Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge och publik kultur kring 1900
Inbunden bok. Stockholmia förlag. 1 uppl. 2010. 277 sidor.
Nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789170312250
- Titel
- Viljan att synas, vilan att se : medieumgänge och publik kultur kring 1900
- Författare
- Ekström, Anders
- Förlag
- Stockholmia förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 277 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 185 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur påverkar sättet att umgås med nya medier och kommunikationstekniker offentlighetens sociala former? Och hur kan relationer mellan medier och publiker undersökas i ett längre historiskt perspektiv?
Nya mötesplatser och sociala former uppstod när cykeln blev allt vanligare i slutet av 1800-talet och när den kommersiella nöjesindustrin etablerades under det tidiga 1900-talet.
Det centrala temat i den här boken är att nöjesplatserna - i likhet med den nymodiga cykelfärden - lockade fram en socialitet som kretsade kring publikens egen synlighet i offentligheten, kring den växelvisa viljan att själv synas och se andra uppträda i offentligheten. Cykeln gav många kvinnor en större frihet och blev nytt sätt att röra sig och uppträda i det offentliga rummet.
Anders Ekström är idéhistoriker, verksam vid Avdelningen för teknik- och vetenskapshistoria vid KTH i Stockholm.