Ägodela. Köp mindre - få tillgång till mer
Inbunden bok. Bonnier Fakta, Naturskyddsföreningen. 2015. 167 sidor.
Nära nyskick.
Format 24,5 x 17,5 cm Vikt 665 g.
Inbundet klotband, rikt färgillustrerad med teckningar och foton. Ägodela blev årets bok 2016 från Naturskyddsföreningen. En antologi om hur det fungerar att "ägodela" och hur det kan bidra till en mer hållbar livsstil. Bland de medverkande skribenterna finns bl. a. Mark Levengood, Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen, Eva Eiderström, avdelningschef på Handla miljövänligt och Maria Adervall Berglund, huvudredaktör. Ur baksidestexten: Våra konsumtionsmönster håller på att ritas om. Att ha en massa prylar som sällan används ger inte längre status, utan ses i allt större utsträckning som onödigt slöseri med jordens resurser. I stället hyr, lånar, ger vi bort och byter eller köper begagnat. Detta kallas för kollaborativ konsumtion - eller som vi säger: ägodela.
// Inga anteckningar, pärmarnas kanter har svaga hanteringsspår. Bilden avser den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av Boklöf [3731]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789174245387
- Titel
- Ägodela : köp mindre - få tillgång till mer
- Författare
- Adervall Berglund, Maria - Jacobsson, Hanna
- Förlag
- Bonnier Fakta
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Klotband
- Mått
- 175 x 246 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 667 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ”Det är inte borrmaskinen vi vill ha utan hålet.” Det är kanske det mest klassiska exemplet för att förklara idén bakom ”kollaborativ konsumtion”. Grundprincipen är att det är tillgången som är det väsentliga, inte själva ägandet.Vi går från privat ägande till att dela på tillgångar, från gågatan till internet. Vi lånar, byter, hyr, köper second-hand och delar istället för att köpa nytt – och sparar på så sätt på miljön, samtidigt som vi bygger upp förtroende och gemenskap.Det är i alla fall idén. De sociala nätverken har tagit delandet till en helt ny skala, och vi ser både stora företag och sociala rörelser växa fram över Europa.Årets bok från Naturskyddsföreningen tar tempen på den trend som kallats allt ifrån ”peer-to-peer-samhället” till ”delandets ekonomi”. Eller som vi föredrar att kalla det: att ägodela.Är denna konsumentrevolution miljövänlig? Hur tar vi vara på den potential som finns? Och vad ska man tänka på när man börjar ägodela?