-
Förskola, skola, fritidshem
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2002. 368 sidor.
Mycket gott skick. Hel och Ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147059010
- Titel
- Förskola, skola, fritidshem
- Författare
- Wikare, Ulla
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 745 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskola, skola, fritidshem är den klassiska boken inom ämnesområdet, känd för sin tydliga struktur. Fokusen ligger på barnen och ungdomarna men också på hur det är att arbeta i respektive miljö.
Läs mer
Förskola, skola, fritidshem är uppdelad i två delar.
Del 1 innehåller det som rör förskoleåldern. Här behandlas bland annat barnens olika utvecklingsfaser, lekens betydelse, viktiga moment inom förskolan och hur det är att arbeta i förskolan.
Del 2 behandlar skolåldern. Här ingår förskoleklassen, fritidshemmet och skolan. Texten tar även upp barn till flyktingar och barn i behov av särskilt stöd.
Texten är skriven så konkret som möjligt för att öka läsarens förståelse för barns utveckling och behov samt den egna rollen i mötet med barn och ungdomar.
Boken är tydligt strukturerad och ett genomgående tema är hur viktigt det är med ett pedagogiskt förhållningssätt i alla olika verksamheter för barn. För att underlätta inläsning finns marginalord utsatta.
Förskola, skola, fritidshem är skriven i dialog med en stor grupp lärare och elever.
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Ulla Wikare, Birgit Andersson och Christina Watsi är alla barnavårdslärare och erfarna läromedelsförfattare.
Liber 3 9789147059010 -
Ansvar och sekretess : i förskola, skola och...
Häftad bok. Liber. 7e uppl. 2011. 386 sidor.
Nära nyskick. 24*17 cm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099795
- Titel
- Ansvar och sekretess : i förskola, skola och fritidshem
- Författare
- Bengtsson, Hans
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 386 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 756 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ansvar och sekretess i förskola, skola och fritidshem behandlar ständigt aktuella frågor om lagstiftning och rättspraxis. Med hjälp av exempel går boken igenom frågor som:
- Vad händer om ett barn skadas eller skadar någon annan i skolan?
- Vilket ansvar har personalen när ett barn mobbas?
- Vad får man berätta för kollegor och föräldrar om enskilda barn?
- Vad innebär anmälningsplikten?
- Vilken skyldighet har man som anställd att dokumentera verksamheten?
- Vad innebär digitalisering och sociala medier för verksamheten i förskola, skola och fritidshem?
Läs mer
Denna grundligt uppdaterade åttonde upplaga av boken ägnar särskild uppmärksamhet åt offentlighets- och sekretesslagen samt skollagen.
Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma lärare samt förskolechefer och rektorer.
Författarna har mångårig erfarenhet av utbildning och lärarfortbildning i frågor om ansvar och sekretess.
Om författarna
Hans Bengtsson är docent i statsvetenskap med inriktning mot offentlig förvaltning; tidigare verksam vid Högskolan i Halmstad.
Krister Svensson är utbildad förskollärare, vd och ägare till Play Design Sweden AB som är ett konsult- och utbildningsföretag inom barns lek, lärande och utveckling.
Anders Urbas är fil. dr i statsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och arbetar bland annat med offentlig förvaltning och lärarutbildning.
Liber 7e 9789147099795 -
Det komplexa uppdraget : kulturanalytiska per...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2023. 204 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144159805
- Titel
- Det komplexa uppdraget : kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem
- Författare
- Zackariasson, Maria
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 156 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 296 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolans uppdrag är brett. Förutom att förmedla kunskap ska utbildning bygga på beprövad vetenskap, förmedla en värdegrund och fostra samhällsmedborgare. Som lärarstudent och som framtida lärare är detta viktigt att förhålla sig till.
Boken anlägger ett etnografiskt och forskningsanalytiskt perspektiv på skolans, förskolans och fritidshemmets verksamheter, med fokus på tre centrala aspekter:
• Demokratiuppdraget
• Interkulturalitet
• Hållbarhet
Det komplexa uppdraget utgår från det konkreta, vardagliga arbetet och introducerar de kulturanalytiska verktygen perspektivering, kontrastering och dramatisering i relation till skolkontexten. På så sätt bidrar boken till att bredda blivande och verksamma lärares förståelse för skolpraktiken. Dessutom erbjuder den läsaren redskap för att se, reflektera över och utveckla det egna handlandet, något som i förlängningen kan bidra till förändring av praktiken.
