Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Kreativa miljöer! : hur uppstår de?

Kreativa miljöer! : hur uppstår de?

Inbunden bok. Lund : Kungliga fysiografiska sällskapet : Sydsvenska medicinhistoriska sällskapet : Hjärntrusten. 2014.

Nyskick. Förlagets dekorerade kartonnage. 217 x 154 mm. ---- Det finns alltid en risk att forskningspolitiska satsningar får karak- tär av näringspolitik, eftersom politiker tenderar att blanda samman begreppen forskning och produkt-utveckling.
Frågan är: Hur skapar man de förutsättningar - den kreativa miljö - som krävs för att forskare, uppfinnare och innovatörer/entreprenörer ska göra upptäckter och utveckla framtidens innovationer?
Vad kan man göra för att gynna framväxten av kreativa miljöer?

Denna skrift är en sammanställning av presentationer och synpunkter framförda vid symposiet ”Kreativa miljöer! Hur uppstår de?” den 11 september 2013 i aulan på Universitetssjukhuset i Lund. De medverkande hade ombetts belysa begreppet ”kreativ miljö” ur ett samhällspolitiskt perspektiv, ur ett universitets- och företagsper- spektiv och ur ett mikroperspektiv. Symposiet stöddes ekonomiskt av Kungl. Fysiografiska Sällskapet, Lunds Universitet och Medicinska Fakulteten i Lund.
1. Kreativ miljö ur ett samhällspolitiskt perspektiv
Moderator: Gunnar Wetterberg.
Hur får vi till stånd ett samhällsklimat, som gynnar forskning och utveckling? Här deltar politiker och beslutsfattare med an- svar för forskning och näringslivsfrågor.
2. Kreativ miljö ur ett universitets- och företagsperspektiv
Moderator: Mats Benner.
Hur skapar man det goda universitetet och det goda företaget, dvs hur uppmuntrar man till innovationer och förnyelse inom ramen för en traditionell, ofta byråkratisk organisation? Finns det över huvud taget förutsättningar för att bygga upp en krea- tiv miljö i en hierarkisk, ekonomistyrd organisation?
3. Kreativ miljö ur ett mikroperspektiv
Moderator: Per Alm.
Hur ser en kreativ arbetsmiljö ut i verkligheten?
Under denna rubrik samlar vi forskare och entreprenörer, som vet hur det är att arbeta tillsammans i en kreativ process och som kan beskriva vad det var som fick idéerna att flöda.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789197926089
Titel
Kreativa miljöer! : hur uppstår de?
Författare
Carlsson, Ingvar - Kungl. fysiografiska sällskapet i Lund - Sydsvenska medicinhistoriska sällskapet - Hjärntrusten
Förlag
Lund : Kungliga fysiografiska sällskapet : Sydsvenska medicinhistoriska sällskapet : Hjärntrusten
Utgivningsår
2014
Språk
Svenska