Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Att spegla världen : läromedelsstudier i teori och praktik

Att spegla världen : läromedelsstudier i teori och praktik

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2011. 360 sidor.

Gott skick. Gallrad inplastad biblioteksbok, diverse anteckningar med blyerts

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144059204
Titel
Att spegla världen : läromedelsstudier i teori och praktik
Författare
Ammert, Niklas
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2011
Omfång
360 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
Vikt
505 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Läromedel i vid bemärkelse, och läroböcker i synnerhet, är i många sammanhang närvarande och betydelsefulla för elever och lärare. Denna bok tar sin utgångspunkt i olika ämnesdiscipliner och består av tre delar som belyser olika aspekter av läromedel och läromedelsanalys. Den första delen handlar om läroboken som fenomen i samhället, historien och undervisningen. Här presenteras en forskningsöversikt och analys av hur pedagogiska texter designas. Författarna analyserar läroboken som både verkan av och orsak till hur samhället gestaltar sig. I den andra delen presenterar, tillämpar och diskuterar författarna olika metoder och redskap för att analysera läromedlens innehåll. Här presenteras exempel på hur läromedel kan analyseras med utgångspunkt i teorier om bl.a. genus, mångkulturalitet, språk, bild, det vidgade textbegreppet och ämnesdidaktik. I bokens tredje del behandlar författarna olika aspekter av lärobokens funktion i praktisk undervisning. Det handlar till exempel om texters svårighetsgrad, relationen mellan lärobok och arbetssätt samt elevers inflytande över undervisningen.

Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare inom alla skolformer och ämnen. För forskare med intresse för läromedelsforskning ger boken boken en bred och grundläggande introduktion till ämnet.