Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Bokbörsen

Den svenska marknadsplatsen för lästa böcker, lyssnade skivor och tittade filmer. Sök bland tre miljoner annonser från tjugo tusen säljare som levererar direkt till dig.

  • Öppet köp 21 dagar
  • Betalning mot faktura
  • Inrikes enhetsfrakt 62 kr oavsett vikt och antal artiklar från samma säljare och i samma kundvagn.
Yoga, vetenskap och fakta : därför fungerar det
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9789174249576
Titel
Yoga, vetenskap och fakta : därför fungerar det
Författare
Sara Hoy
Förlag
Bonnier Fakta
Utgivningsår
2019
Omfång
174 sidor
Bandtyp
Inbunden
Mått
176 x 247 mm Ryggbredd 22 mm
Vikt
684 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Visst känns det skönt i både kropp och själ att yoga? Men är det ”bara” en känsla eller kan yogan faktiskt påverka vårt mående och hälsa? Ny spännande forskning visar att yogan inte bara ökar välbefinnandet, utan även kan ge bland annat en ökad stresstålighet, hjälpa vid depression och oro och minska risken för hjärt-kärlsjukdom. Yoga har även bevisad effekt på smärta, framför allt när det gäller värk i nacken, den nedre delen av ryggen, och även vid spänningshuvudvärk.Förutom att presentera fakta ger Sara praktiska tips på enkla yogaövningar och strategier du kan använda för en hållbar hälsa och att förebygga vanliga sjukdomar.Yoga kan alltså göra dig stark i både kropp och sinne, både för att den innehåller fysisk aktivitet men också för att den inrymmer återhämtning för stressreducering och mental effektivitet. Redan från första stund skapar yogan en kaskad av positiva fysiologiska reaktioner i kroppen. Under de första långa djupa andetagen sjunker stressnivån i kroppen. Musklerna slappnar av och hjärtat börjar slå långsammare så att pulsen sänks.När du börjar värma upp kroppen med yogans rörelser som steg för steg blir mer ansträngande kommer blodtrycket och pulsen att öka igen. I den avslutande vilan sätter dina lugn- och rosystem igång och gör gott för återhämtningen. Oavsett om du är en van motionär eller sällan är i rörelse finns effekten av ett yogapass kvar långt efter att det är slut. Det är inte bara något du känner själv, utan vetenskapen håller med dig!
Ytterligare författare: Hoy, Sara
Ytterligare fotografer: Wittig, Malin