-
Samspel text bild : för text- och bildmännisk...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2010. 160 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173312929
- Titel
- Samspel text bild : för text- och bildmänniskor, som vill förstärka sina budskap inom information, nyhetsförmedling och reklam
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 190 x 261 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla tusentals budskap omkring oss är fyllda av text men också av bild. Ofta gör de ett bra jobb ihop men lika ofta uppvisas brister. De talar förbi eller i mun på varandra och lyckas inte vare sig nå fram till eller nämnvärt beröra läsaren eller tittaren.
Denna unika och inspirerande bok, Samspel text bild, är praktiskt inriktad för den som utbildar sig till eller professionellt arbetar som informatör, redigerare, journalist, fotograf, illustratör, tidningsdesigner, creative director, copywriter, art director, grafisk formgivare, webbdesigner... Boken lär ut hur man får till stånd ett lockande samspel mellan text och bild som effektivt lyfter fram budskapen.
Samspel text bild är rikt illustrerad med aktuella exempel från områdena information, nyhetsförmedling och reklam. Boken innehåller nio kapitel:
Delaktighet, teckenlära, beståndsdelar, kategorisering, verbalisera och visualisera, retorik, kontext, samspel och analys
Författare till denna bok är Bo Bergström, utbildare, fackboksförfattare och art director. Han föreläser, utbildar och leder workshops i visuell kommunikation på universitet, högskolor, fotoskolor, reklam- och designskolor samt inom näringslivet.
Som art director har Bo Bergström arbetat på några av de främsta reklambyråerna i Sverige och är vinnare av den prestigefyllda utmärkelsen Guldägget.
Han är fil kand i konstvetenskap, litteraturvetenskap samt pedagogik och ledamot i Bild och Ord Akademins presidium.
Carlsson 1 9789173312929 -
Journalistik, reklam och information
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 258 sidor.
Nära nyskick. Till synes ny och oläst med obruten rygg. Ett svagt veck finns dock på framsidan, men inget som stör.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147107797
- Titel
- Journalistik, reklam och information
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 258 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att känna till hur vi påverkar och påverkas, hur vi tolkar och förmedlar budskap och hur vi väljer rätt medier för vårt budskap, är några av kunskapsmålen för Journalistik, reklam och information.
Utmärkande drag
Exempel från verkligheten
Kritiskt förhållningssätt
Betonar samspelet mellan text och bild
Journalistik, reklam och information fungerar som en brygga mellan teori och praktik. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om kommunikation. Därefter behandlas vad som är typiskt för journalistiska texter, informationstexter och reklamtexter. Ett kapitel om lag och rätt avslutar boken.
Exempel från verkligheten
Genomgående betonas helhetsperspektivet det vill säga samspelet mellan text och bild. Vidare löper ett kritiskt förhållningssätt till medier som en röd tråd genom boken. Boken är rik på exempel från verkligheten som visar på texter och kampanjer från både privat och offentlig sektor.
Praktiska uppgifter
Ett stort antal praktiska uppgifter ger möjlighet att utveckla förmågan till kreativt skapande och kritiskt tänkande.
Om författarna
Författargruppen består av Bo Bergström, art director, Suzanne Rosendahl, skribent och lärare i kommunikation vid Stockholms universitet och IHM, Lars Petersson, skolledare på Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson, journalist vid Sveriges Radio.
Den här är en gedigen bok som lämpar sig väl för undervisning ... Den är anpassad till kursen Journalistik, reklam och information 1 och 2 enligt GY11. Bokens innehåll kopplas till konkreta exempel och till diskussions- och arbetsuppgifter. /Marie Leijon, Bibliotekstjänst 13101005
Liber 1 9789147107797 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147087921
- Titel
- Information och reklam
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 486 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att känna till hur vi påverkar och påverkas, hur vi tolkar och förmedlar budskap och hur vi väljer rätt medier för vårt budskap, är några av kunskapsmålen för detta läromedel.
Läs mer
Information och reklam fungerar som en brygga mellan teori och praktik. De mer teoretiska resonemangen kopplas till många konkreta exempel från verkligheten. Boken visar på informations- och reklamkampanjer inom både privat och offentlig sektor, företagsinformation, reklam- och marknadsplaner och utvecklingen i det nya Europa.
