-
Den kreativa klassens framväxt
Häftad bok.
Mycket gott skick. Daidalos, 2006. Hft. Mycket gott skick. 446, [2] s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732378
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
9789171732378 -
The New Urban Crisis. Gentrification, Housing...
Inbunden bok. Oneworld. 2017. 320 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKOneworld -
Den kreativa klassens framväxt.
Häftad bok. Daidalos. 2006. 446,(2) sidor.
Mycket gott skick. Namnteckning försättsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732378
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
Daidalos 9789171732378 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780465079742
- Titel
- The new urban crisis : how our cities are increasing inequality, deepening segregation, and failing the middle class-- and what we can do about it
- Författare
- Florida, Richard L.
- Utgivningsår
- 2020
- Språk
- English
- Baksidestext
- In recent years, the young, educated, and affluent have surged back into cities, reversing decades of suburban flight and urban decline. And yet all is not well, Richard Florida argues in The New Urban Crisis. Florida, one of the first scholars to anticipate this back-to-the-city movement in his groundbreaking The Rise of the Creative Class, demonstrates how the same forces that power the growth of the world's superstar cities also generate their vexing challenges: gentrification, unaffordability, segregation, and inequality. Meanwhile, many more cities still stagnate, and middle-class neighborhoods everywhere are disappearing. Our winner-take-all cities are just one manifestation of a profound crisis in today's urbanized knowledge economy. A bracingly original work of research and analysis, The New Urban Crisis offers a compelling diagnosis of our economic ills and a bold prescription for more inclusive cities capable of ensuring growth and prosperity for all.
Includes bibliographical references and index.
The urban contradiction -- Winner-take-all urbanism -- City of elites -- Gentrification and its discontents -- The inequality of cities -- The bigger sort -- Patchwork metropolis -- Suburban crisis -- The crisis of global urbanization -- Urbanism for all.
Imported from: zcat.oclc.org:210/OLUCWorldCat (Do not remove)
9780465079742 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789171732378
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
Bokförlaget Daidalos 9789171732378 -
The Rise of the Creative Class - and how it's...
Häftad bok.
Nära nyskick. Basic Books 2002. 434s. OBS Engelsk Text
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Den kreativa klassens framväxt
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2006. 445 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt. Invändigt i väldigt fint skick.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker. Du får ett försändelsenummer och kan följa paketets väg.
* Enhetsfrakt innebär att du kan köpa fl läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732378
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
Bokförlaget Daidalos 9789171732378 -
Den kreativa klassens framväxt
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2006. 445 sidor.
Nära nyskick. (F) Oläst. Initialer på pärmens främre insida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732378
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
Bokförlaget Daidalos 9789171732378 -
Den stora omställningen. Hur nya former för l...
Inbunden bok. Daidalos. 2010. 256 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Ett mindre antal blyertsförstrykningar, främst i marginalen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKDaidalos -
The rise of the creative class - and how it's...
Inbunden bok. Basic books. 2002. 404 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780465024766
- Titel
- The rise of the creative class - and how it's transforming work, leisure, community and everyday life
- Författare
- Florida, Richard L
- Utgivningsår
- 2002
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- English
Basic books 9780465024766 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789171732378
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
Bokförlaget Daidalos 9789171732378 -
Den stora omställningen: hur nya former för l...
Inbunden bok. Daidalos. 2010. 256 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. 471 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733238
- Titel
- Den stora omställningen : hur nya former för liv och arbete skapar välstånd efter kraschen
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 216 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hyresrätter och snabbtåg kan få en avgörande betydelse för hur vår framtid gestaltar sig. Det menar urbanteoretikern Richard Florida i denna lättillgängliga och överskådliga genomgång av den ekonomiska krisens historiska orsaker och framtida följder. När man talar om allvarliga ekonomiska kriser som depressionerna under 1930-talet och slutet på 1800-talet brukar fokus naturligt nog ligga på det mänskliga elände och den ekonomiska oreda som sådana kriser ställer till med. Men stora kriser innebär också stora möjligheter till samhällelig och ekonomisk förnyelse förutsatt att människor är beredda att ompröva somliga tankemönster och livsstilsval och att samhället genom framsynta och uthålliga infrastrukturella satsningar ger dem möjlighet att göra detta. Florida fäster särskilt stor vikt vid rumsliga och geografiska faktorer, vid hur nya former av regionalisering och urbanisering kommer att förändra ekonomins spelregler. Den stora omställningen bagatelliserar inte de betydande problem vårt samhälle står inför, men visar på ett antal tänkbara vägar framåt. Vägar till en bättre och mer hållbar samhällsordning. Boken är på samma gång hoppfull och eftertänksam, visionär och pragmatisk.
