Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Privat konstmarknad 1650–1750

Privat konstmarknad 1650–1750

Inbunden bok. Föreningen för Västgötalitteratur . 2022. 488 sidor.

Nyskick. Med undertitel: Konstsamlingar hos Göteborgsbor och Göteborgskonstnärer.
En gedigen bok om konstsamlingar i Göteborg. Förf. har forskat i bouppteckningar m.m. och bla funnit att 46 konstsamlingar i privat ägo har funnits mellan 1663-1705.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789186681586
Titel
Privat konstmarknad 1650–1750
Författare
Dahlhede, Christina
Förlag
Skara stiftshistoriska sällskap
Utgivningsår
2022
Omfång
488 sidor
Bandtyp
Inbunden
Språk
Svenska
Baksidestext
Fanns det en privat konstmarknad i Göteborg på 1600-talet och 1700-talets början?
Var privatpersoner under äldre tid intresserade av kultur och fanns det stadsbor som samlade på konst, litteratur och musikinstrument?
Fanns det privata konstsamlingar i Göteborg och vilka motiv hade de i så fall?
Hur såg stadsmiljön och den intellektuella miljön ut i stapelstaden Göteborgmed dess direkthandel på utlandet?

Från1663–1705 är 106 bouppteckningar bevarade i Göteborg med 46 konstsamlingar
i privat ägo. Sammanlagt har minst 612 konstverk av olika slag belagts bland annat Conterfejer porträtt och Schillerier med olika motiv.
Den i särklass största konstsamlingen på 1700-talets mitt tillhörde konstnärsfamiljen Johann II Ross med tysk invandrarbakgrund, som ägnas en biografi och en tidslinje 1655–1797.
Bokens slutkapitel har rubriken ”En levande konstverkstad i 1740-talets Göteborg”,
där Björn Fredlund, Thomas Petéus och Christina Dalhede berättar om inredning i hemmet, verkstadens innehåll, målningsteknik, pigment, utbildning av lärogossar och gesäller i verkstaden, samt dottern Maria Ross-Carowskys uppdrag 1753: att förgylla Masreliez rokokoänglar i Domkyrkan.
Johann II Ross’ självporträtt från 1727 pryder framsidan av antologin och på baksidan syns Välkommans hängplåt som åldermannen Ross målat.

”Undersökningen är genomförd med mön­­­stergill akribi, och Christina Dalhede doku­menterar förhållanden och sammanhang, som tidigare forskning endast delvis kunnat belägga, samtidigt som hennes forskning tillför mycken ny kunskap.”

Hans-Olof Boström
Prof. em. i konstvetenskap

”Läsaren får en ovanlig möjlighet att komma nära inpå det tidiga Göteborg och boken bidrar till ny kunskap inom både konst­vetenskap, ekonomisk historia, stadshistoria och personhistoria.”

Patrik Steorn
Chef för Göteborgs Konstmuseum
Docent i konstvetenskap