Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

Förlagsfakta

ISBN
9789174738629
Titel
Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang
Författare
Persson, Anders, sociolog - Johansson, Roger, historiker - Lunds universitet. Institutionen för utbildningsvetenskap
Förlag
Media-Tryck
Utgivningsår
2014
Omfång
452 sidor
Bandtyp
Inbunden
Språk
Svenska
Baksidestext
Institutionen för utbildningsvetenskap vid Lunds universitet är en ny institution
som startade 2011. Institutionen har bland annat uppdraget att samordna
utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet och har tagit initiativ
till ett utbildningsvetenskapligt forskarnätverk med idag drygt 100 forskare
från Lunds universitet.
Bidragen i antologin har samlats under sex olika teman. Under
temat Lärande finns fem kapitel som undersöker innehållet i lättlästa
myndighetstexter, vad förståelse egentligen är och kunskapsinnehållets
betydelse i lärande samt hur och varför digitala läromedel kan bidra till
lärande.
Bakom temat Utbildning finns fyra texter om den så kallade Bolognareformen
inom europeisk högre utbildning, om teori i gymnasiets litteraturundervisning,
om vad slags kunskapsutveckling historieämnets undervisning ger
upphov till och om hur komplexitet i läranderesultat kan bedömas.
Temat Framgångsvägar sammanfattar tre kapitel om hur vägledning
i grundskolan påverkar elevers gymnasieval, om fritidslärande och medleklassvärden
i föräldrars strategier när det gäller de egna barnens karriär
och om hur personlighetsegenskaper och inlärningsstilar påverkar betyg.
I temat Utmanade normer studeras den danska skolans roll i moderniseringen
av Grönland, genus och matematikdidaktik, samhällskunskapsämnets
legitimitetskris och normkritiska och icke-förtryckande sätt att tänka inom
undervisning och lärande.
De fyra kapitlen på temat Förutsättningar behandlar hur lärarutbildningen
kan bidra till utvecklingen av blivande lärares professionella handlingsutrymme,
den högre utbildningens internationalisering, naturveterstudenters
skrivande och skrivträning samt utveckling av forskningsbaserad undervisning
och lärande inom medicinska utbildningar vid Lunds universitet.
Under temat Inramningar, slutligen, analyseras hur visualisering av lärandes
ögonrörelser kan understödja metakognition, starka mikrokulturer inom
högre utbildning, olika yttre och inre inramningar av skolans verksamhet och
didaktiska irritationer inom musiklärarutbildning.
Antologin avslutas med att professor Berit Askling, tidigare huvudsekreterare
för det utbildningsvetenskapliga forskningsområdet inom Vetenskapsrådet,
reflekterar kring bildandet av den nya utbildningsvetenskapliga institutionen
vid Lunds universitet i relation till det nationella utbildningsvetenskapliga
landskapet.
Bokens redaktörer är Anders Persson, professor i sociologi respektive utbildningsvetenskap
vid Lunds universitet, och Roger Johansson, professor i
utbildningsvetenskap vid Lunds