Risk och prognos i socialt arbete med barn : forskningsmetoder och resultat
Inbunden bok. Gothia. Förlagsny!. 1 uppl. 2000. 382 sidor.
Nyskick.
Förlagsny!
Dessa frågeställningar är av central betydelse i svensk lagstiftning och i socialt arbete med barn. Med hjälp av en vetenskaplig begreppsapparat analyserar författarna risker, förutsägelser och interventioner i socialt arbete med barn.
Kan vi förutsäga risken för att ett enskilt barn ska skadas i en socialt utsatt miljö? Vad är en risk och hur samspelar risker och skyddsfaktorer? Vilka insatser leder till förbättringar för barn i riskmiljöer?
Författarna presenterar modern forskning på området och analyserar risker, prognoser och interven- tioner i socialt arbete med barn. Boken har tillkommit på initiativ av CUS (Centrum utvärdering av socialt arbete) och är det enda svenska verk som samlar kunskapen på detta viktiga område. Den kan användas som lärobok i kvalifice- rade utbildningar och som fördjupningslitteratur och referensverk för praktiker som arbetar med barn och ungdomar, t.ex. läkare, psykologer, socialarbetare.
Författarna är framstående barnforskare vid Uppsala Universitet.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789172052727
- Titel
- Risk och prognos i socialt arbete med barn : forskningsmetoder och resultat
- Författare
- Dagmar Lagerberg - Claes Sundelin
- Förlag
- Gothia
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 926 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kan vi förutsäga risken för att ett enskilt barn ska skadas i en socialt utsatt miljö? Vad är en risk och hur samspelar risker och skyddsfaktorer? Vilka insatser leder till förbättringar för barn i riskmiljöer?
Författarna presenterar modern forskning på området och analyserar risker, prognoser och interven- tioner i socialt arbete med barn. Boken har tillkommit på initiativ av CUS (Centrum utvärdering av socialt arbete) och är det enda svenska verk som samlar kunskapen på detta viktiga område. Den kan användas som lärobok i kvalifice- rade utbildningar och som fördjupningslitteratur och referensverk för praktiker som arbetar med barn och ungdomar, t.ex. läkare, psykologer, socialarbetare.
Författarna är framstående barnforskare vid Uppsala Universitet.