Stockholm
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 413 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna titel ersätts av artikelnr 9789176566756
andra uppdaterade upplagan.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565940 -
Barnets hälsa och utveckling. Medicinsk-pedag...
Inbunden bok. Antroposofiska Bokförlaget. 2012. 624 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185047420
- Titel
- Barnets hälsa och utveckling : medicinsk-pedagogisk utveckling
- Författare
- Wolfgang Goebel, Michaela Glöckler
- Förlag
- Antroposofiska bokförlaget
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 624 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 206 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1220 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Historik: Denna bok är i det tyskspråkiga området en av de största succéerna någonsin vad gäller antroposofisk litteratur. Med den artonde upplagan närmar sig denna handbok en halv miljon sålda exemplar!Även den engelska och den norska utgåvan har blivit mycket uppskattade.Eftersom boken täcker så gott som allt som har med barnens hälsa och utveckling att göra – från havandeskapet och fram till tonåren – så har den blivit över 600 informativa sidor tjock.
BARNETS HÄLSA OCH UTVECKLING är författad av Michaela Glöckler, ledare för den medicinska sektionen av Högskolan för antroposofi vid Goetheanum, Dornach, Schweiz och Wolfgang Goebel, som var med och grundade det antroposofiska regionsjukhuset Herdecke och sedan i många år var en av de ledande barnläkarna där.
Antroposofiska Bokförlaget 9789185047420 -
Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2010. 120 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099337
- Titel
- Att fånga lärandet : pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier
- Författare
- Wehner-Godée, Christina
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 170 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur tar man bäst till vara lusten och nyfikenheten i lärandet? Varför är det ibland lätt att lära och varför går det ibland inte alls?
Christina Wehner Godée beskriver i Att fånga lärandet hur förskolelärare och lärare kan få nya perspektiv på barns lärandesituation med hjälp av pedagogisk dokumentation och olika medier. Genom att använda kamera, ljudupptagare eller penna och papper kan man som pedagog betrakta situationer utifrån och få nya perspektiv på både andras och sitt eget lärande.
Författaren tar avstamp i frågorna: Vad är meningsfullt att dokumentera och varför? På vilket sätt kan man använda de olika medierna? Vad kan dokumentationen få för pedagogiska konsekvenser i ett förändringsarbete?
Om författaren
Christina Wehner-Godée är läromedelsförfattare och har undervisat i didaktik och media vid Lärarhögskolan i Stockholm, nuvarande Stockholms universitet.
Liber 2 9789147099337 -
Pedagogisk flugbindning
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Settern. uppl.1. 2013. 128 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789175866260
- Titel
- Pedagogisk flugbindning
- Författare
- Klingberg, Johan
- Förlag
- Bokförlaget Settern
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 296 x 218 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 860 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att binda sina egna fiskeflugor är både roligt och utmanande. Men för att lyckas krävs att man behärskar dem grundläggande flugbindarteknikerna. Här får du genom pedagogiska instruktioner, varvade med tydliga steg för stegbilder, lära dig att binda 12 stycken populära flugmönster. Upplägget bakom boken är unikt och grundar sig mer på att du lär dig att binda flugor än att göra specifika flugmönster. För varje ny fluga du binder kommer du delvis att använda samma teknik som funnits med vid föregående flugor och ett eller två nya moment. På så vis utmanas och utvecklas du ständigt med nya bindtekniker och material, samtidigt som du repeterar ett tidigare. Genom att klara de tekniker som krävs för att göra bokens 12 olika flugmönster så kommer du att kunna göra de allra flesta flugmönster du behöver. När du väl har lärt dig teknikerna som finns i boken kan du lugnt anta utmaningen att också göra de extra 24 flugmönstren som finns beskrivna med färgbild och innehåll i bokens sista kapitel. Förutom rent flugbindningstekniska kunskaper, får du också ta del av spännande fiskeepisoder och om hur du bäst fiskar med den fluga som du just har bundit.
9789175866260 -
Pedagogisk bedömning att dokumentera, bedöma...
Häftad bok.
Gott skick. Liber. uppl.3:2. 2015. 270 s. mindre bruksslitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114580
- Titel
- Pedagogisk bedömning : om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 359 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i flera kapitel de senaste läroplanerna mot bakgrund av det nytänkande som präglar aktuell forskning och olika utvecklingsarbeten om bedömning och betygssättning.
En grupp forskare, lärarutbildare och lärare presenterar här sin syn på olika former av bedömning i grundskola och gymnasium. I antologin finns konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta med t.ex. kunskapskrav, nivåer, portfolios, matriser och andra hjälpmedel.
Sagt om boken
"Lyckat försvar för eleven ... en tankeväckande bok ... en angelägenhet för alla som berörs av utbildningsfrågor" skrev Joanna Giota i Pedagogiska magasinet.
"... användbar både i lärarutbildningen och för pedagoger och ledare ute i praktiken" skrev Erik Groth i Lärarnas Tidning.
Om författarna
Förutom redaktörerna Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson medverkar följande författare: Lisa Björklund Boistrup, Ingrid Carlgren, Anders Jönsson, Katarina Kjellström, Ann S. Pihlgren, Lena Sjöqvist och Helena Tsagalidis.
9789147114580
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn