Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Läsa bör man? - Den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning

Läsa bör man? - Den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning

Häftad bok Liber. 1 uppl. 2009. 240 sidor.

Hyggligt skick. Understrykningar i blyerts förekommer

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147093953
Titel
Läsa bör man? - Den skönlitterära texten i skola och lärarutbildning
Författare
Lena Kåreland (red.)
Förlag
Liber
Utgivningsår
2009
Omfång
240 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
317 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Vad har skönlitteraturen för betydelse i en skola där läroplanerna framhåller ett vidgat textbegrepp som omfattar både film, dataspel och andra medieformer? Boken vill belysa litteraturundervisningen och litteraturens ställning inom svenskämnet och lärarutbildningen. Boken tar bland annat upp läsvanor och litteraturförståelse, litteratursyn i läromedel samt hur blivande lärare tolkar skönlitterära texter. Läs mer Svenska är det största ämnet i skolan och det största ämnet inom lärarutbildningen. Svenskämnet är dynamiskt och brett, och förhållandet mellan dess olika innehållsliga delar har alltid diskuterats. Vad man ska läsa och hur man pedagogiskt arbetar vidare med det lästa, är de didaktiska kärnfrågorna som många lärare i svenska brottas med. Dessa frågor får särskild betydelse i dag, då det svenska samhället inte längre är kulturellt homogent. Många elever har ett annat kulturarv än det västerländska. Det är därför inte längre självklart att man i skolan ska läsa verk av de stora svenska författarna. Om författarna Bokens huvudredaktör är Lena Kåreland, professor em. och barnboksforskare. Övriga medförfattare har alla gedigna kunskaper inom sina respektive specialområden: litteraturvetenskap, litteraturdidaktik, receptionsforskning, diskursanalys och pedagogik.