Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Tidskriftsdesign

Tidskriftsdesign

Häftad bok. Ordfront. 2011. 353 sidor.

Mycket gott skick. Pärmens nedre kant är lite sliten, i övrigt mycket gott skick.

Baksidestext: Varför ser dagens svenska tidskrifter ut som de gör? Och vilken effekt uppnår man med olika typer av layout? Utbudet av tidskrifter, vecko- och månadstidningar, magasin och
påkostade kundtidningar ökar hela tiden. Och nästan alla dessa publikationer försöker fånga läsarnas intresse med ett eget grafiskt utryck. Med formgivning och design
Det är föga förvånande att intresset för tidskrifters form är större än någonsin tidigare.
I Tidskriftsdesign, den första och hett efterlängtade boken i ämnet, ger Eva Jais-Nielsen svar på frågorna. Hon förklarar hur tidskriften byggs upp med ledare och krönikor, notiser och artiklar, plocksidor och annonser. Och hon berättar om hur de svenska tidskrifterna utvecklats under olika epoker och avspeglat olika stilideal. Historien tar sin början 1879, då familjetidningen nummer 1 genom tiderna, Allers, kom ut med sitt första nummer. Författaren har interviuat Carl-Adam Nycop, som grundade Se, den första bildtidningen och Johan Ehrenberg, grundaren av ETC och vi får möta dem som var med om att skriva Feminas framgångssaga. Andra kapitel handlar om typografi, designprinciper, bildens betydelse och omgörning av tidskrifter. Vi får lära oss formgivning av vitt skilda tidskriftskategorier, allt från familjetidningar, livsstilsmagasin och modemagasin till affärstidningar och kulturtidskrifter. Tidskriftsdesign ingår i Ordfronts serie Skrivandets hantverk. Eva Jais-Nielsen har formgivit tidskrifter i olika kategorier i över tjugo år. Sedan många år föreläser hon och håller kurser om tidskrifter och layout på universitet, högskolor och folkhögskolor.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789174410655
Titel
Tidskriftsdesign
Författare
Jais-Nielsen, Eva
Förlag
Ordfront
Utgivningsår
2011
Bandtyp
Häftad
Språk
Svenska
Baksidestext
Fakta: mjukband, svartvit med utvalda sidor i färg. 367 sidor. ISBN 9789174410655
Den som går in i en större tidskriftsbutik drabbas lätt av en känsla av svindel: man möts av hundratals stirrande ögon, mer eller mindre nakna kroppar och en kaskad av färgsprakande omslag.
Men hur ser tidskrifter egentligen ut idag när man skärskådar dem närmare? Och varför ser de ut som de gör? Hänger framgång och utseende ihop? Är det sant att blåa omslag säljer bättre än gröna?
Tidskriftsdesign är den första svenska, hett efterlängtade, handboken om grafisk formgivning i tidskrifter och magasin. Boken beskriver »bygget« av hela tidskriften med ledare, notiser, krönikor, artiklar och annonser. Vi får handfasta tips, exempel på layoutmallar och en genomgång av olika designprinciper. Efter en blick bakåt i historien på veckotidningarnas uppkomst får vi lära oss formgivning av vitt skilda tidskriftskategorier, allt från familjetidningar, livsstilsmagasin och modemagasin till affärstidningar och kulturtidskrifter.
Det finns idag ca 3000 svenska tidskrifter och närmare hälften av befolkningen läser en eller flera varje dag. Intresset för tidskriftsformgivning växer också i takt med det ökande antalet utbildningar inom journalistik, media och design.
Boken ingår i serien Skrivandets hantverk.