Demokrati och utbildning
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1:4 uppl. 2009. 416 sidor.
Gott skick.
Format 21 x 13,5 cm Vikt 540 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Originalets titel: Democracy and Education. Översättning: Nils Sjödén. Inledning och fackgranskning: Tomas Englund. INNEHÅLL: Inledning. Förord 1. Utbildning som livsvillkor 2. Utbildningens sociala funktion 3. Utbildning som riktningsgivare 4. Utbildning som växande 5. Förberedelse, utveckling och formell utbildning 6. Utbildning som bevarande och förändrande 7. Den demokratiska utbildningssynen 8. Mål i utbildningen 9. Naturlig utveckling och social kompetens som mål 10. Intresse och disciplin 11. Erfarenhet och tänkande 12. Tänkande i utbildningen 13. Metodens karaktär 14. Lärostoffets karaktär 15. Lek och arbete i kursplanen 16. Geografins och historiens betydelse 17. Naturvetenskapen i läroplanen 18. Värden och värderingar i utbildningen 19. Arbete och fritid 20. Teoretiska och praktiska studier 21. Studier av natur och samhälle 22. Individen och värdleden 23. Utbildningens yrkesmässiga sida 24. Utbildningsfilosofi 25. Teorier om kunskap 26. Teorier om moral.
// Namnad på försättsbladet, två kapitel har marginalmarkeringar, små tryckmärken finns på bakre pärmen och de sista sidorna. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [1363]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789171730992
- Titel
- Demokrati och utbildning
- Författare
- Dewey, John
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 416 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Demokrati och utbildning undersöker John Dewey (1859-1952) utbildningens villkor i det moderna och alltmer liberala industrisamhälle som växte fram under det sena 1800- och det tidiga 1900-talet. Härmed kom han att utöva ett starkt inflytande på alla reformsträvanden inom utbildningsområdet under vårt sekel.
Dewey betonar utbildningens demokratiska uppgift, som han menar består i att arbeta med en helhetssyn på människan. Genom att hon får möjlighet att delta i aktiviteter som mångsidigt speglar samhällets olika aspekter och motsättningar kan en ökad mognad och insikt växa fram organiskt, och därmed också en förmåga att delta och ta ansvar.
Deweys idéer och grundtankar förmår fortfarande utmana vårt utbildningssystem. Han är en viktig inspirationskälla för såväl den pedagogiska teorin som det praktiska pedagogiska arbetet.