Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Från vildmark till grön ängel. Receptionsanalyser av läsning i åttonde klass

Från vildmark till grön ängel. Receptionsanalyser av läsning i åttonde klass

Häftad bok. Makadam förlag. 1 uppl. 2008. 376 sidor.

Mycket gott skick. Trådhäftad. Nedermarginalen obetydligt kantstött på främre omslaget. Med dedikation från förf.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK

Förlagsfakta

ISBN
9789170610288
Titel
Från vildmark till grön ängel : receptionsanalyser av läsning i åttonde klass
Författare
Schmidl, Helen
Förlag
Makadam förlag
Utgivningsår
2008
Omfång
376 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
155 x 225 mm Ryggbredd 30 mm
Vikt
800 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Litteraturvetaren Helen Schmidl tecknar i sin avhandling en bild av litteraturundervisningen i fyra olika år 8-klasser. Fokus är riktat mot klassernas läsning av varsin roman, men här ges även en inblick i hur elevernas arbete med romanläsning ser ut under ett skolår. Spridningen är stor, från mycket läsvana ungdomar, oftast flickor, till de i huvudsak manliga elever som aldrig brukar läsa skönlitteratur. Flickorna och pojkarna har dessutom i många fall olika genrepreferenser.
Från vildmark till grön ängel är en studie om ungdomars tolkningar av skönlitterära texter och om hur möten mellan elevernas och svenskämnets läskulturer bidrar till att forma deras förhållningssätt till läsning. Genom att jämföra dels flickors och pojkars läsning, dels olika klassers arbete med skönlitteratur vill Helen Schmidl visa hur litteraturundervisningen fungerar idag och skapa diskussion kring hur elevernas litterära kunskaper kan tas tillvara och utvecklas i skolan.