Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

Förlagsfakta

ISBN
9789144059488
Titel
Skolan och läraruppdraget : att bli och att vara lärare
Författare
Björn Hjertqvist - Per-Ola Holmquist - Agneta Ljung-Djärf - Andreas Magnusson - Lars-Erik Nilsson - Åke Nordström - Marta Palla - Annika Rydstedt - Birte Sandberg - Bengt Selghed - Eva Svederberg - Charlotte Tullgren - Eva Wennås Brante
Förlag
Studentlitteratur
Utgivningsår
2011
Omfång
302 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
430 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Skälen till att välja läraryrket är många. En del är i första hand intresserade av att undervisa i sitt ämne, några är mer intresserade av kontakten med barn och ungdomar och för ytterligare andra kan kombinationen av dessa delar vara orsaken till yrkesvalet. Innan man har egen erfarenhet av att arbeta som lärare är det omöjligt att till fullo veta vad läraryrket innebär, dess komplexitet och vilka frågeställningar man behöver brottas med.

Bokens syfte är att öppna nya dimensioner för hur vi kan tänka om lärande, skola och lärarutbildning. De förgivettaganden som vi har ska utmanas och ifrågasättas för att ge plats för utveckling av ny kunskap som lärare kan vara med om att skapa i sin framtida lärargärning. För att våga tänka nytt och ifrågasätta vårt sätt att se på undervisning idag, i syfte att skapa en ännu bättre skola, krävs en förmåga att problematisera, se möjligheter och lyssna till dem som på olika sätt är verksamma i dagens skola. Författarna presenterar sina olika perspektiv genom att kombinera fakta och praxisnära frågeställningar inom tre områden: lärande i pedagogiska miljöersamverkan i pedagogiska miljöerpedagogiska miljöer som samhällsinstitutioner.

Boken är en introduktion till den utbildningsvetenskapliga kärnan i lärarutbildningen och kan med fördel också läsas av verksamma lärare i kompetensutveckling som arbetar med att utveckla sin skolverksamhet.
Ytterligare redaktörer: Holmqvist, Mona
Ytterligare författare: Arenhill Beckman, Madeleine
Ytterligare författare: Bergstrand, Ingrid
Ytterligare författare: Brante, Göran
Ytterligare författare: Eklöf, Anders
Ytterligare författare: Hallén Olofsson, Åsa
Ytterligare författare: Hjertqvist, Björn
Ytterligare författare: Holmquist, Per-Ola
Ytterligare författare: Ljung-Djärf, Agneta
Ytterligare författare: Magnusson, Andreas
Ytterligare författare: Nilsson, Lars-Erik
Ytterligare författare: Nordström, Åke
Ytterligare författare: Palla, Marta
Ytterligare författare: Rydstedt, Annika
Ytterligare författare: Sandberg, Birte
Ytterligare författare: Selghed, Bengt
Ytterligare författare: Svederberg, Eva
Ytterligare författare: Tullgren, Charlotte
Ytterligare författare: Wennås Brante, Eva