Stadens melodi : information och reklam i Stockholms kommun 1930-1980
Inbunden bok. Stockholmia förlag. 2006. 326 sidor.
Mycket gott skick. Stockholmia. 2006. 326 s. Inbunden. Gott skick. A.a. vid Historiska Inst. vid Sthlms Univ. Monografier utgivna av Stockholms stad 177. I avhandlingen tecknas historien om hur Stockholms stad under perioden från 1930 till 1980 utvecklar sin allmänna reklam-och informationsverksamhet. Till en början var det viktigaste syftet att öka invånarnas vilja att betala kommunalskatt. Ganska snart utökades dock ambitionen till att även marknadsföra och framhålla huvudstadens kvaliteter för näringsliv och turister.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789170311611
- Titel
- Stadens melodi : information och reklam i Stockholms kommun 1930-1980
- Författare
- Kåring Wagman, Anna
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 326 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 960 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Idag kan det tyckas självklart att betala kommunalskatt. Men på 1930-talet var det annorlunda. När Stockholms stad under 1930-talet påbörjade sin allmänna reklam- och informationsverksamhet, var ett av de viktigaste syftena just att öka invånarnas vilja att betala kommunalskatten. Denna avhandling ger oss en bild av hur en spännande och ofta omtvistad kommunal verksamhet utvecklas, och bidrar även med ett betydelsefullt material som kan användas i dagens diskussion om hur bilden av Stockholm ska vårdas, gestaltas och spridas över världen.