»Den stora omställningen visar hur ny teknik och en ny social geografi kan förenas och driva en återhämtning ... ett måste för alla som vill förstå var vi nu befinner oss och vart vi är på väg.» /Chris Anderson, redaktör på Wired
»På ett tydligt och fängslande sätt argumenterar Richard Florida för att poltikerna måste släppa sin förkärlek för storslagna projekt och istället satsa på lokala initiativ som verkligen förbättrar människors liv.» /Harvard Business Review
»Denna vältimade och tankeväckande bok ger oss en nödvändig bild av omformandet av Amerikas ekonomiska och fysiska landskap.» /Jeffrey D. Sachs, chef för Earth Institute vid Columbia University
Daidalos 9789171733238 -
The Flight of the Creative Class: The New Glo...
Inbunden bok. HarperBusiness. 2005. 326 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHarperBusiness -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 0415948878
- Titel
- Cities and the creative class
- Författare
- Richard Florida
- Förlag
- Taylor & Francis Ltd
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 156 x 240 mm
- Vikt
- 286 g
- Språk
- Svenska
Taylor & Francis Ltd 0415948878 -
The flight of the creative class : the new gl...
Inbunden bok. New York : HarperBusiness. 2005.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780060756901
- Titel
- The flight of the creative class : the new global competition for talent
- Författare
- Florida, Richard L.
- Förlag
- New York : HarperBusiness
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- English
New York : HarperBusiness 9780060756901 -
Den kreativa klassens framväxt
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2006. 445 sidor.
Nära nyskick. Oläst............// Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbi läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171732373
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
Bokförlaget Daidalos 9171732373 -
Den kreativa klassens framväxt
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1:a uppl. 2006. 445 sidor.
Mycket gott skick. Kreativ klass och ekonomisk tillväxt
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171732373
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
Bokförlaget Daidalos 1:a 9171732373 -
Den stora omställningen : hur nya former för...
Inbunden bok. Bokförlaget Daidalos. 2010. 256 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Förefaller oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733238
- Titel
- Den stora omställningen : hur nya former för liv och arbete skapar välstånd efter kraschen
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 216 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hyresrätter och snabbtåg kan få en avgörande betydelse för hur vår framtid gestaltar sig. Det menar urbanteoretikern Richard Florida i denna lättillgängliga och överskådliga genomgång av den ekonomiska krisens historiska orsaker och framtida följder. När man talar om allvarliga ekonomiska kriser som depressionerna under 1930-talet och slutet på 1800-talet brukar fokus naturligt nog ligga på det mänskliga elände och den ekonomiska oreda som sådana kriser ställer till med. Men stora kriser innebär också stora möjligheter till samhällelig och ekonomisk förnyelse förutsatt att människor är beredda att ompröva somliga tankemönster och livsstilsval och att samhället genom framsynta och uthålliga infrastrukturella satsningar ger dem möjlighet att göra detta. Florida fäster särskilt stor vikt vid rumsliga och geografiska faktorer, vid hur nya former av regionalisering och urbanisering kommer att förändra ekonomins spelregler. Den stora omställningen bagatelliserar inte de betydande problem vårt samhälle står inför, men visar på ett antal tänkbara vägar framåt. Vägar till en bättre och mer hållbar samhällsordning. Boken är på samma gång hoppfull och eftertänksam, visionär och pragmatisk.
»Den stora omställningen visar hur ny teknik och en ny social geografi kan förenas och driva en återhämtning ... ett måste för alla som vill förstå var vi nu befinner oss och vart vi är på väg.» /Chris Anderson, redaktör på Wired
»På ett tydligt och fängslande sätt argumenterar Richard Florida för att poltikerna måste släppa sin förkärlek för storslagna projekt och istället satsa på lokala initiativ som verkligen förbättrar människors liv.» /Harvard Business Review
»Denna vältimade och tankeväckande bok ger oss en nödvändig bild av omformandet av Amerikas ekonomiska och fysiska landskap.» /Jeffrey D. Sachs, chef för Earth Institute vid Columbia University
Bokförlaget Daidalos 9789171733238 -
Den kreativa klassens framväxt
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1 uppl. 2006. 445 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171732373
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
Bokförlaget Daidalos 1 9171732373 -
Locating global advantage - industry dynamics...
Inbunden bok. Stanford University Press. 2004. 315 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0804747571
- Titel
- Locating global advantage - industry dynamics in the international economy
- Förlag
- Stanford University Press
- Utgivningsår
- 2004
Stanford University Press 0804747571 -
The flight of the creative class : the new gl...
Inbunden bok. New York : HarperBusiness. 2005. 325 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 006075690X
- Titel
- The flight of the creative class : the new global competition for talent
- Författare
- Florida, Richard L.
- Förlag
- New York : HarperBusiness
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- English
New York : HarperBusiness 006075690X -
The flight of the creative class : the new gl...
Inbunden bok. New York : HarperBusiness. 2005. 326 sidor.
Mycket gott skick. Hardcover w dustjacket, 326 sidor. HarperBusiness (New York, 2005). In English. Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780060756901
- Titel
- The flight of the creative class : the new global competition for talent
- Författare
- Florida, Richard L.