Studentlitteratur AB 1 9789144159805 -
Perspektiv i fritidshem
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 159 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127827165
- Titel
- Perspektiv i fritidshem
- Författare
- Holmberg, Linnéa
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 272 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Perspektiv i fritidshem beskriver hur en och samma händelse i fritidshemmet kan betraktas och förstås på flera sätt beroende på vetenskapligt perspektiv. Vart vi riktar blicken är avgörande för vad vi får syn på, vilket också påverkar hur vi väljer att handla. Att se på samma händelse utifrån olika perspektiv hjälper oss att i högre grad förstå vad som pågår i fritidshemmet, hur barns och personals ageranden påverkar varandra samt hur olika beteenden får effekter i verksamheten.
Perspektiv i fritidshem inleds med ett fiktivt fritidshemsråd med barn och personal. Utifrån detta tänkta samtal går författaren igenom teoretiska vetenskapliga perspektiv med relevans för fritidshemmets praktik. Vad händer med samtalet och personerna när vi utgår från exempelvis ett barndomssociologiskt, socialkonstruktionistiskt, läroplansteoretiskt eller diskursanalytiskt perspektiv?
Perspektiv i fritidshem riktar sig främst till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, som bland annat kan ha stor nytta av boken för att reflektera kring fritidshemmets verksamhet och i valet av vetenskapligt perspektiv till examensarbetet.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127827165 -
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skol...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2013. 176 sidor.
Gott skick. Understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144084534
- Titel
- Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
- Författare
- Jan Håkansson
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 264 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren:
vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete
vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål
vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet
grunderna för hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet
på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas.
Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitetsarbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.
Studentlitteratur 1 9789144084534 -
Vägar till pedagogiken i förskola och fritids...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2000. 240 sidor.
Gott skick. Några sidor har hörn som varit vikta. Knappt 10% av bokens sidor har understrykningar i blått. I övrigt fin: inga anteckningar.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. Du får ett försändelsenummer och kan följa läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049660
- Titel
- Vägar till pedagogiken i förskola
- Författare
- Johansson, Inge - Holmbäck Rolander, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 338 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare bildar idag arbetslag som har gemensamt ansvar för barnens lärande. Men hur ska deras respektive roller definieras och hur ska samarbetet fungera? Boken syftar till att öppna för en disskussion om pedagogiken i förskola och fritidshem och dess roll i det svenska utbildningsystemet.
Läs mer
Boken består av tio kapitel författade av forskare inom det aktuella området.
Om författarna
Redaktörer är Inge Johansson, professor vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet och Ingrid Holmbäck Rolander, univ. adj. vid Institutionen för didaktik vid Uppsala universitet. Övriga medverkande författare är forskare från olika institutioner, alla med inriktning mot de tidiga åren.
Liber 1 9789147049660 -
Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamh...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2023. 386 sidor.
Nära nyskick. Danskt band.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144156088
- Titel
- Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet : förskola, fritidshem och skolans tidigare år
- Författare
- Björkman, Lotta
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 386 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 245 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 680 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig.
Boken tar sig an teoretiska perspektiv på kön, klass, hudfärg, funktionsvariation och sexualitet, erbjuder reflektion kring profession och förhållningssätt samt fördjupar sig i didaktiska utmaningar och möjligheter. Kapitlen ger rikligt med exempel på normkritiskt pedagogiskt arbete och belyser bland annat estetisk verksamhet i skolan, demokratiarbete med skolbiblioteket, representation i förskolan, fritidshemmets didaktiska mellanrum, barns lek och kommunikation mellan kollegor.
Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare, skolledare och alla som har ett intresse för frågor som berör normer, makt och likvärdiga villkor i barns liv.
Studentlitteratur 1 9789144156088 -
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skol...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 3:2 uppl. 2022. 232 sidor.
Mycket gott skick. Hylla 45
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144152936
- Titel
- Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
- Författare
- Håkansson, Jan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 456 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet - men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren:
• Vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete
• Vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål
• Vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet
• Hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
• Hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas.