Många praktiska uppgifter ger möjlighet att utveckla förmågan till kreativt skapande och de mindre Tänk efter-uppgifterna tränar reflexion och ifrågasättande.
Information och reklam är anpassad till gymnasiekursen Mediekommunikation. Den uppdateras regelbundet med hänsyn till utvecklingen inom området. Kolla att ni har senaste upplagan på er skola.
Om författarna
Författargruppen består av Bo Bergström, art director, Suzanne Rosendahl, skribent och lärare i kommunikation vid Stockholms universitet och IHM, Lars Petersson, skolledare på Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson, journalist vid Sveriges Radio.
Liber 5 9789147087921 -
Samspel text bild. För text- och bildmännisko...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2010. 160 sidor.
Mycket gott skick. Sätt fart på budskapet! Rätt avvägt och presenterat blir samspelet text och bild ett kraftfullt verktyg i all information och reklam. Om bildens och textens kraft, makt och ansvar. Detta behöver du tänka på. Rikt illustrerad. Inbunden, färgtryckt laminatb läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173312929
- Titel
- Samspel text bild : för text- och bildmänniskor, som vill förstärka sina budskap inom information, nyhetsförmedling och reklam
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 190 x 261 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla tusentals budskap omkring oss är fyllda av text men också av bild. Ofta gör de ett bra jobb ihop men lika ofta uppvisas brister. De talar förbi eller i mun på varandra och lyckas inte vare sig nå fram till eller nämnvärt beröra läsaren eller tittaren.
Denna unika och inspirerande bok, Samspel text bild, är praktiskt inriktad för den som utbildar sig till eller professionellt arbetar som informatör, redigerare, journalist, fotograf, illustratör, tidningsdesigner, creative director, copywriter, art director, grafisk formgivare, webbdesigner... Boken lär ut hur man får till stånd ett lockande samspel mellan text och bild som effektivt lyfter fram budskapen.
Samspel text bild är rikt illustrerad med aktuella exempel från områdena information, nyhetsförmedling och reklam. Boken innehåller nio kapitel:
Delaktighet, teckenlära, beståndsdelar, kategorisering, verbalisera och visualisera, retorik, kontext, samspel och analys
Författare till denna bok är Bo Bergström, utbildare, fackboksförfattare och art director. Han föreläser, utbildar och leder workshops i visuell kommunikation på universitet, högskolor, fotoskolor, reklam- och designskolor samt inom näringslivet.
Som art director har Bo Bergström arbetat på några av de främsta reklambyråerna i Sverige och är vinnare av den prestigefyllda utmärkelsen Guldägget.
Han är fil kand i konstvetenskap, litteraturvetenskap samt pedagogik och ledamot i Bild och Ord Akademins presidium.
Carlsson 1 9789173312929 -
Effektiv visuell kommunikation : om nyheter,...
Häftad bok. Carlsson. 11 uppl. 2017. 323 sidor.
Nyskick. Inlaga precis som ny! Ser oläst ut.
Se gärna mina övriga annonser för fler liknande böcker, beställ flera böcker samtidigt utan extra fraktkostnad!
H4
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173318372
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : om nyheter, reklam, information och profil
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 323 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 185 x 255 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 1080 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ännu en upplaga av storsäljande fackboken Effektiv visuell kommunikation är nu ute, den elfte, 47 000 ex. Den är uppdaterad till form och innehåll utifrån ett medielandskap som är i snabb och ständig förändring. Att en president i ett stort och dominerande land kommunicera med sin omvärld med hjälp av ett socialt medium, Twitter, var tidigare svårt att tänka sig, men inte nu.
Nyhetsförmedlarna och informatörerna tvingas också att finna nya vägar för att nå ut men tyvärr inte alltid med sanningen på sin sida. Fabricerade nyheter, fake news, skapar svårigheter att tolka för läsare och tittare. Reklammakarna tvingas klä de kommersiella budskapen i nya kostymeringar (ofta redaktionella, som i content marketing) för att locka till sig reklamtrötta konsumenter.
