BARN MED BEHOV AV SÄRSKILT STÖD - Grundbok i specialpedagogik
Häftad bok. Studentlitteratur. Andra uppl. 1999. 378 s. Häftad. Översättning: Björn Nilsson. 22x15,5cm. 555 gram.
Mycket gott skick. Namnteckning på främre försättsbladet. Enstaka prydliga understrykningar i kap1 och kap 3 samt s 179 + 187-190. I övrigt ren från markeringar och anteckningar. 'Många barn har koncentrationssvårigheter, motoriska problem, läs- och skrivsvårigheter eller andra funktionshinder. Dessa svårigheter blir särskilt märkbara i förskolan och i skolan med de krav som där ställs på sociala, intellektuella och mototiska färdigheter. För att kunna stödja och hjälpa dessa barn krävs gedigna kunskaper om deras problem. En av specialpedagogikens bieffekter är att det avvikande ofta blir så framträdande att man inte längre ser de resurser som barnen och ungdomarna bär med sig. Dilemmat med en bok som denna är att man identifierar barn och ungdomar utifrån deras funktionsstörningar och bara fokuserar på det de inte klarar av. Att man måste arbeta med deras svagheter är självklart, men man får inte låta dessa överskugga den kompetens som de besitter. En skicklig specialpedagog ska kunna balansera mellan specialisering och generalisering.Denna bok behandlar de vanligaste formerna av funktionshinder såsom inlärningsproblem, läs-och skrivsvårigheter, språk- och talrubbningar, sociala och emotionella störningar, utvecklingsstörning, hörselskador, rörelsehinder och lättare hjärndysfunktioner. De olika kapitlen är utformade efter en gemensam disposition: definition, förekomst, orsaksbild, teori, kartläggning och åtgärd. Här redovisas också i skilda avsnitt problem och åtgärder som kan bli aktuella i förskola, grundskola respektive gymnasieskola. För mera litteratur inom pedagogik samt för tidskriften PEDAGOGISKA MAGASINET: Välkommen till mina andra annonser på VILLA ROSAS BOKHYLLOR här på Bokbörsen!.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144355920
- Titel
- Barn med behov av särskilt stöd
- Författare
- Asmervik, Sverre - Ogden, Terje - Rygvold, Anne-Lise - Nilsson, Björn
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 343 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 510 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många barn har koncentrationssvårigheter, motoriska problem, läs- och skrivsvårigheter eller andra funktionshinder. Dessa svårigheter blir särskilt märkbara i förskolan och i skolan med de krav som där ställs på sociala, intellektuella och motoriska färdigheter. För att kunna stödja och hjälpa dessa barn krävs gedigna kunskaper om deras problem. Denna bok behandlar de vanligaste formerna av funktionshinder såsom inlärningsproblem, läs- och skrivsvårigheter, språk- och talrubbningar, sociala och emotionella störningar, utvecklingsstörning, hörselskador, rörelsehinder och lättare hjärndysfunktioner.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se