Barn- Och Ungdomspsykologi
Häftad bok.
Studentlitteratur. 2 upplagan. 2001. 512 sid. Häftad. 22x15,5cm. 722 gram. Prislapp pärm, fläck sidan, inlagan i mycket gott skick. I denna bok presenteras en lättillgänglig introduktion till ett spännande ämnesområde. Boken har blivit något av en klassiker inom högskolestudier som rör pedagogiska och sociala yrkesområden och arbete med barn och ungdomar. Olika aspekter på utvecklingen under barn- och ungdomsåren sätts in i ett pedagogiskt helhetsperspektiv som fokuserar på barns och ungdomars samspel med sin omgivning. I denna nya upplaga betonas utvecklingens sociala och kulturella sammanhang tydligare. Tvärkulturella undersökningar och forskning som rör etniska minoriteter har fått större utrymme, bl.a. i olika temarutor som kan läsas oberoende av den löpande texten. Författarna har vidare lagt större vikt vid Lev Vygotskijs sociokulturella perspektiv och vid Erik H. Eriksons psykosociala teori om identitetsutvecklingen under ungdomsåren och om utvecklingen mot en integrerad personlighet. Samtliga kapitel har reviderats och aktualiserats utifrån dagens forskning inom det utvecklingspsykologiska området. Boken är avsedd för pedagogiska samt samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144353111
- Titel
- Barn- och ungdomspsykologi
- Författare
- O Evenshaug - D Hallen
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 508 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna grundbok i barn- och ungdomspsykologi ger en lättläst och spännande inblick i barnets utveckling från spädbarn till tonåring. Författarna tar upp olika aspekter av barnets utveckling och sätter in dessa i ett pedagogiskt helhetsperspektiv som utgår från barnets och familjens samspel med sin omgivning.
Bokens huvuddelar tar upp:
barn- och ungdomspsykologins uppgifter och grundbegrepp
spädbarnspsykologi och barnets fysiska utveckling
barnets intellektuella utveckling
motivation och emotion
samspel mellan individ, familj och institution
barn och kultur
Till varje kapitel finns arbetsuppgifter och litteraturförslag.
Boken är avsedd för samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se