Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1:4 uppl. 2018. 281 sidor.
Nära nyskick.
Format 23,5 x 16 cm Vikt 690 g.
Inbundet förlagsband, illustrerad med fåtal sv/v bilder. INNEHÅLL: Inledning 1. Omsorg - kärlek, medkänsla och noggrannhet 2. Omsorg i förskolan och omsorg om förskolan 3. Pedagogisk omsorg 4. Omsorgens många ansikten 5. Barnhjärnan formas av gener och vad den är med om 6. Anknytning handlar om tillit 7. Barns omsorg - att förstå och möjliggöra för den andre 8. Omsorgsfullt samspråkande 9. Omsorg vid bordet 10. Omsorg om flickor och pojkar - kvinnlig, manligt och närhet 11. Konsten att beröra(s) och beröringens konst 12. Förskollärare berättar om omsorg 13. Omsorg som begrepp och företeelse i förskolan 14. Att arbeta med vär(l)den i förskolan 15. Där kommer ledarskapet in... Medverkande författare.
// Inga anteckningar, främre pärmen har ett litet tryckmärke. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [0563]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127147072
- Titel
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 660 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund ingår i en serie förskolelitteratur. Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska enligt läroplanen prägla verksamheten, och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.
Omsorg är också en viktig del i kunskapsrepertoaren hos dem som arbetar i förskolan, en kunskap som ofta förblir ”tyst” och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för det man gör.
I boken Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både nya kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg.
Boken vänder sig både till studerande på förskollärarutbildningar och till verksamma pedagoger i förskolan.Boken ger viktig inspiration till hur förskolan förhåller sig till omsorg kontra det kunskapsuppdrag som man har idag. Begreppet ”educare” eller ”lärande omsorg” blir väl belyst och de olika ingångarna i ämnet vidgar det pedagogiska fokuset. För den eller de pedagoger som vill ha en grund för mer strukturerad omsorg med koppling till lärande och undervisning är detta en utmärkt och viktig bok.
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 24, 2016