Eget arbete - en kameleont i klassrummet : perspektiv på ett arbetssätt från förskola till gymnasium
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 204 sidor.
Mycket gott skick.
paperback studentltiteratur 2005 204s 310g kortsida 155mm höjd 215mm tjocklek 15mmm används som kurslitteratur på lärarutbildningen mycket fint skick kanske några sidor med små lätta veck samt lätt veck på frampärmen
ingår som del av paket av böcker inom pedagogik lärarutbildning se separat annons
porto 62 kr kan avhämtas utanför mariestad utanför sverige 95 kr OBS FOREIGN CUSTOEMRS ALWAYS PAYS IN ADVANCE
innehåll:
1 konsten att sätta sig själv i arbete
2 eget arbete en praktikers reflektioner
3 planering av eget arbete ett förändrat innehåll i undervisningen
4 en skräddarsydd skola för alla? 5 morgondagens pedagogik modifierad privatundervisning
6 eget arbete i med och motvind
7 skolifiering genom eget arbete?
8 tre generationer i eget arbete
9 eget arbete eller självständigt arbete författarpresentation
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144035160
- Titel
- Eget arbete - en kameleont i klassrummet : perspektiv på ett arbetssätt från förskola till gymnasium
- Författare
- Österlind, Eva
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 308 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Individuellt organiserat skolarbete – eget arbete – är ett arbetssätt som blivit allt vanligare i undervisningen. Detta antyder att eget arbete löser vissa praktiska problem, till exempel i samband med åldersintegrerad undervisning och ökad datoranvändning i klassrummen. Eget arbete har visat sig kunna anta skiftande former beroende på lärarens intentioner, ämnesfokus och elevernas ålder, men innehåller alltid inslag av elevers planering och ansvar. Trots arbetssättets genomslagskraft har forskningen kring eget arbete tagit fart först på senare år, vilket innebär att det inte blivit mångsidigt belyst och diskuterat förrän nu.
I antologin ges exempel på hur lärare resonerat när eget arbete införts och hur arbetssättet har utvecklats och förändrats över tid: Vad händer när eget arbete möter andra undervisningstraditioner? Kan eget arbete vara samarbete? Hur upplever barn och ungdomar i olika åldrar att planera och ”ta ansvar” för sitt lärande? Hur påverkas lärarrollen? Eget arbete granskas framför allt ur barn-, elev- och lärarperspektiv men även genom jämförelser mellan skolor. Merparten av kapitlen bygger på forskning, medan ett par kapitel består av mer personliga beskrivningar och reflexioner. Genom att på detta vis belysa eget arbete från olika utgångspunkter synliggörs både dess kärna och variationsrikedom.
Boken vänder sig främst till studerande inom lärarutbildningen och verksamma lärare från förskola till gymnasium.