-
Medieboken
Inbunden bok. Malmö : Liber-Hermod. 1 uppl. 1997. 194 sidor.
Nyskick. Den vita linjen på bilden finns inte i verkligheten.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147041277
- Titel
- Medieboken
- Författare
- Petersson, Lars - Pettersson, Åke
- Förlag
- Malmö : Liber-Hermod
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Malmö : Liber-Hermod 1 9147041277 -
Medier, samhälle, kommunikation
Häftad bok. Liber AB. 1:1 uppl. 2012. 304 sidor.
Nära nyskick. Lärobok för gymnasiet. "Vi lever idag i ett mediesamhälle. Tidningar, tidskrifter, radio, tv, film och internet ger oss information, kunskap och underhållning. Den bild vi har av samhället, har vi i stor utsträckning fått genom medierna. Därför är det vik läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147107735
- Titel
- Medier, samhälle, kommunikation
- Författare
- Petersson, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medier, samhälle och kommunikation för kursen med samma namn. Boken ger grunderna inom området samt en mängd tillfällen för praktiska övningar.
Utmärkande drag
Tidsperspektiv visar förändringsprocesser
Diskuterar och problematiserar mediernas roll i samhället
Aktiverande uppgifter
Vi lever idag i ett mediesamhälle. Tidningar, tidskrifter, radio, tv, film och internet ger oss information, kunskap och underhållning. Den bild vi har av samhället, har vi i stor utsträckning fått genom medierna. Därför är det viktigt att studera hur massmedierna fungerar i vårt samhälle.
Medier, samhälle och kommunikation presenterar mediesamhället ur såväl historiska, nutida och framtida perspektiv. Boken analyserar bland annat svensk och internationell mediestruktur och vilka förändringar som finns inom medie- och kommunikationsområdet. Ett annat område som poängteras är mediernas roll i samhället och vilken betydelse de har för både demokratins utveckling och samtidskulturen.
Medier, samhälle och kommunikation innehåller en mängd olika sorters uppgifter som aktiverar eleverna och underlättar inlärningen.
Författaren Lars Petersson är skolledare vid Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson är journalist vid Sveriges Radio.
"Teoretiska perspektiv vävs samman med konkreta exempel. Kapitlen är rikt illustrerade och innehåller även frågor att fundera över och diskutera. Ambitionen att hjälpa läsaren att bli en kritisk medieanvändare är lovvärd och stämmer väl med bokens pedagogiska inriktning."
Marie Leijon, Bibliotekstjänst 12123010
Liber AB 1:1 9789147107735 -
Journalistik, reklam och information
Häftad bok. Stockholm: Liber AB. 1:1 uppl. 2012. 258 sidor.
Nära nyskick. "Den här är en gedigen bok som lämpar sig väl för undervisning ... Den är anpassad till kursen Journalistik, reklam och information 1 och 2 enligt GY11. Bokens innehåll kopplas till konkreta exempel och till diskussions- och arbetsuppgifter. /Marie Leijon läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147107797
- Titel
- Journalistik, reklam och information
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 258 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att känna till hur vi påverkar och påverkas, hur vi tolkar och förmedlar budskap och hur vi väljer rätt medier för vårt budskap, är några av kunskapsmålen för Journalistik, reklam och information.
Utmärkande drag
Exempel från verkligheten
Kritiskt förhållningssätt
Betonar samspelet mellan text och bild
Journalistik, reklam och information fungerar som en brygga mellan teori och praktik. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om kommunikation. Därefter behandlas vad som är typiskt för journalistiska texter, informationstexter och reklamtexter. Ett kapitel om lag och rätt avslutar boken.
Exempel från verkligheten
Genomgående betonas helhetsperspektivet det vill säga samspelet mellan text och bild. Vidare löper ett kritiskt förhållningssätt till medier som en röd tråd genom boken. Boken är rik på exempel från verkligheten som visar på texter och kampanjer från både privat och offentlig sektor.
Praktiska uppgifter
Ett stort antal praktiska uppgifter ger möjlighet att utveckla förmågan till kreativt skapande och kritiskt tänkande.
Om författarna
Författargruppen består av Bo Bergström, art director, Suzanne Rosendahl, skribent och lärare i kommunikation vid Stockholms universitet och IHM, Lars Petersson, skolledare på Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson, journalist vid Sveriges Radio.
Den här är en gedigen bok som lämpar sig väl för undervisning ... Den är anpassad till kursen Journalistik, reklam och information 1 och 2 enligt GY11. Bokens innehåll kopplas till konkreta exempel och till diskussions- och arbetsuppgifter. /Marie Leijon, Bibliotekstjänst 13101005
Stockholm: Liber AB 1:1 9789147107797 -
Massmedier
Häftad bok.
Mycket gott skick. Liber. 2008. 320s. Illustrerad med foto och bilder i färg och sv/v. Beskrivning: Vi lever i ett mediesamhälle. Tidningar, tv, radio, internet och film ger oss information, kunskap och underhållning. Den bild vi har av samhället har vi i stor utsträckning läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9121603693
- Titel
- Medieboken
- Författare
- Rosendahl, Suzanne - Pettersson, Åke - Petersson, Lars
- Förlag
- Malmö : Liber-Hermod
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Malmö : Liber-Hermod 1 9121603693 -
Medier, samhälle, kommunikation
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 304 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt. Invändigt i väldigt fint skick.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. Du får ett försändelsenummer och kan följa paketets väg.
* Enhetsfrakt innebär att du kan köpa fl läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147107735
- Titel
- Medier, samhälle, kommunikation
- Författare
- Petersson, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medier, samhälle och kommunikation för kursen med samma namn. Boken ger grunderna inom området samt en mängd tillfällen för praktiska övningar.
