Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att leda från mitten : lärare som driver professionell utveckling
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789188149336
Titel
Att leda från mitten : lärare som driver professionell utveckling
Författare
Rönnerman, Karin
Förlag
Lärarförlaget
Utgivningsår
2018
Omfång
127 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
150 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
Vikt
220 g
Språk
Svenska
Baksidestext
För en mellanledare är det inte antingen eller utan både och.Mellanledare är ett vanligt inslag i skolan idag. Det handlar om lärare med ledande roller, till exempel handledare, mentorer, förebilder, förhandlare, professionella utvecklare och ledare. Genom sin nyckelroll och sitt nära ledarskap kan de åstadkomma verklig förändring i klassrummet och i skolan. Boken skapar en grundlig förståelse för detta komplexa uppdrag. Den rymmer också gott om förslag och verktyg som hjälper dig som mellanledare att utveckla din egen ledande praktik.Karin Rönnerman är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Boken bygger på forskning som hon bedrivit tillsammans med de australiska professorerna Christine Edwards-Groves och Peter Grootenboer. Den ges även ut på engelska. "En del böcker vet du att du har saknat redan första gången du läser dem. För mig är det här en av dessa böcker."
Ur förordet av Lisbeth Gyllander Torkildsen, forsknings- och utbildningschef i Landskrona.  INNEHÅLLFörord
En bok jag har saknat
InledningKAPITEL 1 Att leda från mitten
Vem är mellanledare?
Mellanledande
Att förstå mellanledande
Genererat ledarskap och tillitKAPITEL 2
Mellanledande i relation till andra praktiker
Varför teori för att förstå praktiken?
Mot en förståelse av en teori för social praktik
Hur mellanledande anknyter till andra praktiker
Mellanledande i relation till utbildningspraktikernas sammanhang
Utrymme för mellanledande i skolan
Rum för ömsesidigt meningsskapande
Praktikarkitekturer möjliggör och begränsar mellanledande
Praktikarkitekturer och deras arrangemang
Mellanledande en praktikutvecklande praktikKAPITEL 3
Professionellt lärande, aktionsforskning och förändring
Aktionsforskning som en väg att förbättra praktiker
Att skapa kommunikativa rum
Kontinuitet i samtalen
Utveckling av olika sorters kunskap
Fostra nya generationer genererar nya händelserKAPITEL 4
Berättelser från fältet
Reflektion över berättelsernaKAPITEL 5
Till sist, vad innebär det att vara mellanledare?
Mellanledande innefattar både ledande och undervisande
Att knyta ihop säckenReferenser