- Förlag
- New York : HarperBusiness
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- English
New York : HarperBusiness 9780060756901 -
Den kreativa klassens framväxt
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2006. 445 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar med blyerts på en del ställen..........// Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redska läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171732378
- Titel
- Den kreativa klassens framväxt
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 445 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken beskriver framväxten av en ny social klass. Om du är forskare eller ingenjör, arkitekt eller designer, författare, konstnär eller musiker, om din kreativitet är det viktigaste redskapet i ditt arbete i affärsvärlden, utbildnings-sektorn, vården, rättsväsendet eller något annat yrke, så är du en medlem av denna klass Precis som den feodala aristokratins makt och identitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativitet är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.» Så formulerar Richard Florida grundtesen i sin mycket uppmärksammade studie av den kreativa klassen. Han beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling. Och där de kreativa talangerna flockas, dit flyttar också kunskaps- och tillväxtföretag. Richard Florida är professor i Public Policy vid George Mason University i Virginia.
Bokförlaget Daidalos 9789171732378 -
The Flight of the Creative Class: The New Glo...
Inbunden bok.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. The best-selling economist author of The Rise of the Creative Class addresses current trends in high-value jobs leaving the U.S., demonstrating why investment in technology and a civic culture of tolerance are vital to attracting and maintaining a valuabl läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 006075690X
- Titel
- The flight of the creative class : the new global competition for talent
- Författare
- Florida, Richard L.
- Förlag
- New York : HarperBusiness
- Utgivningsår
- 2005
- Språk
- English
006075690X -
The Rise of the Creative Class
Häftad bok. Basic Books. 2004. 434 sidor.
Gott skick. Främre omslaget med svagt lodrätt veck. Liten biblioteksstämpel på främre omslagets insida samt titelbladet. De första ca 30 sidorna med tryckmärke i nedre marginalen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBasic Books -
Den stora omställningen : hur nya former för...
Inbunden bok. Bokförlaget Daidalos. 2010. 256 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171733238
- Titel
- Den stora omställningen : hur nya former för liv och arbete skapar välstånd efter kraschen
- Författare
- Florida, Richard
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 216 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hyresrätter och snabbtåg kan få en avgörande betydelse för hur vår framtid gestaltar sig. Det menar urbanteoretikern Richard Florida i denna lättillgängliga och överskådliga genomgång av den ekonomiska krisens historiska orsaker och framtida följder. När man talar om allvarliga ekonomiska kriser som depressionerna under 1930-talet och slutet på 1800-talet brukar fokus naturligt nog ligga på det mänskliga elände och den ekonomiska oreda som sådana kriser ställer till med. Men stora kriser innebär också stora möjligheter till samhällelig och ekonomisk förnyelse förutsatt att människor är beredda att ompröva somliga tankemönster och livsstilsval och att samhället genom framsynta och uthålliga infrastrukturella satsningar ger dem möjlighet att göra detta. Florida fäster särskilt stor vikt vid rumsliga och geografiska faktorer, vid hur nya former av regionalisering och urbanisering kommer att förändra ekonomins spelregler. Den stora omställningen bagatelliserar inte de betydande problem vårt samhälle står inför, men visar på ett antal tänkbara vägar framåt. Vägar till en bättre och mer hållbar samhällsordning. Boken är på samma gång hoppfull och eftertänksam, visionär och pragmatisk.
»Den stora omställningen visar hur ny teknik och en ny social geografi kan förenas och driva en återhämtning ... ett måste för alla som vill förstå var vi nu befinner oss och vart vi är på väg.» /Chris Anderson, redaktör på Wired
»På ett tydligt och fängslande sätt argumenterar Richard Florida för att poltikerna måste släppa sin förkärlek för storslagna projekt och istället satsa på lokala initiativ som verkligen förbättrar människors liv.» /Harvard Business Review
»Denna vältimade och tankeväckande bok ger oss en nödvändig bild av omformandet av Amerikas ekonomiska och fysiska landskap.» /Jeffrey D. Sachs, chef för Earth Institute vid Columbia University
Bokförlaget Daidalos 9789171733238 -
Industrializing Knowledge; University-Industr...
Inbunden bok. The IT Press. 1999. 230 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0262024659
- Titel
- Industrializing Knowledge: University-industry Linkages in Japan and the United States [Elektronisk resurs]
- Författare
- Branscomb, Lewis M. - Kodama, Fumio. - Florida, Richard L.
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- English
The IT Press 0262024659 -
Locating Global Advantage - Industrial Dynami...
Häftad bok. Stanford. 2004. 318 sidor.
ISBN 080474758X
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStanford 080474758X -
The Break-Through Illusions, Corporate Americ...
Häftad bok. Basic Books. 1990. 262 sidor.
ISBN 0465007600
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBasic Books 0465007600 -
Den stora omställningen Hur nya former för li...
Inbunden bok. Daidalos. 2010. 231 s. Inbunden.
Nära nyskick. Skyddsomslag finns i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn