BARN OCH LEKSAKER I LEK OCH LÄRANDE
Häftad bok. Liber. Första uppl. 2005. 160 sidor.
Nyskick. Boken är en gallrad biblioteksbok. Den verkar oläst. Inga märken eller markeringar förutom bibliotekets egen stämpel. Inget 'bokhylleslitage' på pärmarna. som är inplastade. Ur baksidestexten: ” I dagens samhälle handlar lärande till stor del om att bli en kompetent användare av olika kulturella redskap. Leksaker utgöt en betydande del av barns kulturkonsumtion. Genom att bättre förstå vilken roll leksaker – lekens redskap- spelar i lek och lärande kan ett vidgat perspektiv på barns kunskapande utvecklas. I boken belyses leksakers roll i barns lek och lärande som en del av samhällsutvecklingen. /…/ Författarna ger perspektiv på leksaker som forskningen sett dem, från en historisk genomgång till teorier och begreppsbildning./…/”
Förlagsfakta
- ISBN
- 9147052783
- Titel
- Barn och leksaker i lek och lärande
- Författare
- Nelson, Anders
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 236 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens barn är storkonsumenter av leksaker, och i denna bok belyser författaren ur ett praktisk pedagogiskt perspektiv leksakens roll i barns lek och lärande i ljuset av samhällsutvecklingen.
Läs mer
Områden som behandlas är leksakens historia, konstruktionen av det lärande och lekande barnet samt teoretiska perspektiv och forskning om leksaker. Frågor som diskuteras är t.ex. om leksaker kan vara ”pedagogiska” och bidra till barns utveckling och om leksaker kan ha negativa effekter på barn. Här tas områden som leksakers representation av genus och våld upp.
Leksaksvärldens och lekens form och innehåll relateras till läroplanernas och läsaren får perspektiv och exempel på hur leksaker kan integreras i den pedagogiska praktiken. Regelverken kring leksakers säkerhet behandlas också.
Om författarna
Anders Nelson är universitetslektor vid Högskolan i Halmstad och Krister Svensson leder SITREC, Stockholm International Toy Research.