Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Ledarskap i klassrummet

Ledarskap i klassrummet

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1997. 230 sidor.

Mycket gott skick. Bokens skick är mycket bra, Ingen anteckning eller ingen markering i boken.Lärares ledarskap i klassrummet har som främsta mål att förmå eleverna att ägna den schemalagda tiden till arbete med olika former av uppgifter. Uppgifter som genomförs i en kontext som utgörs av skolans yttre, samhälleliga ramar och den inre, lokala skolkulturen. Lärarens uppgift är att ansvara och hantera:Planering - att reflektera över och utveckla en trygg och uppgiftsfokuserad klassrumsatmosfär.Kontroll - att förankra positiva regler och rutiner hos eleverna.Motivation - att göra eleverna målmedvetna och villiga att anstränga sig för att nå målen.Gruppering - att hantera gruppdynamik, normbildning och konflikter i klassen samt formering av arbetsgrupper.Individualisering - att anpassa verksamheterna till varje enskild elevs behov och förutsättningar.Denna reviderade upplaga har kompletterats inom områdena: ledarskapets kontext, särskilt lokala skolkulturer; konflikter och konflikthantering; kooperativt lärande samt gruppering och individualisering.Boken är främst avsedd för studenter på lärarutbildning, lärare i grund- och gymnasieskola samt fristående kurser i pedagogik och beteendevetenskapliga ämnen. Den passar också för blivande barn- och ungdomsledare, personalutbildare och ledare för andra pedagogiska verksamheter.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789144003290
Titel
Ledarskap i klassrummet
Författare
Christer Stensmo
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
1997
Omfång
230 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
350 g
Språk
Svenska
Baksidestext
En lärare har två olika roller i klassrummet: att undervisa samt att leda och organisera verksamheten så att den befrämjar lärande. I internationell litteratur benämns den senare uppgiften ”classroom management”. Denna bok introducerar forsknings- och utvecklingsarbete inom classroom management för en svensk läsekrets. Ett genomgående tema är att läraren i egenskap av ledare och organisatör måste reflektera över normer för ändamålsenligt klassrumsbeteende samt motivation för kognitivt och socialt lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se