Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

9789170611179

Din sökning gav ingen träff. Spara sökningen som en Bevakning  
Visa endast

Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Global Lifestyles: Constructions of Places and Identities in Travel Journal

Global Lifestyles: Constructions of Places and Identities in Travel Journal

Häftade böcker. Makadam förlag. 1 uppl. 2012. 260 sidor.

I resemagasin beskrivs globaliseringen överlag som en positiv utveckling mot en öppnare värld. Att resa som turist blir ett sätt att ta del av men även försvara globaliseringen.
Global Lifestyles analyserar hur globaliseringsbegreppet konstrueras i reseskildringar i tidskrifter, med exempel från svenska RES och engelskspråkiga Business Traveller Asia/Pacific under en dryg trettioårsperiod. Den övergripande frågan behandlas ur tre aspekter: konstruktionen av lokala platser, bilden av globala metropoler samt läsarens klass- och genustillhörighet.
Reseskildringar har ofta analyserats med hjälp av postkoloniala teorier som fokuserat på bilden av främmande folk och exotiska platser. I de livsstilsmagasin som resetidningarna utvecklats till finns en större orientering mot lyx och självcentrerad avkoppling. Skribenterna går från att guida läsaren till att beskriva sina egna resor och inre upplevelser.
Avhandlingen visar hur globaliseringsdiskurser används i en populärkulturell kontext för att konstruera en värld som är tillgänglig, exotisk och harmonisk. Paradoxalt nog blir resan i livsstilsmagasinen ett sätt att fly undan världen.
Emilia Ljungberg (f. 1983) är verksam vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Global Lifestyles är hennes doktorsavhandling i mediehistoria.

Förlagsfakta

ISBN
9789170611179
Titel
Global Lifestyles: Constructions of Places and Identities in Travel Journal
Författare
Ljungberg, Emilia
Förlag
Makadam förlag
Utgivningsår
2012
Omfång
260 sidor
Bandtyp
Danskt band
Mått
170 x 220 mm Ryggbredd 21 mm
Vikt
640 g
Språk
English