Den dödas arv
Häftad bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 1918. 183 sidor.
Mycket gott skick.
Mycket gott skick. Mycket fint exemplar. Oläst / Ouppskuret. Något gulnat och några små kantskavanker, hanterings- och åldersspår, för övrigt i utmärkt antikvariskt skick.
Ernst Norlind växte upp i en kulturellt livaktig men materiellt fattig prästgårdsmiljö. Som student i Lund kom han in i den radikala kretsen kring Bengt Lidforss. Han valdes in i D.Y.G., Den yngre gubben, och engagerade sig i tidsdebatten. Intresset för sociala och religiösa frågor följde honom genom livet. Som sin ungdoms mästare nämner han i memoarerna Ola Hansson och vännen Hans Larsson. Till vännerna hörde också K G Ossiannilsson, vars debutbok Masker försågs med omslag och vinjetter av Norlind, samt den tidigt bortgångne konstnären August Johnsson, som betydde mycket när det gällde att öppna den unge Norlinds blick för naturen. Norlind arbetade i sitt konstnärskap främst med oljemåleri, ofta med landskapsmotiv från Skåne men var även skicklig med kolkrita och etsnål. Bland annat gjorde han omslagen till Anders Österlings första diktsamlingar. Norlind lade även fram en plan för Österling att ekonomiskt hjälpa Ola Hansson. Han är främst känd för sina storkmålningar, däribland den välkända reklamaffischen för Baltiska utställningen i Malmö 1914.