Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Götalandsbanan : planer, spår och villospår 1845-2010

Götalandsbanan : planer, spår och villospår 1845-2010

Inbunden bok. Hjalmarson & Högberg Bokförlag. 1 uppl. 2011. 367 sidor.

Nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Hel och ren inlaga, helt och rent omslag med obetydliga hanteringsspår.
När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det inte. Stambanorna drogs på annat håll och SJ blev härskare över hela järnvägsnätet. En privat järnväg GöteborgBoråsJönköping Östergötland skulle konkurrera för mycket med statsbanan och fick inte byggas. När ett sådant förslag kom i början av 1900-talet stödde SJ i stället ett projekt med tågfärja tvärs över Vättern. Några år senare kom ett nytt förslag, men SJ ansåg att det i stället borde byggas en lokalbana mellan Ulricehamn och Jönköping. Denna bana byggdes som Sveriges genom tiderna största arbetslöshetsprojekt men banan lades ner efter 20 år.Inte förrän 1984 föreslog SJ att Sveriges järnvägsnät skulle kompletteras med en ny länk BoråsJönköpingTranås. Länken kom att kallas Götalandsbanan och har under åren växt till en höghastighetsbana hela vägen från Göteborg över Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping till Stockholm. Många vill ha den nya moderna järnvägen men en fråga är hur det stora bygget skall betalas.Det är en fascinerande del av Sveriges historia som Bo Carlsson berättar. Bo Carlsson är lärare från Jönköping och varit intresserad av järnvägar i många år.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789172241404
Titel
Götalandsbanan : planer, spår och villospår 1845-2010
Författare
Carlsson, Bo
Förlag
Hjalmarson & Högberg Bokförlag
Utgivningsår
2011
Omfång
367 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
230 x 230 mm Ryggbredd 28 mm
Vikt
1242 g
Språk
Svenska
Baksidestext
När Sveriges stambanor skulle byggas på 1850-talet ansågs landskapet mellan Göteborg och Jönköping för kuperat Någon bana mellan Stockholm och Göteborg söder om Vättern blev det inte. Stambanorna drogs på annat håll och SJ blev härskare över hela järnvägsnätet. En privat järnväg GöteborgBoråsJönköping Östergötland skulle konkurrera för mycket med statsbanan och fick inte byggas. När ett sådant förslag kom i början av 1900-talet stödde SJ i stället ett projekt med tågfärja tvärs över Vättern. Några år senare kom ett nytt förslag, men SJ ansåg att det i stället borde byggas en lokalbana mellan Ulricehamn och Jönköping. Denna bana byggdes som Sveriges genom tiderna största arbetslöshetsprojekt men banan lades ner efter 20 år.
Inte förrän 1984 föreslog SJ att Sveriges järnvägsnät skulle kompletteras med en ny länk BoråsJönköpingTranås. Länken kom att kallas Götalandsbanan och har under åren växt till en höghastighetsbana hela vägen från Göteborg över Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping till Stockholm. Många vill ha den nya moderna järnvägen men en fråga är hur det stora bygget skall betalas.
Det är en fascinerande del av Sveriges historia som Bo Carlsson berättar.

Bo Carlsson är lärare från Jönköping och varit intresserad av järnvägar i många år!