Tilltron till nyhetsförmedling och reklam minskar. Finns lösning? Ja, om dagens kommunikatörer skapar en medial mötesplats mellan sändare och mottagare som bygger på ansvar och kritisk hållning i båda riktningar. Nyheterna är sanningsenliga och relevanta samt lockande. Reklambudskapen är rimliga och sansade samt inbjudande.
Denna mötesplats försöker Effektiv visuell kommunikation vara. Här finns mycket att lära i båda riktningar. För den sändande reportern och bildredaktören, för den mottagande läsaren och tittaren. Och det gäller att ständigt tydliggöra Vem som säger Vad till Vem.
Sedan gäller det att hålla i minnet att dagens kommunikatörer fortfarande utnyttjar de så kallade gammelmedierna på papper. Nya medier slår faktiskt sällan helt ut de gamla.
Effektiv visuell kommunikation i sin elfte upplaga, liksom de tidigare, fogar med hjälp av ett helikopterseende samman de olika disciplinerna i kommunikation. Hit hör strategi, budskap, typografi, bild, film, form, färg, samspel text bild. Men huvudperspektivet är det visuella som så starkt formar våra liv. Fotografier vill övertyga oss om en bilmodells säkerhet, en film visar oss vad som just tilldrar i ett land som hotas av förödande orkaner och kanske framträder en visuell symbolik i en knuten näve som höjs mot en grupp nazister.
Effektiv visuell kommunikation riktar sig till elever och studenter på universitet, högskolor, reklam-, foto- och designutbildningar. Till läsarna hör även professionella kommunikatörer inom marknadsföring och nyhetsförmedling. Och, inte att förglömma, läsarna som vill lära sig om den där spännande mötesplatsen som ständigt utvecklas.
Bo Bergström är fil kand i konst, litteratur och pedagogik. Han föreläser inom näringslivet och i en mängd olika sammanhang.
En uppskattad fackbok som framgår av följande omdömen.
Finns inte dess like i Sverige. Staffan Löwstedt, bildredaktör, Svenska Dagbladet.
Ett måste för alla som jobbar med ord eller bild eller både och. Ylva Björnström, copywriter och föreläsare.
Carlsson 11 9789173318372 -
Journalistik, reklam och information
Häftad bok. Stockholm: Liber AB. 1:1 uppl. 2012. 258 sidor.
Nära nyskick. "Den här är en gedigen bok som lämpar sig väl för undervisning ... Den är anpassad till kursen Journalistik, reklam och information 1 och 2 enligt GY11. Bokens innehåll kopplas till konkreta exempel och till diskussions- och arbetsuppgifter. /Marie Leijon läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147107797
- Titel
- Journalistik, reklam och information
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 258 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att känna till hur vi påverkar och påverkas, hur vi tolkar och förmedlar budskap och hur vi väljer rätt medier för vårt budskap, är några av kunskapsmålen för Journalistik, reklam och information.
Utmärkande drag
Exempel från verkligheten
Kritiskt förhållningssätt
Betonar samspelet mellan text och bild
Journalistik, reklam och information fungerar som en brygga mellan teori och praktik. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om kommunikation. Därefter behandlas vad som är typiskt för journalistiska texter, informationstexter och reklamtexter. Ett kapitel om lag och rätt avslutar boken.
Exempel från verkligheten
Genomgående betonas helhetsperspektivet det vill säga samspelet mellan text och bild. Vidare löper ett kritiskt förhållningssätt till medier som en röd tråd genom boken. Boken är rik på exempel från verkligheten som visar på texter och kampanjer från både privat och offentlig sektor.
Praktiska uppgifter
Ett stort antal praktiska uppgifter ger möjlighet att utveckla förmågan till kreativt skapande och kritiskt tänkande.
Om författarna
Författargruppen består av Bo Bergström, art director, Suzanne Rosendahl, skribent och lärare i kommunikation vid Stockholms universitet och IHM, Lars Petersson, skolledare på Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson, journalist vid Sveriges Radio.
