Glädjens pedagogik
Häftad bok. 2009.
Mycket gott skick.
Studentlitteratur 2009. Mjuka pärmar. 172 sidor. I mycket fint skick. Det här är en bok om pedagogisk glädje, om arbetsglädje och begeistring. Den handlar om mötet med barn och ungdomar och hur glädje och optimism aktivt kan lyftas in i det pedagogiska rummet. Områden som lyfts fram i boken är:?trivsel, beslutsamhet och vilja
?omsorg, uppfostran och bekräftelse
?glädje, hopp och humor
?förändring, gyllene ögonblick och stjärnstunder
?organisation, struktur, engagemang och motivation
?konflikter, glädjetjuvar och morgondagens pedagogiska hjältar.
Författarnas hypotes är att när man låter glädjen, optimismen och bekräftelsen utgöra en väsentlig del av den professionella drivkraften, skapas en mjuk buffert mot sådan pedagogisk handlingsförlamning som orsakas av pessimism och katastroftänkande. Det gäller att betona varje lärares starka sidor och personliga resurser.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolor och skolor, psykologer och andra som är intresserade av bejakande relationsarbete i mötet med barn och ungdomar.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144050089
- Titel
- Glädjens pedagogik
- Författare
- Linder, Anne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok om pedagogisk glädje, om arbetsglädje och begeistring. Den handlar om mötet med barn och ungdomar och hur glädje och optimism aktivt kan lyftas in i det pedagogiska rummet. Områden som lyfts fram i boken är:trivsel, beslutsamhet och viljaomsorg, uppfostran och bekräftelseglädje, hopp och humorförändring, gyllene ögonblick och stjärnstunderorganisation, struktur, engagemang och motivationkonflikter, glädjetjuvar och morgondagens pedagogiska hjältar.Författarnas hypotes är att när man låter glädjen, optimismen och bekräftelsen utgöra en väsentlig del av den professionella drivkraften, skapas en mjuk buffert mot sådan pedagogisk handlingsförlamning som orsakas av pessimism och katastroftänkande. Det gäller att betona varje lärares starka sidor och personliga resurser.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolor och skolor, psykologer och andra som är intresserade av bejakande relationsarbete i mötet med barn och ungdomar.