Den tredje upplagan av boken innehåller ett nytt kapitel om hur verksamhetens ”självförbättrande förmåga” - förbättringskapaciteten, kan kartläggas, analyseras och värderas. En angelägen fråga om man vill att kvalitetsarbetet ska fylla sin funktion och göra verklig skillnad. I övrigt har texten uppdaterats utifrån senare tids forskning och läroplansförändringar, särskilt i förskolan.
Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitets-arbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.
Studentlitteratur AB 3:2 9789144152936 -
Fritidshem Matematik i aktiviteter och vardag...
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2013. 80 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127429925
- Titel
- Fritidshem Matematik i aktiviteter och vardagliga situationer
- Författare
- Lindekvist, Anna-Lena
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 80 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 190 x 240 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I fritidshemmets verksamhet finns oändliga möjligheter att konkretisera och synliggöra matematiken omkring oss. I många aktiviteter använder sig barnen redan av matematik, ofta utan att ens vara medvetna om det. I fritidshemmets verksamhet bör arbetet med matematik handla om att ta vara på barns olika upplevelser och organisera aktiviteter som kan problematiseras. Fritidshemmets verksamhet ska vara ett stöd för barns lärande och utveckling och för de mål som finns i skolan.
Boken Fritidshem Matematik - i aktiviteter och vardagliga situationer vill inspirera och tydliggöra fritidspedagogernas uppdrag och specifika kompetens när det gäller att ta vara på och utveckla barnens matematiska förmåga.
Du får tips på hur du kan planera aktiviteter som innehåller matematik inom områdena:
* Språk och begrepp
* Tal och räkning
* Mått och mätning
* Sortera och klassificera
* Geometri och former
* Mönster
Boken innehåller en teoridel som beskriver vilken matematik barnen möter i årskurs F-3 och en praktisk del med konkreta exempel på aktiviteter för att arbeta med matte på fritids.
Alla aktiviteter har koppling till kursplanens mål i matematik.
Fritidshem Matematik i aktivitet och vardagliga situationer är skriven av Anna-Lena Lindekvist som är legitimerad lärare och har arbetat som småskollärare i 40 år. Hon har en fil. mag. i pedagogik, skriver en avhandling om matematiksvårigheter och är Gudrun Malmerstipendiat. Anna-Lena har en bred kunskap om matematikdidaktik och är en uppskattad föreläsare.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127429925 -
Se inte hindren - se målen! : om planering, u...
Häftad bok. Solna : Esselte studium. 1988. 152 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på inlagans första blad. Enstaka understrykningar i blyerts. I övrigt fin olaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9124352365
- Titel
- Se inte hindren - se målen! : om planering, utvärdering och dokumentation inom förskola och fritidshem
- Författare
- Eriksson, Helén
- Förlag
- Solna : Esselte studium
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Solna : Esselte studium 9124352365 -
Tillsammans kan vi : pedagogik och metodik fö...
Inbunden bok. Socialstyrelsen / LiberLäromedel. 1980.
Mycket gott skick. biblioteksbindning stämplad inuti av folkhögskola. Portot gäller oavsett antal böcker. - Hur ska vi få till stånd verksamheter som verkligen engagerar barnen, istället för sysselsättningar och tidsfördriv som de egentligen är ganska likgiltiga för? … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140303810
- Titel
- Tillsammans kan vi : pedagogik och metodik för fritidshem
- Författare
- Andersson, Lars, 1942-, pedagog - Sverige. Socialstyrelsen
- Förlag
- Stockholm : Socialstyr. ; Lund : LiberLäromedel
- Utgivningsår
- 1980
- Språk
- Svenska
Socialstyrelsen / LiberLäromedel 9140303810 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789175591155
- Titel
- Fritidshem
- Författare
- Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör
- Utgivningsår
- 2014
- Språk
- Svenska
Stockholm : Skolverket : Fritze [distributör 9789175591155 -
Fritidshem vägledning : pedagogiskt förhållni...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2011. 140 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127423114
- Titel
- Fritidshem vägledning : pedagogiskt förhållningssätt
- Författare
- Andersson, Lars
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 209 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Genom denna bok får du insikt i hur du och arbetslaget kan möta och bemöta både enskilda barn och barngrupper, och hur ni kan göra för att ge stöd och stimulans som är utvecklande för barnen. Boken är en källa att ösa ur och ett redskap för fördjupning när det gäller det egna fritidshemmets pedagogiska inriktning, metoder och resultat.
