Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Glädjeparadoxen : Historien om skolans uppgång, fall och möjliga upprättelse

Glädjeparadoxen : Historien om skolans uppgång, fall och möjliga upprättelse

Häftad bok. Dialogos Förlag. 1 uppl. 2019. 239 sidor.

Mycket gott skick. Bruks och lagerspår, främst på pärmen, som har slitage i hörnen/kanterna. Inlagan i mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789175043487
Titel
Glädjeparadoxen :Historien om skolans uppgång, fall och möjliga upprättelse
Författare
Heller-Sahlgren, Gabriel
Förlag
Dialogos Förlag
Utgivningsår
2019
Omfång
239 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
136 x 210 mm Ryggbredd 17 mm
Vikt
360 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I slutet av 1900-talet och början av 2000-talet började svenska elever tappa mark i internationella undersökningar. En hätsk debatt uppstod om vad som egentligen var orsaken, och hypoteser har florerat friskt till höger och vänster. Men inga bärande utbildningspolitiska förklaringar har kunnat ledas i bevis. Den här boken spårar rötterna till den svenska skolans problem via en djupdykning i forskning och modern historia. Den tar oss tillbaka till den gamla skolans födelse i och med den tyska karaktärspedagogikens erövring av världens klassrum från mitten av 1800- talet och framåt, och den analyserar det abrupta slut som andra världskriget innebar för denna pedagogiks ställning i Sverige. Under andra hälften av 1900-talet slog den progressiva utbildningsfilosofin igenom i vårt land med fokus på glädje, elevdemokrati och elevledd undervisning och ersatte de nyhumanistiska ideal som dittills hade präglat skolan. Problemet var bara att den nya pedagogiken inte fungerade som det var tänkt. Forskningen tyder inte på att elever lär sig mer när de har roligt. Tvärtom pekar mycket på att det finns en målkonflikt mellan glädje och inlärning och denna »glädjeparadox« har länge ignorerats i pedagogiken och skolpolitiken. Grundproblemet i svensk skola är inte partipolitiskt utan kulturellt. Och för att mota ett sådant problem krävs en bred och djup överenskommelse om skolans grundläggande mål och metoder.