Utmärkande drag
Tidsperspektiv visar förändringsprocesser
Diskuterar och problematiserar mediernas roll i samhället
Aktiverande uppgifter
Vi lever idag i ett mediesamhälle. Tidningar, tidskrifter, radio, tv, film och internet ger oss information, kunskap och underhållning. Den bild vi har av samhället, har vi i stor utsträckning fått genom medierna. Därför är det viktigt att studera hur massmedierna fungerar i vårt samhälle.
Medier, samhälle och kommunikation presenterar mediesamhället ur såväl historiska, nutida och framtida perspektiv. Boken analyserar bland annat svensk och internationell mediestruktur och vilka förändringar som finns inom medie- och kommunikationsområdet. Ett annat område som poängteras är mediernas roll i samhället och vilken betydelse de har för både demokratins utveckling och samtidskulturen.
Medier, samhälle och kommunikation innehåller en mängd olika sorters uppgifter som aktiverar eleverna och underlättar inlärningen.
Författaren Lars Petersson är skolledare vid Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson är journalist vid Sveriges Radio.
"Teoretiska perspektiv vävs samman med konkreta exempel. Kapitlen är rikt illustrerade och innehåller även frågor att fundera över och diskutera. Ambitionen att hjälpa läsaren att bli en kritisk medieanvändare är lovvärd och stämmer väl med bokens pedagogiska inriktning."
Marie Leijon, Bibliotekstjänst 12123010
Liber 1 9789147107735 -
Massmedier
Häftad bok. Liber. 7:1 uppl. 2002. 324 sidor.
Nära nyskick. Format: 21,0 x 22,5 cm. Boken beskriver hur mediesamhället utvecklats och fungerar, i Sverige och internationellt. De olika mediernas roll belyses ur historiskt, nutida och framtidsperspektiv. Kommunikation är bokens genomgående tema. Boken är avsedd för läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147064358
- Titel
- Massmedier
- Författare
- Petersson, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 324 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 804 g
- Språk
- Svenska
Liber 7:1 9147064358 -
Massmedier
Häftad bok. Liber. 9 uppl. 2007. 320 sidor.
Mycket gott skick. Små nötskador på pärmen. Inga anteckningar eller understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147086221
- Titel
- Massmedier
- Författare
- Petersson, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 775 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi lever i ett mediesamhälle. Tidningar, tv, radio, internet och film ger oss information, kunskap och underhållning. Den bild vi har av samhället har vi i stor utsträckning fått genom medierna. Därför är det viktigt att studera hur massmedierna fungerar i vårt samhälle och internationellt.
Läs mer
Det är också ur demokratisk synvinkel viktigt att vi tränar oss att bli kritiska läsare, lyssnare och tittare. Den här boken tar upp våra viktigaste massmedier både i Sverige och internationellt. Mediernas historiska bakgrund, utveckling och samverkan, dess betydelse för nyhetsförmedling, kommunikation, m.m. behandlas i kapitel om dagstidningar, tidskrifter, radio, tv, internet och film. Rikligt med diskussions- och arbetsuppgifter aktiverar inlärningen.
Massmedier är läromedlet till gymnasiekursen Mediekunskap. Det revideras regelbundet. Se därför till att ni har den senaste upplagan.
Om författarna
Lars Petersson är skolledare vid Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson är journalist vid Sveriges Radio.
Liber 9 9789147086221 -
Medieboken
Häftad bok. Malmö : Liber-Hermods. 1:1 uppl. 1995. 208 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar i kulspets. Ägarnamn. Prislapp på omslagets baksida. Boken tar fasta på text i praktiken och omfattar ett brett urval av skriftspråkets olika tillämpningar. Språkets form och funktion samt skrivprocessen bildar utgångspunkten. I varje kap läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9121603693
- Titel
- Medieboken
- Författare
- Rosendahl, Suzanne - Pettersson, Åke - Petersson, Lars
- Förlag
- Malmö : Liber-Hermod
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Malmö : Liber-Hermods 1:1 9121603693 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9147041277
- Titel
- Medieboken
- Författare
- Petersson, Lars - Pettersson, Åke
- Förlag
- Malmö : Liber-Hermod
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Malmö : Liber-Hermod 9147041277 -
Liber
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9147041277
- Titel
- Medieboken
- Författare
- Petersson, Lars - Pettersson, Åke
- Förlag
- Malmö : Liber-Hermod
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
Liber 9147041277 -
- ISBN
- 9147073918
- Titel
- Information och reklam
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 483 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att känna till hur vi påverkar och påverkas, hur vi tolkar och förmedlar budskap och hur vi väljer rätt medier för vårt budskap, är några av kunskapsmålen för detta läromedel.
Läs mer
Information och reklam fungerar som en brygga mellan teori och praktik. De mer teoretiska resonemangen kopplas till många konkreta exempel från verkligheten. Boken visar på informations- och reklamkampanjer inom både privat och offentlig sektor, företagsinformation, reklam- och marknadsplaner och utvecklingen i det nya Europa.
Många praktiska uppgifter ger möjlighet att utveckla förmågan till kreativt skapande och de mindre Tänk efter-uppgifterna tränar reflexion och ifrågasättande.
Information och reklam är anpassad till gymnasiekursen Mediekommunikation. Den uppdateras regelbundet med hänsyn till utvecklingen inom området. Kolla att ni har senaste upplagan på er skola.
Om författarna
Författargruppen består av Bo Bergström, art director, Suzanne Rosendahl, skribent och lärare i kommunikation vid Stockholms universitet och IHM, Lars Petersson, skolledare på Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson, journalist vid Sveriges Radio.
9147073918 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147064359
- Titel
- Massmedier
- Författare
- Petersson, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 324 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 804 g
- Språk
- Svenska
9789147064359
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn