Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
"Hålla ordning, men inte överordning" - Köns- och maktperspektiv på uppförandenormer i svenska klassrumskulturer

"Hålla ordning, men inte överordning" - Köns- och maktperspektiv på uppförandenormer i svenska klassrumskulturer

Häftad bok. Umeå Universitet. 2019. 241 sidor.

Gott skick. Hanteringsspår samt aningen skavda hörn och kanter på pärmen. Gåvoskrift på inlagans första blad. I övrigt fin inlaga. [rum 12]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789172645332
Titel
"Hålla ordning, men inte överordning" [Elektronisk resurs] Köns- och maktperspektiv på uppförandenormer i svenska klassrumskulturer
Författare
Wester, Maria - Bergenheim, Åsa - Vinterek, Monika - Hägglund, Solveig - Umeå universitet Fakultet för lärarutbildning
Utgivningsår
2019
Språk
Svenska
Baksidestext
The aim of this study is to describe and analyse norms of behaviour in rhetoric and practice in Swedish classroom cultures with the aid of theories of gender and power. The study is based on observations of and interviews with pupils and teachers in three ninth form classes. On the basis of the six themes of the thesis, common norms of behaviour are on the whole discernible. The relation between rhetoric and practice may be summarised in the following way: the pupils and teachers express a desire for order and clear rules that are followed. If the rules are not followed, the pupils demand consistent and motivated consequences. The study shows, however, the everyday life at school does not work in this way but that there is some discrepancy between practice and rhetoric. The values stated in the curriculum, for example respect, solidarity and taking responsibility, are expressed in both the pupils’ and the teachers’ rhetoric. The values are used to describe a certain action or to motivate the norms of behaviour that are described as desirable.
Denna studies syfte är att med hjälp av teorier om kön och makt beskriva och analysera uppförandenormer i retorik och praktik i svenska klassrumskulturer. Studien är baserad på observationer och intervjuer med elever och lärare i tre niondeklasser. Utifrån avhandlingens sex teman framträder i huvudsak gemensamma uppförandenormer i de tre skolorna. Relationen mellan retorik och praktik kan sammanfattas på följande sätt: elever och lärare uttrycker en önskan om ordning och tydliga regler som efterföljs. Om reglerna inte följs, efterfrågar eleverna konsekventa och motiverade påföljder. Studien visar dock att skolvardagen inte fungerar på det viset, utan det råder en viss diskrepans mellan praktik och retorik. Läroplanens framskrivna värden, exempelvis respekt, solidaritet och ansvarstagande, framträder i både elevers och lärares retorik. Dessa värden används för att förklara ett visst handlande eller motivera de uppförandenormer som beskrivs som önskvärda.
Diss. Umeå : Umeå universitet, 2008