Den svenska marknadsföringslagstiftningen
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2004. 211 sidor.
Nyskick.
Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företagen och ett rimligt skydd för konsumenterna. Den EU-anpassade Marknadsföringslagen ger spelreglerna för reklam och marknadsföring även i den nya ekonomin. Nya regler om obeställd reklam, garantier, jämförande reklam och distansavtal vid e-handel har ändrat spelreglerna och den helt igenom EU-anpassade Konkurrenslagen bäddar för ett ökat konkurrenstryck. Dessa samhällets styrmedel kompletteras av näringslivets egenåtgärder som ger uttryck för vad som är god affärssed i form av etiska normer för marknadsföring, t ex när det gäller könsdiskriminerande reklam och stötande reklam. Regelmassan ökar och det nödvändigt för alla som arbetar med marknadsföring att känna till såväl de etiska som de rättsliga spelreglerna. I denna praktiskt inriktade framställning riktas huvudintresset på de centrala delarna av det marknadsrättsliga systemet: Marknadsföringslagen i praktisk tillämpning, Näringslivets egenåtgärder och grundregler för reklam, Lagen om namn och bild i reklam, Konkurrenslagen, Produktsäkerhet och produktansvar, Regler för handel på internet. Prisinformationslagen, Lotterilagen, den köprättsliga lagstiftningen och reglerna angående mutor och bestickning behandlas mera översiktligt. Här finns också en kortfattad översikt av de viktigaste lagarna som påverkar marknadsföringen på ett mera påtagligt sätt. Boken är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull för det dagliga arbetet på marknadsavdelningar inom förvaltning och näringsliv, t ex på reklambyråer och på medieföretagens annonsavdelningar.
Absolut nyskick.(230204)
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144037189
- Titel
- Den svenska marknadsföringslagstiftningen
- Författare
- Carl Anders Svensson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 386 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företagen och ett rimligt skydd för konsumenterna. Den EU-anpassade Marknadsföringslagen ger spelreglerna för reklam och marknadsföring även i den nya ekonomin. Nya regler om obeställd reklam, garantier, jämförande reklam och distansavtal vid e-handel har ändrat spelreglerna och den helt igenom EU-anpassade Konkurrenslagen bäddar för ett ökat konkurrenstryck. Dessa samhällets styrmedel kompletteras av näringslivets egenåtgärder som ger uttryck för vad som är god affärssed i form av etiska normer för marknadsföring, t ex när det gäller könsdiskriminerande reklam och stötande reklam.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se