Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Myt, makt & möte: Om ett genuskulturellt rotsystem betraktat genom en skådespelarutbildning

Myt, makt & möte: Om ett genuskulturellt rotsystem betraktat genom en skådespelarutbildning

Inbunden bok. Stiftelsen för utgivning av teatervetenskapliga studier. 1 uppl. 2007. 570 sidor.

Mycket gott skick. ak avhandling, x

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9186434322
Titel
Myt, makt & möte: Om ett genuskulturellt rotsystem betraktat genom en skådespelarutbildning
Författare
Ulrika von Schantz
Förlag
Stiftelsen för utgivning av teatervetenskapliga studier
Utgivningsår
2007
Omfång
570 sidor
Bandtyp
Kartonnage
Mått
165 x 241 mm Ryggbredd 31 mm
Språk
Svenska
Baksidestext
Här finns en underförstådd hänvisning till den mångfacetterade problematik en skådespelarutbildning av idag har att ta ställning till, med en dold - men giftig - udd till de som skopar ut teatern som mossig och förlegad i en snabbt föränderlig popkultur. Dokusåpan och förnedringstv:n är det bästa lördagsnöjet och performance-genren har blivit häftig finkultur på bekostnad av den vanliga teatern, medan traditionellt hantverk och konstkunnande kommer på skam. En skådespelarutbildning befinner sig i skärningspunkten mellan trend och tradition. Estetiska konventioner och konstnärliga ideal, historiska myter och modern teaterteori, publika preferenser och branschens godtycklighet - allt spelar roll i praktiken.

Teaterhögskolan har kritiserats för att vara just en förlegad institution, som underhåller en uråldrig genuskoreografi med stereotypt formade studenter som "skådespelarpratar" och man har även anklagats för sextrakasserier. Kritiken har bland annat resulterat i att delar av genusprojektet Kön på scen prioriterats, som ett sätt att väcka självreflektion och diskussion i frågan och följaktligen uppdatera undervisningen. Rektorsskiftet innebar också ett generationsskifte och ett modernare paradigm beträffande genus, det vill säga en medveten rekrytering av (framför allt yngre) kvinnliga medarbetare, alltifrån mer eller mindre namnkunniga gästlärare till dignitärer i ledningsgrupp, liksom en öppenhet för nyskriven dramatik och alternativa metoder.

Mitt bidrag till en genomlysning av Teaterhögskolans verksamhet avser att komplettera de redan befintliga undersökningar som gjorts och jag skriver mot den fond som betonats i ansökan till projektet Kön på scen, det vill säga historiens och traditionens betydelse för nuet. Genus spelar roll på flera nivåer i en undersökning som den här och även om jag inte svarar fullt ut på de frågeställningar som avslutningsvis formuleras i nämnda ansökan, utgör dessa grunden för mitt arbete.

Syftet med denna avhandling kan på en gång sammanfall och skilja sig ifrån funktionen som observatör och igångsättare av genusdiskussioner på plats. Övergripande kan man säga att ett syfte med både projektet Kön på scen och denna avhandling är att genom nedslag i Teaterhögskolans verksamhet ventilera och diskutera skådespelarutbildningen ur ett genusperspektiv.