Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Mångfald eller enfald? : framtiden efter friskolereformen

Mångfald eller enfald? : framtiden efter friskolereformen

Häftad bok. Sektor3. 2011. 90 sidor.

Nära nyskick. stämplad inuti. Portot gäller oavsett antal böcker.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789175668185
Titel
Mångfald eller enfald? : framtiden efter friskolereformen
Författare
Johansson, Ola
Förlag
Sektor3
Utgivningsår
2011
Omfång
90 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 220 mm Ryggbredd 6 mm
Vikt
170 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Debatten om skolan engagerar alla; alla har en åsikt och alla säger sig ha erfarenhet av verksamheten. Debatten är också ofta drabbad av ideologiska låsningar. Polariseringen har förstärkts av den nästan totala bristen på statistik och kunskap om de fundamentalt olika aktörerna som ryms inom det som benämns ”friskolor”. Där står stiftelseägda skolor med 100 år på nacken bredvid entreprenöriella småföretagare i välbärgade kommuner, föräldrakooperativ på glesbygden bredvid utlandsägda skolkoncerner. För att förstå utvecklingen de senaste tjugo åren och för att få en relevant politik som för utvecklingen framåt behövs en debatt som går bortom ja eller nej till friskolor och ja eller nej till vinst.

Tankesmedjorna Sektor3 – tankesmedjan för det civila samhället – och Timbro lanserar nu boken "Mångfald eller enfald? – Framtiden efter friskolereformen". I boken diskuterar journalisten Magnus Nilsson och den tidigare statliga utredaren Ola Johansson mångfald och valfrihet inom skolans område från två olika perspektiv. De har fått i uppgift att gå tillbaka till reformens intentioner och kommentera utvecklingen, för att sedan blicka framåt. Att öka mångfalden bland dem som driver skolor var en bärande tanke i friskolereformen, så vad har hänt sedan dess? Och vad ställer det för krav och förväntningar på den framtida utvecklingen?