Ledarskap i klassrummet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 230 sidor.
Mycket gott skick.
Bokens skick är mycket bra, Ingen anteckning eller ingen markering i boken.Lärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera:Planering - att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär.Kontroll - att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna.Motivation - att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen.Gruppering - att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper.Individualisering - att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar.Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering.Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144003290
- Titel
- Ledarskap i klassrummet
- Författare
- Christer Stensmo
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En lärare har två olika roller i klassrummet: att undervisa samt att leda och organisera verksamheten så att den befrämjar lärande. I internationell litteratur benämns den senare uppgiften classroom management. Denna bok introducerar forsknings- och utvecklingsarbete inom classroom management för en svensk läsekrets. Ett genomgående tema är att läraren i egenskap av ledare och organisatör måste reflektera över normer för ändamålsenligt klassrumsbeteende samt motivation för kognitivt och socialt lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se