Den här är en gedigen bok som lämpar sig väl för undervisning ... Den är anpassad till kursen Journalistik, reklam och information 1 och 2 enligt GY11. Bokens innehåll kopplas till konkreta exempel och till diskussions- och arbetsuppgifter. /Marie Leijon, Bibliotekstjänst 13101005
Stockholm: Liber AB 1:1 9789147107797 -
Samspel text bild : för text- och bildmännisk...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2010. 160 sidor.
Mycket gott skick. Kartonnage. Helt och rent exemplar utan anmärkningar. Rikt illustrerad i färg och svartvitt. Ytterligare en klassiker signerad Bo Bergström.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173312929
- Titel
- Samspel text bild : för text- och bildmänniskor, som vill förstärka sina budskap inom information, nyhetsförmedling och reklam
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 190 x 261 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla tusentals budskap omkring oss är fyllda av text men också av bild. Ofta gör de ett bra jobb ihop men lika ofta uppvisas brister. De talar förbi eller i mun på varandra och lyckas inte vare sig nå fram till eller nämnvärt beröra läsaren eller tittaren.
Denna unika och inspirerande bok, Samspel text bild, är praktiskt inriktad för den som utbildar sig till eller professionellt arbetar som informatör, redigerare, journalist, fotograf, illustratör, tidningsdesigner, creative director, copywriter, art director, grafisk formgivare, webbdesigner... Boken lär ut hur man får till stånd ett lockande samspel mellan text och bild som effektivt lyfter fram budskapen.
Samspel text bild är rikt illustrerad med aktuella exempel från områdena information, nyhetsförmedling och reklam. Boken innehåller nio kapitel:
Delaktighet, teckenlära, beståndsdelar, kategorisering, verbalisera och visualisera, retorik, kontext, samspel och analys
Författare till denna bok är Bo Bergström, utbildare, fackboksförfattare och art director. Han föreläser, utbildar och leder workshops i visuell kommunikation på universitet, högskolor, fotoskolor, reklam- och designskolor samt inom näringslivet.
Som art director har Bo Bergström arbetat på några av de främsta reklambyråerna i Sverige och är vinnare av den prestigefyllda utmärkelsen Guldägget.
Han är fil kand i konstvetenskap, litteraturvetenskap samt pedagogik och ledamot i Bild och Ord Akademins presidium.
Carlsson 1 9789173312929 -
Samspel text bild : för text- och bildmännisk...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2010. 160 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173312929
- Titel
- Samspel text bild : för text- och bildmänniskor, som vill förstärka sina budskap inom information, nyhetsförmedling och reklam
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 190 x 261 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 700 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla tusentals budskap omkring oss är fyllda av text men också av bild. Ofta gör de ett bra jobb ihop men lika ofta uppvisas brister. De talar förbi eller i mun på varandra och lyckas inte vare sig nå fram till eller nämnvärt beröra läsaren eller tittaren.
Denna unika och inspirerande bok, Samspel text bild, är praktiskt inriktad för den som utbildar sig till eller professionellt arbetar som informatör, redigerare, journalist, fotograf, illustratör, tidningsdesigner, creative director, copywriter, art director, grafisk formgivare, webbdesigner... Boken lär ut hur man får till stånd ett lockande samspel mellan text och bild som effektivt lyfter fram budskapen.
Samspel text bild är rikt illustrerad med aktuella exempel från områdena information, nyhetsförmedling och reklam. Boken innehåller nio kapitel:
Delaktighet, teckenlära, beståndsdelar, kategorisering, verbalisera och visualisera, retorik, kontext, samspel och analys
Författare till denna bok är Bo Bergström, utbildare, fackboksförfattare och art director. Han föreläser, utbildar och leder workshops i visuell kommunikation på universitet, högskolor, fotoskolor, reklam- och designskolor samt inom näringslivet.
Som art director har Bo Bergström arbetat på några av de främsta reklambyråerna i Sverige och är vinnare av den prestigefyllda utmärkelsen Guldägget.
Han är fil kand i konstvetenskap, litteraturvetenskap samt pedagogik och ledamot i Bild och Ord Akademins presidium.
Carlsson 1 9789173312929 -
Liber
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn