Slutkört
Ordfront Förlag 2011. Inbunden med skyddsomslag, 270 sidor, 500 gram. Gallrad biblioteksbok med klisteretikett.
Nära nyskick.
Motorstopp
Volvoarbetaren Lars Henriksson menar att bilindustrin skulle tjäna på att sluta bygga bilar
Bildspel: Klicka för att starta
Visa alla bilder
Fakta
SAKPROSA
» Slutkört
Lars Henriksson
Ordfront
Saab är illa ute. Det är också, om vi ska tro forskarna, den atmosfär som bilarna mättar med sin koldioxid. Bra alltså om bilfabrikerna stängs, maskinerna skrotas och de anställda får söka sig andra jobb?
Inte alls, förklarar Lars Henriksson i boken Slutkört. Fabrikerna i Trollhättan och Torslanda, deras underleverantörer runt om i landet och alla ingenjörer och arbetare kan hjälpa oss ur fossilkapitalismen.
Så här hänger det ihop: Miljövänliga politiker och gröna marknadskrafter ska ta oss ur klimatkrisen. Det har vi blivit lovade.
Hur går det? Effektiviteten i energiutnyttjandet i världen förbättras avsevärt fram till 2030, spår oljebolaget BP i sin senaste prognos, och konsumtionen av alternativa bränslen ökar. Men förbrukningen av fossila bränslen minskar inte. Tvärtom, om 20 år kommer utsläppen av koldioxid i atmosfären att vara 27 procent större än i dag.
Löftet om en marknadsmässig räddning ur den globala uppvärmningen är inte mer värt än Natos och EU:s omtanke om demokrati och mänskliga rättigheter i oljerika länder kring Medelhavet och Persiska viken.
Ska vi göra något åt klimatet måste vi ta oss ur massbilismen, slår Lars Henriksson fast. Det går inte att ersätta all bensin och diesel med biobränslen. Skogen och åkrarna räcker inte till. Elbilen är en bättre lösning, men bara som komplement i ett system av kollektivtrafik.
Det saknas inte alternativ. I stället för Förbifart Stockholm kunde Stockholm bygga sig ett nät av flexibel spårbunden trafik. Landet kunde täckas av ett system med spårbilar, eldrivna, små och automatiskt styrda vagnar för person- och godstransporter, och i Europa går det att halvera koldioxidutsläppen om järnvägsnätet med tiotusentals kilometer ny räls blir lika finfördelat som förr. Förutsatt, vill säga, att vi oftare går eller cyklar kortare sträckor, att onödiga varutransporter upphör och att det allmänna resandet minskar kraftigt.
Det gäller, skriver Lars Henriksson, ?att sluta tvinga oss att resa så mycket som vi gör?. Samhälle och stad är formade efter bilens möjligheter, vilket gjort bilen till ett tvång. Nu måste vi lokalisera bostäder, arbetsplatser och köpställen efter tvånget att klara oss utan bilen. Det öppnar andra möjligheter.
Den individuella frihet vi förlorar är inte så stor som vi föreställer oss. Bilens snabbhet och smidighet är delvis en illusion. Vi bortser från all arbetstid som går åt till att spara ihop till bilen och dess omkostnader.
Lars Henriksson jobbar vid det löpande bandet på Volvos Torslandafabrik. Det oförnuft som hänger ihop med bilismens individuella frihet är för honom mycket påtagligt. I produk
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789170375484
- Titel
- Slutkört
- Författare
- Lars Henriksson
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 502 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Du sitter en kall decembermorgon i din bil på väg till arbetet. Det är svårt att få upp värmen, rutorna immar igen, vägarbeten ger köer kommer du att hinna i tid till ditt möte?
Kvällens nödvändiga inköpsrunda måste sen gå till stormarknaden, eftersom butikerna i närområdet tvingats slå igen.
Ska våra städer och tätorter verkligen vara uppbyggda på bilens villkor? Billobbyisternas framgångsrika arbete alltsedan 1950-talet har lett till ett ohållbart samhälle. Nu har det blivit nödvändigt med drastiska motåtgärder för att möta klimathotet.
Volvoarbetaren Lars Henriksson tvingas avliva myten om »den gröna bilen« men visar med andra konkreta exempel hur bilindustrin själv kan bidra till lösningen. Med sin flexibilitet och inriktning på massproduktion är den som klippt och skuren för att ta täten i en omställning av våra transport- och energisystem. Av sig själv lär det inte ske.
Men om de som arbetar i bilindustrin gör klimatomställning till en fråga om att försvara jobben kan det bli möjligt.
Tekniken och kompetens har vi. Kunniga anställda likaså. Så vad väntar vi på?