Natur & Kultur Läromedel 1 9789127423114 -
Se inte hindren - se målen! : om planering, u...
Häftad bok. Esselte studium. 1988. 230 sidor.
Mycket gott skick. Esselte studium. 1988. Häftad. 22,5x15cm. 230 s. Mycket gott skick. Namnad, överstruket. Se gärna fler böcker hos Filifjonkan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9124352365
- Titel
- Se inte hindren - se målen! : om planering, utvärdering och dokumentation inom förskola och fritidshem
- Författare
- Eriksson, Helén
- Förlag
- Solna : Esselte studium
- Utgivningsår
- 1988
- Språk
- Svenska
Esselte studium 9124352365 -
Förskola, skola, fritidshem
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2002. 368 sidor.
Nyskick. Fint skick nästan som NY, Omslaget något sliten
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147059010
- Titel
- Förskola, skola, fritidshem
- Författare
- Wikare, Ulla
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 745 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskola, skola, fritidshem är den klassiska boken inom ämnesområdet, känd för sin tydliga struktur. Fokusen ligger på barnen och ungdomarna men också på hur det är att arbeta i respektive miljö.
Läs mer
Förskola, skola, fritidshem är uppdelad i två delar.
Del 1 innehåller det som rör förskoleåldern. Här behandlas bland annat barnens olika utvecklingsfaser, lekens betydelse, viktiga moment inom förskolan och hur det är att arbeta i förskolan.
Del 2 behandlar skolåldern. Här ingår förskoleklassen, fritidshemmet och skolan. Texten tar även upp barn till flyktingar och barn i behov av särskilt stöd.
Texten är skriven så konkret som möjligt för att öka läsarens förståelse för barns utveckling och behov samt den egna rollen i mötet med barn och ungdomar.
Boken är tydligt strukturerad och ett genomgående tema är hur viktigt det är med ett pedagogiskt förhållningssätt i alla olika verksamheter för barn. För att underlätta inläsning finns marginalord utsatta.
Förskola, skola, fritidshem är skriven i dialog med en stor grupp lärare och elever.
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Ulla Wikare, Birgit Andersson och Christina Watsi är alla barnavårdslärare och erfarna läromedelsförfattare.
Liber 3 9789147059010 -
Ansvar och sekretess - i förskola, skola och...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2006. 320 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147053049
- Titel
- Ansvar och sekretess - i förskola, skola och fritidshem
- Författare
- Bengtsson, Hans
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 528 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ansvar och sekretess i förskola, skola och fritidshem behandlar ständigt aktuella frågor om lagstiftning och rättspraxis. Med hjälp av exempel går boken igenom frågor som:
- Vad händer om ett barn skadas eller skadar någon annan i skolan?
- Vilket ansvar har personalen när ett barn mobbas?
- Vad får man berätta för kollegor och föräldrar om enskilda barn?
- Vad innebär anmälningsplikten?
- Vilken skyldighet har man som anställd att dokumentera verksamheten?
- Vad innebär digitalisering och sociala medier för verksamheten i förskola, skola och fritidshem?
Läs mer
Denna grundligt uppdaterade åttonde upplaga av boken ägnar särskild uppmärksamhet åt offentlighets- och sekretesslagen samt skollagen.
Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma lärare samt förskolechefer och rektorer.
Författarna har mångårig erfarenhet av utbildning och lärarfortbildning i frågor om ansvar och sekretess.
Om författarna
Hans Bengtsson är docent i statsvetenskap med inriktning mot offentlig förvaltning; tidigare verksam vid Högskolan i Halmstad.
Krister Svensson är utbildad förskollärare, vd och ägare till Play Design Sweden AB som är ett konsult- och utbildningsföretag inom barns lek, lärande och utveckling.
Anders Urbas är fil. dr i statsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och arbetar bland annat med offentlig förvaltning och lärarutbildning.
Liber 1 9789147053049 -
Hantera konflikter och förebygg våld : förhål...
Häftad bok. KSA, Konfliktlösning i skola och arbete. 1 uppl. 2011. 290 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163384035
- Titel
- Hantera konflikter och förebygg våld : förhållningssätt och färdigheter - teori och praktik i skola och fritidshem.
- Författare
- Utas Carlsson, Karin
- Förlag
- KSA, Konfliktlösning i skola och arbete
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 290 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 238 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hantera konflikter och förebygg våld bygger på modern
kunskap om konflikter; deras orsaker, dynamik och
hantering. Konflikthantering i författarnas mening
innefattar främjande av samarbete och goda relationer,
förebyggande av destruktiv utveckling samt konstruktiv
hantering av konflikter när de uppstår.
En mängd författare forskare, teoretiker och praktiker
har genom sina verk bidragit till denna bok där den
praktiska delen är intimt förbunden med den teoretiska.
Författarna förespråkar ett förhållningssätt som ser till
allas behov och hittar andra vägar än tvång, hot och
straff. Dialog och förhandling blir redskap. Medling är ett
av dem. Ett avsnitt handlar om medling, ett annat om
mobbning.
En bilagedel ger underlag för lektioner, kurser och föredrag. Referenslistan innefattar rekommenderad
litteratur samt webbadresser. Omfattande sak- och
personregister hjälper läsaren att hitta.
Bokens målgrupp är skolledning, all personal inom
förskola, skola och fritidshem, personer som arbetar
med barn och ungdom samt föräldrar. I den nya
lärarutbildningen ingår i den utbildningsvetenskapliga
gemensamma kärnan sociala relationer, konflikthantering
och ledarskap. Boken lämpar sig för lärarstuderande
i såväl teoretisk som praktisk utbildning.
Författarna: Karin Utas Carlsson är nyligen
pensionerad barn- och skolläkare samt fil.dr i
pedagogik. Hon är författare till Lära leva samman, en
omarbetad version av hennes avhandling, som finns
i sin helhet på hennes hemsida www.tradet.org.
Anette Rosenberg Kimblad är fritidspedagog. Hon har
under många år arbetat med barn som av olika
anledningar har ett avvikande beteende och därför
oftare än andra hamnar i konflikt med sin omgivning.
Hon har en magisterexemen i handikappvetenskap:
Att arbeta med konflikthantering implementering
och undersökning av en form av fokusgruppsamtal i
skolan.
KSA, Konfliktlösning i skola och arbete 1 9789163384035 -
Pedagogiskt program för fritidshem
Häftad bok. Stockholm : Allmänna förl. 1990.
Gott skick. Finns understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9138110598
- Titel
- Pedagogiskt program för fritidshem
- Författare
- Sverige. Socialstyrelsen
- Förlag
- Stockholm : Allmänna förl
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Stockholm : Allmänna förl 9138110598 -
Konsten att navigera mellan individ och grupp...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Gleerups, 2011, 176 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676382
- Titel
- Konsten att navigera mellan individ och grupp : lärares uppdrag i skola, förskola och fritidshem
- Författare
- Monica Hansen Orwehag - Marita Lundström - Eva M. Johansson - Cecilia Nielsen - Inga Wernersson - Ragnhild Vikström
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärare har i sin verksamhet ansvar både för barngruppen eller klassen som helhet och för varje enskilt barn eller elev. Många lärare upplever att balansen mellan individ och grupp är svår att hantera, medan andra ser den som en stimulerande utmaning. Detta dubbla ansvar har också lyfts fram i den aktuella skoldebatten, där bland annat elevens eget arbete och katederundervisning har ställts mot varandra.
I den här antologin belyser författarna frågan om hur lärare förhåller sig till individen och gruppen, både ur ett övergripande samhällsperspektiv och ur ett verksamhetsperspektiv, och diskuterar den med hjälp av exempel från lärares vardagspraktik. Hur har förhållandet mellan individ och grupp hanterats historiskt? Vilka distinktioner finns mellan individualism och individualisering? Vilka möjligheter och begränsningar ger ramarna för de olika verksamheterna? Författarna belyser detta också med utgångspunkt från arbetet med barn i behov av särskilt stöd och de speciella förhållanden som styr ämnena svenska och matematik.
Bokens författare är: Cecilia Nielsen, Monica Hansen Orwehag, Eva M. Johansson, Marita Lundström, Inga Wernersson och Ragnhild Vikström.
Eva M. Johansson är adjunkt i specialpedagogik vid Högskolan Väst.
Marita Lundström är doktorand i pedagogik och adjunkt i barn- och ungdomsvetenskap vid Högskolan Väst.
Cecilia Nielsen är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst.
Monica Hansen Orwehag är lektor i pedagogik vid Högskolan Väst.
9789140676382 -
Uppdrag fritidshem : skapa likvärdig utbildni...
Häftad bok. Gothia Kompetens AB. 1 uppl. 2023. 164 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177413523
- Titel
- Uppdrag fritidshem : skapa likvärdig utbildning
- Författare
- Pihlgren, Ann S.
- Förlag
- Gothia Kompetens AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 164 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 274 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En bok om fritidshemmets viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever.
Undervisningen i fritidshem består av tre tydliga områden – eftermiddagstiden, rasten och stöd under den timplanebundna tiden. Alla tre områden är redskap för att ge eleverna det innehåll som beskrivs i läroplanen – en undervisning som ska utgå från elevernas intressen, behov och erfarenheter och sedan utmana dem vidare till lärande.
Uppdrag fritidshem – skapa likvärdig utbildning är en introduktionsbok till arbete och undervisning i fritidshemmet samt till begreppet likvärdighet. Boken ger en grund för att förstå fritidshemmets unika uppdrag i skolväsendet och handlar om verksamhetens viktiga uppgift att skapa likvärdiga möjligheter för alla elever att ta sig vidare i livet och skolsystemet.
Boken kan med fördel användas som underlag i kollegialt lärande. Varje kapitel avslutas med reflektionsfrågor, förslag på fördjupning och ett praktiskt avsnitt med uppgifter att genomföra i arbetslaget.
Ann S. Pihlgren är fil.dr och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har tidigare arbetat som lärare, rektor, förvaltningschef, kvalitetsutvecklare, universitetslektor, skolpolitiker, studierektor och ansvarig för fritidslärarutbildningen vid Stockholms universitet. Barns tänkande, språk och samspel är hennes huvudsakliga forskningsintressen.
Gothia Kompetens AB 1 9789177413523 -
Missbrukarnas barn : på daghem och fritidshem...
Häftad bok. Stockholm : Prisma. 1 uppl. 1993. 109 sidor.
Nyskick. Exemplar i presentskick. Boken visar på alternativa livslösningar för barn till missbrukande föräldrar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9151825503
- Titel
- Missbrukarnas barn : på daghem och fritidshem, i skolan och vården
- Författare
- Christensen, Rita
- Förlag
- Stockholm : Prisma
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Stockholm : Prisma 1 9151825503 -
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fri...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 216 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144090924
- Titel
- Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
- Författare
- Fjällhed, Anders - Jensen, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir.
De aspekter som särskilt behandlas i boken är:
Familjen och socioekonomisk bakgrund
Uppväxtvillkor och framtidstro
Skola och fritidshem
Kompisar och kamratgrupper
Media och fritid
Fysisk och psykisk hälsa
Livsstil, identitet och socialisation
Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former
Religion, interkulturalitet och flyktingbarn
Konflikter och mobbning
Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.
Studentlitteratur AB 1 9789144090924 -
Ansvar och sekretess - i förskola, skola och...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2006. 320 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147053049
- Titel
- Ansvar och sekretess - i förskola, skola och fritidshem
- Författare
- Bengtsson, Hans
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 528 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ansvar och sekretess i förskola, skola och fritidshem behandlar ständigt aktuella frågor om lagstiftning och rättspraxis. Med hjälp av exempel går boken igenom frågor som:
- Vad händer om ett barn skadas eller skadar någon annan i skolan?
- Vilket ansvar har personalen när ett barn mobbas?
- Vad får man berätta för kollegor och föräldrar om enskilda barn?
- Vad innebär anmälningsplikten?
- Vilken skyldighet har man som anställd att dokumentera verksamheten?
- Vad innebär digitalisering och sociala medier för verksamheten i förskola, skola och fritidshem?
Läs mer
Denna grundligt uppdaterade åttonde upplaga av boken ägnar särskild uppmärksamhet åt offentlighets- och sekretesslagen samt skollagen.
Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma lärare samt förskolechefer och rektorer.
Författarna har mångårig erfarenhet av utbildning och lärarfortbildning i frågor om ansvar och sekretess.
Om författarna
Hans Bengtsson är docent i statsvetenskap med inriktning mot offentlig förvaltning; tidigare verksam vid Högskolan i Halmstad.
Krister Svensson är utbildad förskollärare, vd och ägare till Play Design Sweden AB som är ett konsult- och utbildningsföretag inom barns lek, lärande och utveckling.
Anders Urbas är fil. dr i statsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och arbetar bland annat med offentlig förvaltning och lärarutbildning.
Liber 1 9789147053049 -
Barns livsvillkor. I mötet med skola och frit...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2013. 216 sidor.
Nära nyskick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 325 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord. Författarpresentationer 1. Barns livsvillkor - en introduktion 2. Barns och ungas uppväxtvillkor 3. Livsstil och identitet 4. Sociala världar, socialisation och identitetssk läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144090924
- Titel
- Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
- Författare
- Fjällhed, Anders - Jensen, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir.
De aspekter som särskilt behandlas i boken är:
Familjen och socioekonomisk bakgrund
Uppväxtvillkor och framtidstro
Skola och fritidshem
Kompisar och kamratgrupper
Media och fritid
Fysisk och psykisk hälsa
Livsstil, identitet och socialisation
Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former
Religion, interkulturalitet och flyktingbarn
Konflikter och mobbning
Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.
Studentlitteratur AB 1:2 9789144090924 -
Se inte hindren - se målen! : om planering, u...
Häftad bok. Solna : Almqvist & Wiksell läromedel. 1990. 152 sidor.
Gott skick. SE INTE HINDREN – SE MÅLEN handlar om planering, utvärdering och dokumentation av verksamheten inom förskola och fritidshem. Författare är Helén Eriksson, förskollärare och föreståndare vid Granås förskola, Vargön.
Med stior entusiasm vill Helén Eriksson läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9121104999
- Titel
- Se inte hindren - se målen! : om planering, utvärdering och dokumentation inom förskola och fritidshem
- Författare
- Eriksson, Helén
- Förlag
- Solna : Almqvist & Wiksell läromedel
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Solna : Almqvist & Wiksell läromedel 9121104999 -
Förskola, skola, fritidshem
Häftad bok. Liber. 3 uppl. 2002. 368 sidor.
Gott skick. Kurslitteratur, förekommer fåtalet understrykning i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147059010
- Titel
- Förskola, skola, fritidshem
- Författare
- Wikare, Ulla
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 745 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskola, skola, fritidshem är den klassiska boken inom ämnesområdet, känd för sin tydliga struktur. Fokusen ligger på barnen och ungdomarna men också på hur det är att arbeta i respektive miljö.
Läs mer
Förskola, skola, fritidshem är uppdelad i två delar.
Del 1 innehåller det som rör förskoleåldern. Här behandlas bland annat barnens olika utvecklingsfaser, lekens betydelse, viktiga moment inom förskolan och hur det är att arbeta i förskolan.
Del 2 behandlar skolåldern. Här ingår förskoleklassen, fritidshemmet och skolan. Texten tar även upp barn till flyktingar och barn i behov av särskilt stöd.
Texten är skriven så konkret som möjligt för att öka läsarens förståelse för barns utveckling och behov samt den egna rollen i mötet med barn och ungdomar.
Boken är tydligt strukturerad och ett genomgående tema är hur viktigt det är med ett pedagogiskt förhållningssätt i alla olika verksamheter för barn. För att underlätta inläsning finns marginalord utsatta.
Förskola, skola, fritidshem är skriven i dialog med en stor grupp lärare och elever.
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Ulla Wikare, Birgit Andersson och Christina Watsi är alla barnavårdslärare och erfarna läromedelsförfattare.
Liber 3 9789147059010 -
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skol...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2013. 176 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144084534
- Titel
- Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
- Författare
- Jan Håkansson
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 264 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kraven på att systematiskt arbeta med kvalitetsförbättring är fortsatt höga i det svenska skolväsendet – men hur gör man för att få det att fungera i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren:
vilka krav som kan ställas på ett systematiskt kvalitetsarbete
vad som kännetecknar och hur man kan förtydliga olika typer av mål
vad uppföljning och utvärdering innebär och principerna för att utföra det arbetet
grunderna för hur några metoder för datainsamling kan användas i det systematiska kvalitetsarbetet
på en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas.
Boken vänder sig till alla som är berörda av ett systematiskt kvalitetsarbete inom skolväsendet i såväl kommunala som fristående verksamheter. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.
Studentlitteratur 1 9789144084534 -
Hantera konflikter och förebygg våld : förhål...
Häftad bok. KSA, Konfliktlösning i skola och arbete. 1 uppl. 2011. 290 sidor.
Nära nyskick. Bortsett lätt stötta främre pärmhörn är boken närmast i nyskick.
Illustrerad i svartvitt.
P&P 210424Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163384035
- Titel
- Hantera konflikter och förebygg våld : förhållningssätt och färdigheter - teori och praktik i skola och fritidshem.
- Författare
- Utas Carlsson, Karin
- Förlag
- KSA, Konfliktlösning i skola och arbete
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 290 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 238 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hantera konflikter och förebygg våld bygger på modern
kunskap om konflikter; deras orsaker, dynamik och
hantering. Konflikthantering i författarnas mening
innefattar främjande av samarbete och goda relationer,
förebyggande av destruktiv utveckling samt konstruktiv
hantering av konflikter när de uppstår.
En mängd författare forskare, teoretiker och praktiker
har genom sina verk bidragit till denna bok där den
praktiska delen är intimt förbunden med den teoretiska.
Författarna förespråkar ett förhållningssätt som ser till
allas behov och hittar andra vägar än tvång, hot och
straff. Dialog och förhandling blir redskap. Medling är ett
av dem. Ett avsnitt handlar om medling, ett annat om
mobbning.
En bilagedel ger underlag för lektioner, kurser och föredrag. Referenslistan innefattar rekommenderad
litteratur samt webbadresser. Omfattande sak- och
personregister hjälper läsaren att hitta.
Bokens målgrupp är skolledning, all personal inom
förskola, skola och fritidshem, personer som arbetar
med barn och ungdom samt föräldrar. I den nya
lärarutbildningen ingår i den utbildningsvetenskapliga
gemensamma kärnan sociala relationer, konflikthantering
och ledarskap. Boken lämpar sig för lärarstuderande
i såväl teoretisk som praktisk utbildning.
Författarna: Karin Utas Carlsson är nyligen
pensionerad barn- och skolläkare samt fil.dr i
pedagogik. Hon är författare till Lära leva samman, en
omarbetad version av hennes avhandling, som finns
i sin helhet på hennes hemsida www.tradet.org.
Anette Rosenberg Kimblad är fritidspedagog. Hon har
under många år arbetat med barn som av olika
anledningar har ett avvikande beteende och därför
oftare än andra hamnar i konflikt med sin omgivning.
Hon har en magisterexemen i handikappvetenskap:
Att arbeta med konflikthantering implementering
och undersökning av en form av fokusgruppsamtal i
skolan.
KSA, Konfliktlösning i skola och arbete 1 9789163384035 -
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fri...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 216 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärm, inlaga i mkt fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144090924
- Titel
- Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
- Författare
- Fjällhed, Anders - Jensen, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir.
De aspekter som särskilt behandlas i boken är:
Familjen och socioekonomisk bakgrund
Uppväxtvillkor och framtidstro
Skola och fritidshem
Kompisar och kamratgrupper
Media och fritid
Fysisk och psykisk hälsa
Livsstil, identitet och socialisation
Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former
Religion, interkulturalitet och flyktingbarn
Konflikter och mobbning
Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.
Studentlitteratur AB 1 9789144090924 -
Barns livsvillkor : i mötet med skola och fri...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2015. 216 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt. Invändigt i väldigt fint skick. Tre hundörade sidor.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. Du får ett försändelsenummer och kan följa paketets väg.
* Enhetsfrakt inne läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144090924
- Titel
- Barns livsvillkor : i mötet med skola och fritidshem
- Författare
- Fjällhed, Anders - Jensen, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir.
De aspekter som särskilt behandlas i boken är:
Familjen och socioekonomisk bakgrund
Uppväxtvillkor och framtidstro
Skola och fritidshem
Kompisar och kamratgrupper
Media och fritid
Fysisk och psykisk hälsa
Livsstil, identitet och socialisation
Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former
Religion, interkulturalitet och flyktingbarn
Konflikter och mobbning
Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.
Studentlitteratur AB 1:2 9789144090924
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn