Naturvetenskap som allmänbildning
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 429 sidor.
Mycket gott skick.
/Nära nyskick............................// Vad är naturvetenskap? Och varför ska alla elever lära sig naturvetenskapliga ämnen, oavsett vad de tänker arbeta med i livet?
I denna bok vänder författaren upp och ner på våra vanliga föreställningar. Han menar att naturvetenskapens idéer, världsbild och metoder hör till de mest centrala delarna av vårt kulturarv, och att de naturvetenskapliga ämnena därför är viktiga kulturämnen i skolan och utgör grunden i ett demokratiskt samhälle.
Författaren placerar alltså naturvetenskapen mitt i kulturen, mitt i den filosofiska debatten som en viktig faktor i samhällsutvecklingen – en kraft som både löser och skapar problem. Han tar upp viktiga frågor om naturvetenskapens värderingar, ideal och kultur, och han gör det utifrån ett perspektiv som behandlar de stora linjerna inom vetenskapsteori, filosofi, historia och sociologi.
Boken är spännande, lättläst och en verklig utmaning för lärare, lärarstudenter och andra som är intresserade av att kritiskt reflektera över naturvetenskapens ställning i skolan och samhällsutvecklingen rent generellt. Den stimulerar till diskussioner och nya synsätt, fördjupade argument och ställningstagande.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144009992
- Titel
- Naturvetenskap som allmänbildning
- Författare
- Svein Sjøberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 429 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 600 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se