Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Organisationer, samhälle och globalisering

Organisationer, samhälle och globalisering

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 223 sidor.

Mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144022840
Titel
Organisationer, samhälle och globalisering
Författare
Göran Ahrne - Apostolis Papakostas
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2002
Omfång
223 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
350 g
Språk
Svenska
Baksidestext
I denna bok analyseras ett samhällsliv där ingenting är som det varit men där inget heller blir helt förändrat. Konventionella förändringsteorier beskriver förändring som korta perioder mellan långa perioder av stabilitet. Bokens författare beskriver istället förändring som ett samspel mellan parallella processer av tröghet och förnyelse. Genom att se samhället som ett socialt landskap till en stor del bestående av organisationer beskrivs en växelverkan mellan hur gamla organisationers tröghet och rationaliseringar skapar utrymmen för nya organisationer.
I spänningen mellan tröghet och förnyelse, och flyttnings- och spridningsprocesser, blir världen mer sammanlänkad. Resultatet blir inte ett nytt utan ett tätare samhälle med både gamla välkända och nya överraskande inslag. Nya organisationer tillkommer mellan eller vid sidan av de gamla och nya relationer mellan organisationer uppstår. Lokalt blir landskapet mer varierat, men denna variation tenderar att bli likadan i många delar av världen. Vi är inte på väg mot ett gränslöst samhälle utan snarare mot ett samhällsliv med ett ökat antal gränser.
I boken redovisas tio fallstudier av nya innovativa organisationer. Det är fem företag: Ikea, McDonald´s, Metro, Radio Nord och Svenska Innebandyligan samt fem frivilligorganisationer: Anonyma Alkoholister, Farsor och Morsor på stan, Livets Ord, Miljöpartiet samt Svenska Innebandyförbundet. Dessutom sammanfattar boken aktuell forskning om organiseringstendenser i företag, frivilliga organisationer och stater.