Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Toner och passioner

Toner och passioner

Norstedts 2010. Inbunden med skyddsomslag. 201 sidor. Namnad på försättsbladet, i övrigt i nyskick. Recension: Det verkar vara något med pianister som föder bra historier. Gärna med en sådan skruv att det kan bli fiktion. Hur många filmer som heter ?Pianot? eller ?Pianisten? är svårt att hålla reda på. Och det var nog ingen slump att Glenn Gould inte var basist.

Men inte anade jag att pianistlegenden Käbi Laretei hade detta i bagaget som hon nu berättar om i ?Toner och passioner? : en tio år lång affär med ett svinrikt bisexuellt par i USA som dyrkade hennes konstnärlighet, lovade henne livslång försörjning och såg till att skydda henne ?mot allt ovidkommande?. Tills de avslöjade att de också ville dela på henne sexuellt.


En svår chock för en känslig konstnärssjäl vars halva liv går ut på att få vara i fred med sin musik och vars nätter mest väcker begäret efter en viss sorts choklad. Ja, detta är en historia som man knappt tror är sann, men oerhört manuskittlande. Inte minst eftersom den står i en sådan kontrast till Lareteis övriga kontrollbehov. Som när hon skulle repetera Paul Hindemith i en matsal: ?De långa, svarta kyparna, som såg ut som ett basketlag, sparkade upp dörrarna och verkade inte se mig där jag satt vid den stora Steinwayn.?

Men ?Toner och passioner? är bortom sin dramaturgi också en mera lågmäld berättelse om ett pianistliv. Om att tvingas stå ut med vita flyglar eller sådana med matt lack där locket blir som en spegellös vägg och fingrarna verkar förkortade. Om att aldrig vara riktigt nöjd med sitt spel. Och om att förbereda sig: ?Vid sminkningen har jag ännu ingen oroande tanke på stycket jag skall spela två timmar senare. Klänningen kan ta sin tid, vissa år har jag knepiga frisyrer med tjocka tuperade valkar upplagda i nacken. Därefter kommer klänningen ? vacker, ofta av sidenduchesse med en vid kjol som inte får hindra foten på pedalen, med ärmar som tillåter stor spännvidd (oktaver med vänstra handen över den högra i första satsen av Johannes Brahms B-durkonsert), smycken som inte stör, aldrig några ringar.?

Martin Nyström

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789113028156
Titel
Toner och passioner : Ludus Tonalis
Författare
Laretei, Käbi
Förlag
Norstedts
Utgivningsår
2010
Omfång
203 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
158 x 201 mm Ryggbredd 19 mm
Vikt
418 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I mitten av sextiotalet ger Käbi Laretei en konsert i Carnegie Hall. Efter hemkomsten nås hon av ett brev där en amerikansk förläggare, Clay Coss, erbjuder sig att sponsra ett antal konserter för henne i USA. Det innebär början på en lång och märklig relation mellan Käbi, Clay och hans hustru Eva.

Under tio års tid är makarna Coss närmast maniskt inriktade på att föra fram Käbi i USA och att göra henne ekonomiskt oberoende. De erbjuder henne husrum och är måna om att tillfredsställa hennes minsta önskan. Samtalen kring musik blir många och passionerade, både i verkliga möten och brevledes. Det är en vänskap som växer sig stark mellan de tre inblandade, men en vänskap med inslag av besatthet från paret Coss sida. I ett avgörande brev till Käbi avslöjas hur de önskar föra passionen vidare.

Toner och passioner är uppbyggd som Hindemiths verk, med fugor växlande med interludier och intermezzi. I fugorna växer historien med paret Coss, medan Käbi i "mellanspelen" med sinnlighet, humor och en känsla för detaljer berättar om ett annorlunda och ytterst händelserikt liv. Käbi skildrar möten med hypernervösa dirigenter och excentriska kolleger, det andlösa ögonblicket bakom scendörren före entrén, skräcken för att plötsligt glömma notbilden (Käbi tog aldrig med sig noter till konserterna!), flyglars olika personligheter, förhållandet till vänner och älskare. Allt återberättas med värme och livfullhet av en människa med mycket livserfarenhet.