Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan

Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan

Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2014. 328 sidor.

Nära nyskick. KÖP FLERA BÖCKER TILL SAMMA FRAKTPRIS. Tryck på säljare: Tabermans böcker nedan och se utbudet !

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789147111725
Titel
Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv – exemplet förskolan
Författare
Dahlberg, Gunilla
Förlag
Liber
Utgivningsår
2014
Omfång
328 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 240 mm Ryggbredd 18 mm
Vikt
556 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Denna bok problematiserar försöken att definiera och mäta "kvalitet" inom förskolan och därmed reducera närmast filosofiska värdefrågor till rent tekniska och administrativa problem. Författarna hävdar att det finns andra sätt att förstå och utvärdera förskolans pedagogiska arbete – liksom att förstå såväl barndomen som innehållet i förskolans verksamhet. Bokens praktikexempel är hämtade från bl.a. Reggio Emilia och Stockholmsprojektets förskolor.
Författarnas alternativa perspektiv är genomgående socialkonstruktionistiskt och postmodernistiskt, vilket innebär att framställningen i boken har giltighet långt utanför förskolan. Faktiskt kan alla som arbetar i och med såväl skola som förskola – eller arbetar med forskning, administration eller politiska uppdrag inom motsvarande områden – ha glädje och nytta av bokens analyser.
Dessutom innehåller boken litteratur från hela världen, vilket innebär att den utgör en utförlig presentation av denna just nu pågående kunskapsteoretiska och sociohistoriska "synvända".
Sagt om boken
”...författarna för viktiga och mycket intressanta resonemang om dagens barndom och barnomsorg, då de ifrågasätter givna sanningar och synsätt. Eftersom boken är skriven på engelska, finns det anledning att översätta den till svenska” Gunilla Lindqvist, universitetslektor, Pedagogiska Magasinet, Stockholm, nr 1/00.
Om författarna
Gunilla Dahlberg är professor i pedagogik vid Lärarhögskolan i Stockholm.
Peter Moss är professor i Early Childhood Provision vid Institute of Education, University of London. Alan Pence är professor vid the School of Child and Youth Care, University of Victoria, Kanada.