APM. Pocket.
Ordfront förlag 2002. Häftad med invikspärm, 247 sidor.
Nyskick. Maria-Pia Boethius och Maria Lindgren beskriver, i Antipatriakalistiskt manifesto (APM), ett metasystem, ett system som alltid funnits och alltid återskapas i alla mänskliga grupper som vi känner till. Detta system, som de kallar för patriarkalismen, består av ett vagt men verksamt antagande om maktlämplighet beträffande män. Med andra ord skulle vi kunna hävda att män i alla tider i alla samhällen haft en kortare väg till maktpositioner. Detta konstaterande (som också förklarar mitt feministiska ställningstagande) förklarar ännu en del av uppkomsten av hederskultur.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9173249300
- Titel
- APM : antipatriarkalt manifest
- Författare
- MariaPia Boethius
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 250 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 120 x 171 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 229 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- APM ska utläsas "antipatriarkalt manifest". Men boken är inget manifest utan en e-post-växling mellan två kvinnor och feminister om hur ett sådant manifest skulle kunna se ut. Den ena är Maria-Pia Boëthius, författare, debattör och journalist i Stockholm. Den andra den 15 år yngre Maria Lindhgren, tecknare och formgivare i Umeå. Tillsammans ger de sig ut på en upptäcktsresa i världen och tänkandet. De kartlägger steg för steg patriarkatets globala överideologi och diskuterar ondskans och godhetens begränsningar och möjligheter. De diskuterar kvinnors delaktighet i den patriarkala ordningen i dag. De skänker varandra fullständig tankefrihet och skapar på så vis ett sällsamt och avskilt tankerum, långt bortom mediebrus och politisk korrekthet. APM är en rasande uppgörelse med den konstruerade manligheten, patriarkatet och allt som därtill hör, med EU, USA, bombandet - men också med kvinnligheten. Boken spänner över vida fält; från glädjen över att ha katthund till hur Hitlers medlöpare skapade honom, från uppenbarelsen av vad queer egentligen betyder en natt vid Ljusvattnet i Norrland till feminism som fängelse, från en karaokekväll på Viking Line till dubbelmoralen i Förintelsekonferensen, från kärleken som en alltmer kommersiell konstruktion till ett samtal om ondskan i Bröderna Karamasov och sorgen över att kvinnorna ännu inte lyckats skapa ett dotterskap mellan generationerna.